Forfatter Emne: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)  (Læst 3064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Dato: Mar 13, 2020, 15:40 »
Har et hus der "reagerer" voldsomt på solens stråler (stor vinduesflade mod syd)

Pi er 2,4/0,14 og det er fint ved jævnt aftag (om natten f.eks) men i dagtimer når solen er på/ikke på, går fyret i selvsving.
Kan jeg gøre noget ved det ifht PI?
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #1 Dato: Mar 13, 2020, 15:50 »
Du kan jo prøve dig frem, men næppe ret meget.

PI regulerer jo fyret, en forudsætning er altid et jævnt varmeaftag.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #2 Dato: Mar 14, 2020, 17:45 »
Du kan jo prøve dig frem, men næppe ret meget.

PI regulerer jo fyret, en forudsætning er altid et jævnt varmeaftag.

Op eller ned?
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #3 Dato: Mar 15, 2020, 07:28 »
Uden at have set kurver vil jeg umiddelbart mene at P er alt for aggressiv, så den skal noget ned. Std er vist 1,2
Et skud kunne være 1,9/0,13  Så vil du i hvert fald kunne se om du er åp vej den rigtige retning.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #4 Dato: Mar 15, 2020, 16:43 »
Uden at have set kurver vil jeg umiddelbart mene at P er alt for aggressiv, så den skal noget ned. Std er vist 1,2
Et skud kunne være 1,9/0,13  Så vil du i hvert fald kunne se om du er åp vej den rigtige retning.

Tak, det vil prøve. Der er jo desværre nu mange dage, hvor jeg er hjemme ved fyret
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #5 Dato: Mar 15, 2020, 22:12 »
Uden at have set kurver vil jeg umiddelbart mene at P er alt for aggressiv, så den skal noget ned. Std er vist 1,2
Et skud kunne være 1,9/0,13  Så vil du i hvert fald kunne se om du er åp vej den rigtige retning.

Tak, det vil prøve. Der er jo desværre nu mange dage, hvor jeg er hjemme ved fyret

Selv tak da bestemt. Det er ikke sikkert det er de rigtige tal, men de er så anderledes end dem du har nu du bør kunne se noget forskel.
Så kan du se om det er den rigtige vej det går.
Kort fortalt er P udtryk for hvor hårdt du betjener speeder og bremse i en bil. I er udtryk for hvor tung traileren bagpå er læsset.


Så skal du køre en bane rundt, og holde en konstant fart (temperatur) hele banen rundt ligemeget om det går op eller ned eller der er sving.
Så du skal finde den kombination af P&I der passer til den ønskede fart du kan køre hele vejen rundt på den måde du ønsker.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #6 Dato: Apr 01, 2020, 15:42 »
Uden at have set kurver vil jeg umiddelbart mene at P er alt for aggressiv, så den skal noget ned. Std er vist 1,2
Et skud kunne være 1,9/0,13  Så vil du i hvert fald kunne se om du er åp vej den rigtige retning.

Du skriver standard er vist 1,2
Ved du hvor jeg kan finde mere om evt standardtal.

Har sænket P betydeligt og også I for at se om det gør en forskel, men der er stadig meget Kong Volmers R** over det i dagstimer
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #7 Dato: Apr 01, 2020, 21:15 »

Du skriver standard er vist 1,2
Ved du hvor jeg kan finde mere om evt standardtal.

Har sænket P betydeligt og også I for at se om det gør en forskel, men der er stadig meget Kong Volmers R** over det i dagstimer

Her er link til std. tal. Om det er de nyeste ved jeg ikke.

https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standard-tal-for-RTB-10-45kw-nov-2014.pdf

Jeg kører 1,3/0,12 og det er "aggressivt" nok her. Pas på med at justerer på begge tal når du ikke er så rutineret i hvad der sker.

Hvad er varmeaftaget i huset? Altså, gulvvarme eller radiatorer eller kombi og hvordan?
« Senest Redigeret: Apr 01, 2020, 21:20 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #8 Dato: Apr 02, 2020, 11:02 »
PI tallene kan som jeg skriver ikke gøre meget ved graferne, graferne er bestemt af varme aftaget.

PI bestemmer hvor hurtigt der rettes op på afvigelserne, men vil altid være begrænset af fyrets formåen.

Hvis du vil have en lige ydelses graf, vil kedel temperaturen svinge
Hvis du vil have en lige temperatur graf vil ydelses grafen svinge.

Hvis du vil have jævne grafer SKAL du aftage energien jævnt..

PI(d) er ingen tryllekunstner. Omkring 2,5 --0,15 er de bedste tal i langt de fleste anlæg.

Hvid du så graferne for din bil, hvor langt ned speederen trædes, hvor meget bilen yder og speedometret ville du nok korse dig. Læg ikke for mange kræfter i betydningsløse ting. Styringen er modulerende og tilpasser sig automatisk.

Jeg kan ikke give dig konkrete PI tal eller om du skal øge eller nedsætte dem. Det ville kræve at jeg kunne se dine grafer, kende dit varmesystem, og vide hvad det er du ønsker.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #9 Dato: Apr 02, 2020, 12:47 »

Har sænket P betydeligt og også I for at se om det gør en forskel, men der er stadig meget Kong Volmers R** over det i dagstimer

Du skal gøre lidt op med dig selv hvad det er du gerne vil. Overordnet kan du (så vidt mulig) få temperaturen til at ligge rimelig jævnt, eller du (igen så vidt muligt) få effekten til at køre så jævnt som muligt.

Hvis/når begge kurver skal være rimelige er det et kompromis.

Igen mangler en beskrivelse af hvad det er der bruger varmen, og om der evt. er vvb`priotering? Jeg tænker umiddelbart der er flest radiatorer når forbruget svinger meget?

Jeg forholder mig ikke til mulighederne for at røre ved varmeaftaget og evt. glatte det ud. For mig at se vil det være "komfort tab" at skulle indrette sig efter det, og i min verden skal fyret tilpasse sig mig, ikke omvent!

Hvis du vil have effekten til at regulere hurtigt i forhold til solindfaldet, tænker jeg at du skal have et forholdstvist stort P i forhold til I
Så vil fyret hurtigt skrue ned for ydelsen når varmeaftaget bliver mindre, som jeg husker dine tal var I rimeligt stort i forhold.

1,4-6/0,8-1 er skud fra hoften der vil give en hurtigere reaktion i forhold til solen kommer frem
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Sol... Ikke sol ... Sol ... Ikke sol (PID)
« Svar #10 Dato: Apr 02, 2020, 18:13 »
Tak for dine svar. Og link - har ikke set de tal før. Troede standard var 2,5/0,1


Du har ret; hovedsagligt radiatorer ... Og mange af dem. Kun gulvvarme i 2x bad. Ingen vand prio.
Får skiftet en radiator ifbm. Renovering og i samme forb. Bliver  termostater i kælder skiftet således alle er nye. Jeg vil derefter justere på én ting ad gangen for at se om temp. Kurve kan blive lidt roligere i solskin
« Senest Redigeret: Apr 02, 2020, 18:19 af CKJ »
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder