Forfatter Emne: Version 10, indstilling af P-led og i-led og Ydelses stigning pr. minut.  (Læst 5776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikeeaglefarm

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej kloge forum

Nu har jeg haft NBE Version 10 styring/Black Star i snart 6 år, og jeg har forsøgt justeret og justeret, for at få det til at køre optimalt - men det gør det desværre sjældent særlig lang tid.
Og jeg har forsøgt, flere gange at forstå, hvad P-led og i-led rént faktisk styrer - for der ér en uddybende forklaring på nettet, vist nok i det her forum, men jeg kan simpelthen ikke få det til at stemme overens med, hvad mit fyr gør, eller skal vi sige, ikke gør.

Lad mig forklare:
Jeg har haft samme slags træpiller i snart halvandet år. Jeg vejer ind, og får nogenlunde den samme værdi hver gang (omkring 1200gram ved 6min kørsel) og jeg taster det ind, kører den op på 10% , 50% og 100%, og får justeret dét ind. Det hele kører fint.
Mén, når den så selv går i gang, så danser ydelsens så meget rundt, at fyret til sidst går ud, fordi der er proppet så mange træpiller på, på så kort tid, at den ikke kan nå at brænde det væk!

Så mit spørgsmål er:
Styrer P-led og i-led hvor følsom og derved hvor tidligt og hvor skarpt, at fyret skal justere ydelsen, og er det så op til indstillingen af Ydelses stigning, der rent faktisk bestemmer, om ydelsen danser rundt eller kører stabilt?

For jeg undre mig over at skalaen, hvor P-led går 1.0 til 99 og jeg altid har sat den til 1.5 (hvad skal jeg så bruge resten til?) Og i-led er fra 0.05 til 5.00 og jeg har sat den til omkring 0.05.
Og lige meget hvor meget jeg ændrede på det, så kørte den stadig med hurtig op og hurtig ned igen, mens det først forleden gik op for mig at det måske udelukkende er Ydelses stigning, der sørger for at det ikke går så langt ud i svingninger.

Håber der er nogen, der kan gi' svar på det  :)

På forhånd Tak

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Hej kloge forum

Nu har jeg haft NBE Version 10 styring/Black Star i snart 6 år, og jeg har forsøgt justeret og justeret, for at få det til at køre optimalt - men det gør det desværre sjældent særlig lang tid.
Og jeg har forsøgt, flere gange at forstå, hvad P-led og i-led rént faktisk styrer - for der ér en uddybende forklaring på nettet, vist nok i det her forum, men jeg kan simpelthen ikke få det til at stemme overens med, hvad mit fyr gør, eller skal vi sige, ikke gør.

Lad mig forklare:
Jeg har haft samme slags træpiller i snart halvandet år. Jeg vejer ind, og får nogenlunde den samme værdi hver gang (omkring 1200gram ved 6min kørsel) og jeg taster det ind, kører den op på 10% , 50% og 100%, og får justeret dét ind. Det hele kører fint.
Mén, når den så selv går i gang, så danser ydelsens så meget rundt, at fyret til sidst går ud, fordi der er proppet så mange træpiller på, på så kort tid, at den ikke kan nå at brænde det væk!

Så mit spørgsmål er:
Styrer P-led og i-led hvor følsom og derved hvor tidligt og hvor skarpt, at fyret skal justere ydelsen, og er det så op til indstillingen af Ydelses stigning, der rent faktisk bestemmer, om ydelsen danser rundt eller kører stabilt?

For jeg undre mig over at skalaen, hvor P-led går 1.0 til 99 og jeg altid har sat den til 1.5 (hvad skal jeg så bruge resten til?) Og i-led er fra 0.05 til 5.00 og jeg har sat den til omkring 0.05.
Og lige meget hvor meget jeg ændrede på det, så kørte den stadig med hurtig op og hurtig ned igen, mens det først forleden gik op for mig at det måske udelukkende er Ydelses stigning, der sørger for at det ikke går så langt ud i svingninger.

Håber der er nogen, der kan gi' svar på det  :)

På forhånd Tak

Ydesles stigning er en begrænsning efter opstart, der sørger for at fyret ikke dosere så mange piller at det " drukner " bålet.
Funktionen er kun aktiv lige efter opstart.

P ledet er proportional faktoren i styringen.
Den ser på aktuel afvigelse af temperatuen, fra det ønskede og til den aktuelle temperatur.
Er temperaturen over ønsket kedeltemperatur er faktoren negativ.
Er den under er den positiv, er aktuel temperatur = ønsket temperatur er den 0 ( nul )

I ledet er lidt mere kompliceret.
Det er en integreret faktor : angivelse af reaktion på kedeltemperatur difference over tid.
Jo længere tid der har været en difference, så stiger faktoren.
I faktoren kan ikke være negativ.

Både for store tal og for små tal giver en urolig temperatur kurve.

Har du samtidig et meget varierende varmeaftag fra din gulvvarme eller radiatore,
ja så kan det hele gå i sving  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline mikeeaglefarm

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Men hvordan så med hvad de forskellige værdier og hvad de står for?
Hvis jeg sætter i-led værdien op, er det så at forstå som at den ser på temperaturen over længere tid, eller hvordan?