Forfatter Emne: Lav røgtemperatur  (Læst 8359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bauta

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
Lav røgtemperatur
« Dato: Nov 29, 2009, 10:41 »
Hejsa,

Jeg har nu kørt med min opop 418 kedel og woody 16kW brænder i 3 måneder og har lige fra dag et observeret en lav røgtemperatur (pt. omkring 65 gr. ved 30% drift) og dette selvom jeg har det bagerste spjæld lukket (på 0).
Det er selvfølgelig fint med en lav røgtemperatur da der er god økonomi i det, men der er jo stor risiko for løbesod tænker jeg.
Jeg har flere steder læst at røgtemperaturen ikke må komme under 50 gr. ved toppen af skorstenen og jeg har aldrig målt min til mere end 40-43 gr.
Skorstenen har en ældre isokern i, men jeg ved ikke hvor gammel eller effektiv den er. Er der nogen der har gode ideer til hvad jeg bør gøre?
Hvis jeg skruer op for luften får jeg en dårligere økonomi, men der er måske ikke så meget andet at gøre?

Kan man evt. fjerne den lille plade i bunden? Ville det give noget?

Her lidt info om mit anlæg:
Blæser lav =6 (korrektion=130%)
Blæser mid=9 (korrektion=120%)
Blæser høj=14 (korrektion=100%)
Skorstenstræk=0
Mætning lav=4,23
Mætning høj=35,5

Fyret køre i øvrigt fint med fin aske, flamme, usynlig røg  mv. som den nu skal være jf. div. gode skriv.

Håber nogen har nogle erfaringer de vil dele.

Stor hilsen
Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav røgtemperatur
« Svar #1 Dato: Nov 29, 2009, 12:27 »
Hej Hans,

Opop kedlen er meget effektiv, men normalt bør din røggas temperatur ligge over 65 gr. ved 30% drift.
Er du sikker på at du ikke har for meget luft gennem kedlen ?

Og så lige det sædvanlige spørgsmål, du har en trækstabilisator i skorstenen, ikke ?

Først og fremmest skal du sørge for en velfungerende trækstabilisator.
Dernæst skal du justere mætning op eller blæser ned, til det er lige før der kommer synlig røg.
Hvis du har for meget luft gennem kedlen (for mager forbrænding) får du kølet kedlen, og dermed røgen, urimelig meget og du fyrer alt for meget for gråspurvene.
Det er en ofte set misforståelse, at for meget luft giver en bedre (læs: lavere) røggas temperatur, og dermed bedre økonomi.

Hilsen
Michael

Hejsa,

Jeg har nu kørt med min opop 418 kedel og woody 16kW brænder i 3 måneder og har lige fra dag et observeret en lav røgtemperatur (pt. omkring 65 gr. ved 30% drift) og dette selvom jeg har det bagerste spjæld lukket (på 0).
Det er selvfølgelig fint med en lav røgtemperatur da der er god økonomi i det, men der er jo stor risiko for løbesod tænker jeg.
Jeg har flere steder læst at røgtemperaturen ikke må komme under 50 gr. ved toppen af skorstenen og jeg har aldrig målt min til mere end 40-43 gr.
Skorstenen har en ældre isokern i, men jeg ved ikke hvor gammel eller effektiv den er. Er der nogen der har gode ideer til hvad jeg bør gøre?
Hvis jeg skruer op for luften får jeg en dårligere økonomi, men der er måske ikke så meget andet at gøre?

Kan man evt. fjerne den lille plade i bunden? Ville det give noget?

Her lidt info om mit anlæg:
Blæser lav =6 (korrektion=130%)
Blæser mid=9 (korrektion=120%)
Blæser høj=14 (korrektion=100%)
Skorstenstræk=0
Mætning lav=4,23
Mætning høj=35,5

Fyret køre i øvrigt fint med fin aske, flamme, usynlig røg  mv. som den nu skal være jf. div. gode skriv.

Håber nogen har nogle erfaringer de vil dele.

Stor hilsen
Hans

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bauta

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Lav røgtemperatur
« Svar #2 Dato: Nov 29, 2009, 13:06 »
Hej Michael,

Tak for dit input. Jeps jeg har trækstabilisator.

Jeg har sat mine tal ned som følger:
Blæser lav =5 (korrektion=110%)
Blæser mid=8 (korrektion=100%)
Blæser høj=13 (korrektion=100%)

Så må vi se hvad der sker :-)

Stor hilsen
Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav røgtemperatur
« Svar #3 Dato: Nov 29, 2009, 14:30 »
Hej Hans,

Det kan absolut anbefales at indjustere brænderen korrekt.
Lad fyret køre i mindst 1 time i alm drift, for at opvarme kedel, skorten osv.
Lås så brænderen til at køre 10% drift (sæt både min og max drift effekt til 10%)
Juster så Mætning lav og/eller Blæser lav eller Korrektion lav til du ser synlig røg fra skorstenen
Juster herefter Mætning lav og/eller Blæser lav eller Korrektion lav til røgen netop forsvinder igen.
Husk at lade alle justeringer falde på plads i 2-3 minutter, før du checker røgen.
Derefter låses brænderen til at køre 100% drift (sæt både min og max drift effekt til 100%)
Her kan det være en ide at have kørt i nogen tid med et setpunkt 10 grader under normalt ønsket, og så hæve det til 10 grader over normalt ønsket, så man ikke får stop pga. for høj temperatur.
Så justeres Mætning høj og/eller Blæser høj eller Korrektion høj til du ser synlig røg fra skorstenen
Juster herefter Mætning høj og/eller Blæser høj eller Korrektion høj til røgen netop forsvinder igen.
Så mangler der bare at justere ved 50% drift efter samme recept.
Lås så brænderen til at køre 50% drift (sæt både min og max drift effekt til 50%)
Juster så Blæser midt eller Korrektion midt til du ser synlig røg fra skorstenen
Juster herefter Blæser midt eller Korrektion midt til røgen netop forsvinder igen.

Hilsen
Michael

Hej Michael,

Tak for dit input. Jeps jeg har trækstabilisator.

Jeg har sat mine tal ned som følger:
Blæser lav =5 (korrektion=110%)
Blæser mid=8 (korrektion=100%)
Blæser høj=13 (korrektion=100%)

Så må vi se hvad der sker :-)

Stor hilsen
Hans
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html