Jeg kender ikke de fyr mod modtryksfølerer, undgik det bevist for der ikke var mere lort end nødvendigt der kunne gå i stykker, og/eller lave fejl.
Som det jo så åbentbart er tilfældet her, men helt som med betydningen af "pillekorrektionen" som der jo ikke var noget svar på tænker jeg ikke der er noget svar på hvordan det virker, ud over det virker og det skal vi så være tilfredse med. Når det så ikke gør, tjaaa.
Når det så er sagt tænker jeg at "man" kan tænke lidt og evt. prøve at regne ud hvad der sker. Eller kan ske.
Om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke, men hvis vi forudsætter at det er meningen at holde et bestemt, og fastlagt modtryk i kedlen må vi jo regne med det er det føler og røgsuger skal korrigerer for.
Altså hvis der er ekstra træk i skorstenen bliver modtrykket naturligt mindre, så vil røgsugeren skrue ned for at holde det forud indstillede.
Omvendt, hvis der er mindre træk i skorstenen, og vi igen forudsætter at holde et bestemt modtryk, så bliver trykket i kedlen højere fordi blæseren ikke kan sparke røgen ud, så skruer røgsugeren op, igen for at holde (mod)trykket.
Så vil jeg tænke at det drejer sig om at finde en regulering og et forhold hvor de ting er i balance, hvilket jo sikkert kan lade sig gøre under normale driftsforhold.
Når så modtryksføleren giver forkerte signaler af den ene eller anden grund, eller der er andre ændringer i driftsforholdene kan jeg levende forstille et velfungerende fyr kommer i ubalance og bliver knap så velfungerende som først konstateret.
Om modtryksføleren har indvirkning på blæserens drift ved jeg, selvsagt, heller ikke, men hvis den har er der der først noget der kan komme i ukontrolleret svingninger, eller hvad der sker, men det var da faktisk oplagt at have blæseren med i den totale regulering for at holde et bestemt ønsket tryk.
Overstående er udelukkende udfra egen bagudregning på formodede, og ønskede, driftformer.