Forfatter Emne: BS+ 16kw pludselig sort røg  (Læst 2968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
BS+ 16kw pludselig sort røg
« Dato: Mar 26, 2020, 17:15 »
Da jeg stod uden for i dag, kunne jeg lugte røg og tænkte ikke videre over det. Så fik jeg kigget op på min skorsten og der kom sort røg i store mængder.
Gik om til mit fyrrum og kunne se at der blev presset røg ud gennem samlingerne på mine røgrør. Efter jeg fik stoppet fyret, har jeg åbnet renselemmen på røgrøret og der ligger 0.5-1 cm fin aske inde i røret.
 Før i dag havde jeg brænderen ude og rense og der er intet som blokerer skorstenen. Mht aske i røgrøret, så er det helt nyt og kun siddet der ca. 1.5 mdr.

Hvad kan skyldes denne pludselige ændring/reaktion.
« Senest Redigeret: Mar 26, 2020, 19:55 af Szafranski »
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: BS16 pludselig sort røg
« Svar #1 Dato: Mar 26, 2020, 17:35 »
Har du haft renseklappen oppe i bagerste røgkammer? Ellers måske en defekt eller beskidt blæser?
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: BS16 pludselig sort røg
« Svar #2 Dato: Mar 26, 2020, 17:57 »
Fyret er kun omkring 3 mdr. gammelt. Har endnu ikke haft renset inden i, kun brænder. Askeskuffen har ikke været fuld endnu, men hiver jævnligt i de rensestænger.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: BS16 pludselig sort røg
« Svar #3 Dato: Mar 26, 2020, 18:52 »
Læste forkert, troede det var den gamle kedel du havde, din model er jeg ikke 100 meter mester i. Sorry
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #4 Dato: Mar 26, 2020, 20:48 »
Er der lavet en ordentlig grundjustering og afvejning af piller, samt er der god nok ventilation i fyrrum
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #5 Dato: Mar 26, 2020, 21:20 »
Ja, det har jeg været igennem.
Dog har jeg undret mig lidt over de korrektions tal. Jeg har reguleret, så de alle lå ens i forhold til afvejningen og kørte et godt stykke tid, hvor de lå stabilt. Men kan nu se af de pludselig afviger en del fra afvejningen.

Har en smule ubrændte piller i askeskuffe, og det samme med ophobning af aske i brænderen. Til at starte med, havde jeg også en del røg i tanken. Men har ikke oplevet det et stykke tid.

Mht. Ventilation, så er rummet meget tæt og eneste tilførsel af luft, er en alm 100mm ventil i væg.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #6 Dato: Mar 26, 2020, 22:19 »
hvis den presser røg ud ved røgrøret  må der jo være manglende træk i skorstenen eller  eller en blokade i røgrør/ skorsten
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #7 Dato: Mar 26, 2020, 22:37 »
hvis den presser røg ud ved røgrøret  må der jo være manglende træk i skorstenen eller  eller en blokade i røgrør/ skorsten

Har filmet ind i skorstenen, for at se om der skulle være en blokade, men den er helt fri og kunne mærke tydeligt træk og sågar høre det på videoen. Plejer ikke at være et problem og har haft samme skorsten med pillefyr monteret, siden 2010. Samtidig er der røgsuger monteret, så tvivler på problemet ligger der.

Men tak for dit input
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #8 Dato: Mar 28, 2020, 09:24 »
når du har røg i tanken er der overtryk i kedlen ,og det kan godt resultere i varm skakt og tilbagebrand,de gamle kedler havde ikke så megen modstand og derfor en højere røgtemperatur,når du har piller i asken og dine tal har ændret sig kunne det tyde på at lambdasonden skal testes
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #9 Dato: Mar 28, 2020, 09:57 »
Hvis du undre dig over korrektionstal ville jeg, uanset hvad, slå O2 reguleringen fra.

Hvis fyret er indstillet ordentligt kan det køre aldeles fint uden den, og på den måde klar lægger du om det er O2 reguleringen der dossere forkert.

I det tilfælde dit/dine korrektionstal bliver for lave vil styringen overdossere pillerne og med visse forhold mellem tallene i reguleringen kan de komme til at stå og banke mod hinanden, så den ene del siger flere piller, den anden mindre luft.

Det giver sorte piller og ringe røg.

Jeg ved jeg står alene med det synspunkt, men enhver form for indregulering med O2 aktiv (med mindre det er den der reguleres ind) er helt nonsens i min verden.
« Senest Redigeret: Mar 28, 2020, 10:00 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #10 Dato: Mar 29, 2020, 09:30 »
når du har røg i tanken er der overtryk i kedlen ,og det kan godt resultere i varm skakt og tilbagebrand,de gamle kedler havde ikke så megen modstand og derfor en højere røgtemperatur,når du har piller i asken og dine tal har ændret sig kunne det tyde på at lambdasonden skal testes

Nu er fyret kun nogle måneder gammelt, men selvfølgelig kan der være n fejl på lambda sonden. Men hvordan kan jeg vide mig sikker på, om den fejler noget. Umiddelbart reguleres ilten vurderet ud fra mine grafer.
Mht overtryk/undertryk, så ligger den fint omkring de 10pa i drift.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: BS+ 16kw pludselig sort røg
« Svar #11 Dato: Mar 29, 2020, 15:23 »
når du har røg i tanken er der overtryk i kedlen ,og det kan godt resultere i varm skakt og tilbagebrand,de gamle kedler havde ikke så megen modstand og derfor en højere røgtemperatur,når du har piller i asken og dine tal har ændret sig kunne det tyde på at lambdasonden skal testes

Nu er fyret kun nogle måneder gammelt, men selvfølgelig kan der være n fejl på lambda sonden. Men hvordan kan jeg vide mig sikker på, om den fejler noget. Umiddelbart reguleres ilten vurderet ud fra mine grafer.
Mht overtryk/undertryk, så ligger den fint omkring de 10pa i drift.


Der kan være fejl på både lampdasonde og eventuelt trykmålere, og igen. Den nemmeste måde at så om O2 styringen fejler er at slå den fra,
Hvis dine korrektionstal bliver "for små" i forhold til faktuel fodring overdossere sneglen vildt, så kan du ikke regne med noget som helst.
Så kan O2 niveauet godt være rigtigt, men det er jo i forhold til en anden forbrænding end den der, netop fordi sneglen overfodre.

Det er rigtigt fint med følere og grej på fyrene, ulempen er jo så hvis noget fejler, og det gør det, sker der en helt masse uhensigtsmæssigheder der kan være svære at gennemskue.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.