Forfatter Emne: flammevagt problemer  (Læst 79319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
flammevagt problemer
« Dato: Dec 07, 2009, 19:24 »
jeg har nu haft mit anlæg til at køre rigtig godt synes jeg selv. startede så igår på at lave problemer med flammevagten. prøvede at stå ved fyret idag og se hvad der skete. fyret starter fint op og køre også fint afsted, men ligepludselig omkring de 50 grader slår det fra og giver fejl på flammevagten. fatter det ikke helt. køre med en normal kedel temp. på 60 grader. nogen forslag. claus fra biovarme mente det nok var styringen. kan man lave hele styringen om til noget andet da jeg mener at have haft alt for mange problemer med denne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: flammevagt problemer
« Svar #1 Dato: Dec 08, 2009, 09:54 »
Hej,

Din brænder er en traditionel træpillebrænder, med en "del år på bagen".
Den er ikke fulgt med udviklingen, så du vil opleve problemer som dem du ser med flammevagten, problemer med fotocellen i faldskakten, problemer med dårlig forbrænding af træpiller af en dårligere kvalitet osv.
Jeg har selv været en glad ejer af en TB-mini, og var egentlig godt tilfreds, indtil jeg fik noget andet.
At ombygge TB'en til en anden styring er noget langhåret, og hvorfor ikke skifte helt til en moderne brænder, der er modulerende ?

Hilsen
Michael
 
jeg har nu haft mit anlæg til at køre rigtig godt synes jeg selv. startede så igår på at lave problemer med flammevagten. prøvede at stå ved fyret idag og se hvad der skete. fyret starter fint op og køre også fint afsted, men ligepludselig omkring de 50 grader slår det fra og giver fejl på flammevagten. fatter det ikke helt. køre med en normal kedel temp. på 60 grader. nogen forslag. claus fra biovarme mente det nok var styringen. kan man lave hele styringen om til noget andet da jeg mener at have haft alt for mange problemer med denne.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Absemia09

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mail order wives
flammevagt problemer
« Svar #2 Dato: Dec 09, 2009, 03:21 »
jeg har problemer med ruter på ps3, når jeg bruker ruter på den får jeg de meldingene du får. Men så setter jeg i kabel og da funker det fint

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #3 Dato: Dec 10, 2009, 21:27 »
MHES Har helt RET.

Jeg har også selv haft en TB MINI og fik også den ide at forsøge med en anden styring(9002/multi 22)
+ ombygning af rist. Og det bliver aldrig godt!!! En TB MINI er kun skabt til at være en TB MINI.

Find en anden org. styrboks eller skift den gamle TB MINI ud med et nyt scotte/woody.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #4 Dato: Dec 10, 2009, 21:45 »
foresten er du sikker på at det ikke er faldrørs temp. sensor den melder fejl på???
Foto sensoren bruges så vidt jeg husker kun til optænding...(jeg har ihverfald prøvet at kører tør for piller uden at fyret stopper sin drift af den grund.
Hvis det faldrørs temp. sensor..


Vil jeg mene at der er en der ikke har renset kedel/røgrør. ::)

Hvordan går det med dine radiatorer/ luft samt at få fyret op på ønsket temp???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: flammevagt problemer
« Svar #5 Dato: Dec 12, 2009, 10:40 »
har siden dengang lavet lukket anlæg under tryk, og derved udgået alle problemer med mistet tryk i radiatore  :)
har fået afhjulpet problemet med fyret var gået ned, var bare en simpel justering af fotosellen over skakten.
lavede fell E3.
i råder til at skifte til andet fyr, men det er jo lidt af en indvestering efter hvad jeg kan se. køre som sagt på en roca p30 kedel der blev solgt sammen med fyret dengang, og ikke har så stor virkningsgrad. aner heller ikke om jeg bare må sætte anden brænder på den kedel efter de nye love er kommet? hvordan køre det scotte/woody?
jeg er som sagt kommet ned på et ca forbrug i døgnet på 30 kg varmer huset op til omkring de 22 grader og er ca 160 kvm.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #6 Dato: Dec 12, 2009, 13:13 »
Ja det er den der stopper fyret og siger at faldskakten er ("fyldt med piller") el. glas er snavset ect.

Ja det er en STOR investering  :(

Og nu må folk rette mig hvis jeg siger noget vrøvl:
Skifter du fyr skal du have en godkendt kedel med. Og det er noget pjat. Pga. noget med attest om virkningsgrad og lidt andet.
Har selv mont. en scotte på min p30.(men det er ikke lovligt ifølge 303-5, men jag har heller ikke tænkt mig at tilkalde skorstensfejeren og få det godkendt igen) og min kedel står bare opgivet til at køre med pille stoker. (skorstenfejeren kan sgu ikke huske hvilken jeg har når han kommer og fejer)
Men der er ikke noget sikkerheds problem i det. Din TB har flere sikkerheds foranstaltninger end en scotte.
nemlig den der lige har voldt dig problemer.

Men mon ikke MHES ved mere om dette???
Jeg solgte min TB for 4 uger siden og ham der købte den ringede ig
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: flammevagt problemer
« Svar #7 Dato: Dec 12, 2009, 13:22 »
må man være nysgerrig og høre hvad du fik for din TB mini? må ærligt indrømme jeg er træt af den nemlig grundet alle de problemer der nu har været med den, ikke det mest driftsikre jeg har oplevet. har du også en roca P30 kedel? hvor højt ligger du i temp. hvis du måler røgen lige bag fyret. efter at have fået sat en ekstra røgvenderplade i så jeg nu har 2 stk i ligger den helt nede omkring de 60 når jeg køre program 1 og lige under 100 på 2.
vil folk herinde mene det ville kunne betale sig at skifte min tb mini ud med en anden stoker, og vil jeg kunne spare noget på det?

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #8 Dato: Dec 12, 2009, 13:23 »
Jeg solgte min TB for 4 uger siden og køberen ringede til mig igår og sagde at han var glad ved den men at hans skorstensfejer ikke ville godkende den på hans kedel hvor han før havde mont. oliebrænder uden en godkendelses attest. (Hvilken regel rytter midt i et klimatopmøde :( )

For han må da godt fortsætte med at brænde olie af. (Flot af Løkke og Co. Nu må Fru Hedegaard da huske at skælde sine Svenske kollegaer ud for at de sælger FABRIKSNYE TB MINI'er, og lærer dem at de skal holde fast i de gamle oliebrændere) >:(
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: flammevagt problemer
« Svar #9 Dato: Dec 12, 2009, 13:25 »
Hej Tonni og Nies,

Det der med prøvningsattest kan godt være lidt indviklet at forstå, derfor har Miljøministeriet udgivet denne vejlidning i fortolkning af bekendtgørelsen http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/1991FFE9-6F07-44D4-AB43-E7DBF7BE7EE1/0/FAQerombraendeovnsbekendtgoerelsen_300908.pdf

På side 5 kan læses:
"Må en brænder der lever op til bekendtgørelsens krav, eftermonteres på en eksisterende kedel, der ikke er
testet?

Ja, det må den gerne, såfremt den eksisterende kedel i forvejen er lovligt tilsluttet og såfremt installationen
med den nye brænder er forbrændingsteknisk og sikkerhedsmæssigt i orden og kan godkendes af skorstensfejeren."

Så der er altså ingen problemer med at montere en godkendt brænder på Roca kedlen, bare skorstensfejeren vil godkende det.

Spørgsmålet er så bare om det ikke i længden er billigere og lettere at investere i en moderne pladejernskedel a-la Opop418.


Og så lige den med at en TB-mini har flere sikkerhedsforanstaltninger end f.eks. en NBE-brænder, det er vist en skrøne.

Hilsen
Michael

Ja det er den der stopper fyret og siger at faldskakten er ("fyldt med piller") el. glas er snavset ect.

Ja det er en STOR investering  :(

Og nu må folk rette mig hvis jeg siger noget vrøvl:
Skifter du fyr skal du have en godkendt kedel med. Og det er noget pjat. Pga. noget med attest om virkningsgrad og lidt andet.
Har selv mont. en scotte på min p30.(men det er ikke lovligt ifølge 303-5, men jag har heller ikke tænkt mig at tilkalde skorstensfejeren og få det godkendt igen) og min kedel står bare opgivet til at køre med pille stoker. (skorstenfejeren kan sgu ikke huske hvilken jeg har når han kommer og fejer)
Men der er ikke noget sikkerheds problem i det. Din TB har flere sikkerheds foranstaltninger end en scotte.
nemlig den der lige har voldt dig problemer.

Men mon ikke MHES ved mere om dette???
Jeg solgte min TB for 4 uger siden og ham der købte den ringede ig
« Senest Redigeret: Dec 12, 2009, 13:31 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #10 Dato: Dec 12, 2009, 13:29 »
Det var den aller sidste model med Biovarme's egen snegl og eprom 11 der var 2 år gammel og jeg fik 7.

Min havde kunne modificere pga. sneglen til at køre med en anden rist indsats der samler pillerne efter de kommer ned i fyret.

Den ekstra røgvender har du tegninger over den???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #11 Dato: Dec 12, 2009, 13:33 »
Og hvordan med den stakkel der købte min????
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: flammevagt problemer
« Svar #12 Dato: Dec 12, 2009, 13:38 »
Hej Tonni,

Tja, teknisk set har du foretaget et ulovligt salg, da det ikke er tilladt at sælge brændere der ikke har en prøvningsattest fra et akkreditteret institut.

Hilsen
Michael

Og hvordan med den stakkel der købte min????
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: flammevagt problemer
« Svar #13 Dato: Dec 12, 2009, 14:08 »
Tak spids. det vil sige at folk med en 2 år gammel brænder, har noget man har gjort værdi løst med en lov???
Og hvordan skal en alm. mand vide noget om det???

Jeg kender kun til et par fraktioner af 303-5, fordi min bror havde valget sidste år mellem at udskifte sin olie tank eller sin opvarmings metode. og var i den forbindelse med ham ude ved vvs eksperten og høre på en bio 18...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: flammevagt problemer
« Svar #14 Dato: Dec 12, 2009, 18:46 »
har ikke tegninger af den ekstra røgvenderplade til kedlen. har købt den hos biovarme i jylland. kan tage mål af den og lave en tegning hvis det har interesse? hvor kommer du fra, for kunne også sagtens fremstille en til dig billigere end biovarme. mener jeg gav 699 kr for den hos dem. hvilken af størrelserne af P30 kedlen har du?