Forfatter Emne: snegl kører, ingen piller, og kører engangimellem lidt tilbage.  (Læst 2565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Hej,

Der har ikke været lys på fotoføler i over 2 minutter.
Den kører et kort øjeblik - der kommer ikke piller ned i slangen, og dog.  en gang imellem gør der. - en enkelt eller 3 piller.
Masser af piller i siloen.
Jeg har prøvet at fjerne så mange piller i siloen så jeg kunne tømme bunden af 2m sneglen.
Jeg kunne mærke at den bevægede sig helt nede i bunden.

De seneste dage har jeg bemærket via graferne at der ikke er lys mange gange i døgnet. Jeg modtager en alarm 4-7 gange i døgnet at der ikke har været lys i over 2 minutter.

Når jeg åbner og kigger ned på herden, så er der næsten ingen piller på herden.

Jeg synes at sneglen i løbet af de sidste par måneder er begyndt at lyde som om der sidder "piller i klemme".

Jeg har prøvet at søge i dette forum men var ikke i stand til at finde en tråd med samme symptom.

Er sneglen slidt op ?
Skal jeg bare købe en ny ?

Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Hej,

Der har ikke været lys på fotoføler i over 2 minutter.
Den kører et kort øjeblik - der kommer ikke piller ned i slangen, og dog.  en gang imellem gør der. - en enkelt eller 3 piller.
Masser af piller i siloen.
Jeg har prøvet at fjerne så mange piller i siloen så jeg kunne tømme bunden af 2m sneglen.
Jeg kunne mærke at den bevægede sig helt nede i bunden.

De seneste dage har jeg bemærket via graferne at der ikke er lys mange gange i døgnet. Jeg modtager en alarm 4-7 gange i døgnet at der ikke har været lys i over 2 minutter.

Når jeg åbner og kigger ned på herden, så er der næsten ingen piller på herden.

Jeg synes at sneglen i løbet af de sidste par måneder er begyndt at lyde som om der sidder "piller i klemme".

Jeg har prøvet at søge i dette forum men var ikke i stand til at finde en tråd med samme symptom.

Er sneglen slidt op ?
Skal jeg bare købe en ny ?

Er der smuld i dine piller ?
Er din foto føler ren for smuds ?
Du har meget svingende lys, det tyder på smuld, og det sætter sig på fotoføleren så den ikke kan aflæse lyset.
Hvornår har du sidst renset brænderen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Synes ikke der er smuld...
fotosensor blev checket og renset af michael fra nbe 16/12. ;-)
Det er 4 uger siden jeg har renset fyret.
:-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
fyret startede fint efter at temperaturen blev opnået.
Men 2 ud af 3 gange sneglen kører kommer der ingen eller 1-2 piller.
det er lidt op og ned.
:-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Prøv med en ny frisk afvejning  :)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Synes ikke der er smuld...
fotosensor blev checket og renset af michael fra nbe 16/12. ;-)
Det er 4 uger siden jeg har renset fyret.
:-)

Det er vist tid til en ny gang rens  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-289
Hvordan er problemet opstået?
Jeg har aldrig renset fotoføleren, f.eks. og ud over evt. smuld i sneglen tænker jeg det er svært at se hvad en rensning skulle gøre, men det skader næppe.


Jeg ville prøve at køre en ny afvejning. Ikke for den skal bruges til noget, men for at se om sneglen leverer det den gjorde før.

Det vil jeg tro den ikke gør. Jeg vil tro den leverer meget mindre, enten pga. smuld, eller fordi kondensatoren er slidt. 3 bud er at selve sneglen er strukket, eller gearet skraller over men det er ikke nemt uden at kende fyret. En anden mulighed, udfra billedet af lys målingerne kunne også være en lysføler der er træt, de kan også blive sære, men det er, for mig at se, lidt nede i fejlrækken.

Kondensatoren er en slidgenstand, koster ikke meget og er et kendt problem der gør at sneglens motor yder mindre og derfor ikke fodre det den skulle.   
« Senest Redigeret: Feb 03, 2020, 20:41 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
tak for jeres posts - jeg prøver at købe en ny kondensator - og skifte den i weekenden....
Så må jeg hive sneglen ud og se om jeg kan rense den for evt. smuld.
Det giver god mening at køre en afvejning før og efter for at se om det gør en forskel :-)
/mikael :-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Hvis du hiver sneglerøret ud af bunden under siloen, og køre manuel snegledrift, tømmer sneglen sig selv ved indløbet - nemt og bekvemt.  :)
« Senest Redigeret: Feb 05, 2020, 06:38 af Frank Chr. »

Offline otto

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg har stået i samme situation som den du beskriver og det skete fordi min snegl blev låst af smuld i bunden af min silo.

Jeg endte med at tage sneglen ud af siloen og fjerne alt smuld og derefter montere den igen. Den har efterfølgende kørt uden problemer
Scotte 16 KW
Opop 418 kedel
opvarmer ca 150m2

Offline mikael1960

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16kw + 60 rør solfanger. v7 styring. 240m2
Hej,
Efter at have indkøbt en kondensator til under en halvtredser - kom min pillefyrs leverandør forbi på vej til fødselsdag (det sker ikke så tit).
Han sagde med det samme - at jeg skulle
  • tømme silo,
    tømme snegl,
    fylde 4 sække i,
    fylde ca. 1-2 DL madolie i,
    Starte fyret og se hvordan det kører
    Hvis alt er ok - så fylde silo
Det ser absolut ud til at det kører markant bedre.
Jeg så dog et par gange i går at den manglede lys - og da jeg åbnede kunne jeg se lidt gløder på herd'en - men ingen flamme.

Det er derfor blevet meget bedre - sneglen kører mere lissom før - uden helt de samme mislyde - og mere jævnt.
Men den bør ikke tabe flamme - så der kun ligger gløder.
Nu holder lidt øje med fyret et stykke tid - og ser hvordan det går.

:-)
Mikael Sørensen
240 m2 hus, bygget 1967, nye vinduer døre overalt, 400m isolering på loftet, efterisolerede indervægge, efterisolerede ydervægge omkring kælder ned til dræn.
stokercloud:  mikstoks

absolut ingen indsigt i mekanik og teknik.