Forfatter Emne: Overforbrug af Træpiller  (Læst 18816 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Overforbrug af Træpiller
« Dato: Nov 23, 2019, 12:52 »
Hej,
Jeg skiftede januar 2017 til woody v7 styring (fra den gamle v4 så vidt jeg husker).

fra 2011 - til januar 2017 registrerede jeg i regneark hvor mange sække (15/16 kg) jeg fyldte på silo - og derfor ved jeg at jeg over en periode på 6 år - KUN overskred et dagligt forbrug på 25 kg - 1 gang - i ca. 14 dage (en kold februar).

Siden v7 styring er monteret er det nærmest reglen - at jeg dagligt forbruger OVER 30 kg dagligt - ofte 35 kg - det er nemt at se med appen og stokercloud.
Før i tiden holdt en silo fyldning nemt 7 dage - det gør den bestemt ikke mere.

Det lyder ikke af meget - men på årsbasis svarer det til et overforbrug på mellem 2 og 3000 kr for en ekstra palle (eller ca. 1,3 palle).

Jeg har skrevet til NBE support - glæder mig til de svarer.

Mit spørgsmål er:

Er der nogen her på sydsjælland - som er ekspert i at tune sådan et pillefyr ?

på forhånd tak - for jeres svar :-)

Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2019, 15:14 »
Hej,
Jeg skiftede januar 2017 til woody v7 styring (fra den gamle v4 så vidt jeg husker).

fra 2011 - til januar 2017 registrerede jeg i regneark hvor mange sække (15/16 kg) jeg fyldte på silo - og derfor ved jeg at jeg over en periode på 6 år - KUN overskred et dagligt forbrug på 25 kg - 1 gang - i ca. 14 dage (en kold februar).

Siden v7 styring er monteret er det nærmest reglen - at jeg dagligt forbruger OVER 30 kg dagligt - ofte 35 kg - det er nemt at se med appen og stokercloud.
Før i tiden holdt en silo fyldning nemt 7 dage - det gør den bestemt ikke mere.

Det lyder ikke af meget - men på årsbasis svarer det til et overforbrug på mellem 2 og 3000 kr for en ekstra palle (eller ca. 1,3 palle).

Jeg har skrevet til NBE support - glæder mig til de svarer.

Mit spørgsmål er:

Er der nogen her på sydsjælland - som er ekspert i at tune sådan et pillefyr ?

på forhånd tak - for jeres svar :-)

Har du et link til styringen på StokerCloud ?

Besøg kan bestilles her http://reg.stokercloud.dk/optima?private=true
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2019, 17:16 »
Der er mange fine vejledninger på youtube og i vejledningen står hvordan flammen bør/skal se ud under drift. 
Asken er også et udmærket bud på hvordan det brænder.

Du ved jo hvordan der ser ud fra den gamle styring og hvis det er samme brænder burde du vel, umiddelbart, kunne flyttet tider over, evt. udfra en omregning.

Her er en med samme problem

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9716.0
« Senest Redigeret: Nov 23, 2019, 17:16 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2019, 15:27 »
Hej, beklager jeg først svarer nu - skal også lige rydde min mors dødsbo.

Her er link til min styring :
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mikstoks

Prøver at studere den anden tråd.

(ps... jeg har prøvet at bestille tekniker support på nbe's hjemmeside. Er den ikke modtaget hos NBE? (jeg har ikke hørt noget endnu).

Hilsen en glad pillefyrs ejer :-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2019, 16:10 »
Hej, beklager jeg først svarer nu - skal også lige rydde min mors dødsbo.

Her er link til min styring :
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mikstoks

Prøver at studere den anden tråd.

(ps... jeg har prøvet at bestille tekniker support på nbe's hjemmeside. Er den ikke modtaget hos NBE? (jeg har ikke hørt noget endnu).

Hilsen en glad pillefyrs ejer :-)

Du har lidt udfordringer.
Din røgtemperatur skal være høj nok.
Din kedeltemperatur er på 55 grader, og lige ændret til 57 grader, og så har du natsænkning på 5 grader.
Hvordan kan du opretholde ønsket shunttemperatur på 55 grader + have høj nok røgtemperatur ?

Har du retarder ( rensemekanik ) så skal din ønskede kedeltemperatu være 70 grader og shunttemperatur på 55 grader.
Glem det natsænkning - det giver kun bøvl når du har så lave indstillinger.

Det der sikkert sker ved dig nu, er at din shunt åbner helt, og det varme vand cirkulere rundt i kedlen men kommer ikke rigtigt ud i huset til opvarmning.
Det vil ikke give meget varme på den måde, men du bruger piller.  8)


Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2019, 19:07 »
Hej, beklager jeg først svarer nu - skal også lige rydde min mors dødsbo.

Her er link til min styring :
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mikstoks

Prøver at studere den anden tråd.

(ps... jeg har prøvet at bestille tekniker support på nbe's hjemmeside. Er den ikke modtaget hos NBE? (jeg har ikke hørt noget endnu).

Hilsen en glad pillefyrs ejer :-)

Har du overhoveder forsøgt at få det til at køre, eller "bare" givet op?

Det er, ærligt talt, ikke raketvidenskab at indstille og du bør kunne opnå væsentlige forbedringer i løbet af nogle få timer, så det er en rimelig løn, og hvis du bare får det justeret står di jo med samme "uvidenhed" næste gang der bliver noget.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #6 Dato: Nov 27, 2019, 17:03 »
Hej,
Tak for kommentarer.
jo - jeg forsøger - erkender blankt - at jeg nok ikke forstår mit pillefyr :-) (og teknik i det hele taget).
Givet op - tja.... i perioder. Men der skal altså ske noget nu.

Jeg prøver at justere op til 70 grader og checker shunten om lidt.

tak skal i have :-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #7 Dato: Nov 27, 2019, 17:07 »
Nattesænkning også fjernet :-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #8 Dato: Nov 29, 2019, 06:54 »
Hvor længe tror i fyret er om at stabilisere sig ?
indtil videre er forbruget steget helt vildt.
:-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7541
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #9 Dato: Nov 29, 2019, 07:31 »
Hvor længe tror i fyret er om at stabilisere sig ?
indtil videre er forbruget steget helt vildt.
:-)

Hvornår har du sidst vejet af, og målt vægten på en god vægt ?
Hvad er den helt korrekte pille afvejning ?

Hvor mange piller du bruger er helt afhængig af udetemperatur - isoleringsgrad af varmerør og huset - vindpåvirkning
af hvor varmt du ønsker det inde og mange andre ting  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #10 Dato: Nov 29, 2019, 13:29 »
Hej Michael,
Det er ikke så længe siden jeg vejede af igen - faktisk med de nye paller jeg har taget hul på for en måneds tid siden.
Mit hus er fra 67, efterisoleret efter alle kunstens regler, nye døre og vinduer - alt i lavenergi.

Som jeg startede med at nævne - så er jeg helt klar på at vind og vejr har betydning.'
De første 6 år registrerede jeg hver eneste sæk træpiller der blev hældt i siloen på datoer.
Det betyder at de første 6 år har jeg 100% dokumentation for forbruget. (regneark vedhæftet - tallene angiver start på fyringssæson år - og slut på fyrings sæson år "pillefyr 11-12" = pillefyr forbrug fra oktober 2011 - til april/maj 2012).

Som jeg startede med at nævne - er der faktisk ca en uges tid hver år hvor forbruget pr. dag overstiger 30 kg. på et døgn.

Det står skarpt i kontrast til en november i 2019 hvor vi har plus grader - og forbruget er over 30 kg næsten hver dag - og senest nu over 40 kg pr. døgn.

Eneste forskel er at den gamle styring døde for nogle år siden - og jeg skiftede til en v7 styring som selv kan lave statistikker . Derfor holdt jeg op med at registrere selv.

Jeg er enig i at jeg nok ikke selv lærer fin tuning af fyret, derfor bestiller jeg en optima besøg hos nbe. Der må simpelthen være noget galt - noget som jeg ikke forstår - eller har forstand på.
De første 6 år kørte fyret uden problemer. Med v7 styringen har der ikke været fejl - men flere forsøg på at nedbringe forbruget.
1-2 paller i merforbrug er simpelthen for voldsomt - blot ved skifte af en styring.

Da jeg skiftede styringen tog jeg et billede af alle menuer (undtagen de avancerede indstillinger) - og lagde værdierne ind i den nye styring.

jeg må nok erkende at jeg ikke selv har indsigt nok til at tune et pillefyr, og bestille et optima besøg
:-)

Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #11 Dato: Nov 29, 2019, 13:52 »
Bortset fra tallet til autoberegneren, som du kan genbruge, bør du indstille fyret fra bunden af, jeg har tidliger fejlagtigt troet at blæsertal ville være de samme, men må konstatere at på en V6 son jeg udskiftede til en V7 for 14 dage siden, der passede det langt fra overens.. så afvejning og ny luft indstilling er nok en god ide. :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #12 Dato: Nov 29, 2019, 14:31 »
Hej Kenneth,
tak for input - :-)
Hvordan passede blæser indstillinger ikke ? skal tallet være lavere eller højere på v7 ?
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #13 Dato: Nov 29, 2019, 14:33 »
 :)
Uden at vide om det betyder noget - så har jeg en fornemmelse af at aske mængden er steget.
tyder det på for mange piller når sneglen kører - eller er det for lav/høj blæser hastighed ?
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Overforbrug af Træpiller
« Svar #14 Dato: Nov 29, 2019, 14:38 »

Eneste forskel er at den gamle styring døde for nogle år siden - og jeg skiftede til en v7 styring som selv kan lave statistikker . Derfor holdt jeg op med at registrere selv.

Jeg er enig i at jeg nok ikke selv lærer fin tuning af fyret, derfor bestiller jeg en optima besøg hos nbe. Der må simpelthen være noget galt - noget som jeg ikke forstår - eller har forstand på.
De første 6 år kørte fyret uden problemer. Med v7 styringen har der ikke været fejl - men flere forsøg på at nedbringe forbruget.
1-2 paller i merforbrug er simpelthen for voldsomt - blot ved skifte af en styring.

Da jeg skiftede styringen tog jeg et billede af alle menuer (undtagen de avancerede indstillinger) - og lagde værdierne ind i den nye styring.

jeg må nok erkende at jeg ikke selv har indsigt nok til at tune et pillefyr, og bestille et optima besøg
:-)

Hmm, det lyder voldsomt, men du kan ikke bruge styringens forbrug til ret meget andet end "vejledning" om forbruget.
Den sammentællen på baggrund af eksterns snegls drifttid og dne dossere meget forskelligt om magasinet er fyldt eller tomt og om den køre kort eller lange intervaller.
Min tæller sagde f.eks. 512 Kg i November sidste år, faktuelt forbrug var 450 Kg. altså start med fyldt magasin slut med samme.

Men det lyder som der er noget at fintune på, en NBE montør skulle da kunne optimerer så forbruget i hvert fald ikke blev større.
Så hvis det bliver læsningen er bliver det da super spændende at høre hvor langt du kommer ned i forhold til den gamle styring.
 
Det er jo modsat, f.eks. (last)biler der får større forbrug af at forurene mindre ikke særligt optimalt at forbruget vokser med en opdateret styring.

Ellers er jeg enig i det skrevne, du kan ikke umiddelbart overføre alle indstillingerne fra den gamle til den nye styring.
Jeg kender ikke V4.99 en stillede på en lignende for nyligt, og husker parametrene som varierende anderledes.


Større askemængde tyder jo også på det ikke bliver brændt af.
Brug std. tal omkring blæser som udgangspunkt, så kan du "tune" derfra med hjælp af videoer fra youtube f. eks.


« Senest Redigeret: Nov 29, 2019, 14:40 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.