Forfatter Emne: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk  (Læst 2852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline holmen-9800

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Dato: Apr 10, 2020, 08:32 »
Tænker jeg gerne vil ha monteret NBE Varmtvandsprioritering 2-vejs Kit her inden sommer.
I dag sidder min vandvarmer (Metro 110L) koblet på lige som en radiator uden termostat.

Men jeg har vandvarmeren siddende inde i huset 20meter fra mit fyrrum hvor mit Blackstar+ står.
Det står i en lade som er sammen bygget med huset, så kablet skal ikke uden for men det kræver nok +20meter på loft/ i skunk.

Kan kablerne forlænges til Varmtvandsprioritering så langt.??

Og hvad kabel, skal de forlænges med??

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #1 Dato: Apr 10, 2020, 09:11 »
Tænker jeg gerne vil ha monteret NBE Varmtvandsprioritering 2-vejs Kit her inden sommer.
I dag sidder min vandvarmer (Metro 110L) koblet på lige som en radiator uden termostat.

Men jeg har vandvarmeren siddende inde i huset 20meter fra mit fyrrum hvor mit Blackstar+ står.
Det står i en lade som er sammen bygget med huset, så kablet skal ikke uden for men det kræver nok +20meter på loft/ i skunk.

Kan kablerne forlænges til Varmtvandsprioritering så langt.??

Og hvad kabel, skal de forlænges med??

Ja, og de kan forlænges med alm ledning.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline holmen-9800

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #2 Dato: Apr 10, 2020, 20:35 »
Og hvad indebære alm. ledning, er det lampeledning?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #3 Dato: Apr 11, 2020, 05:24 »
Og hvad indebære alm. ledning, er det lampeledning?

Ja  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-289
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #4 Dato: Apr 11, 2020, 06:32 »
Og hvad indebære alm. ledning, er det lampeledning?

Ja  :)

Du kan, til nød, forlænge ledninger til til føleren med lampeledning. Det er dog SLET ikke godkendt til "fast installation" så der kan du komme i problemer hvis den slags betyder noget.

Jeg har ikke fulgt med de sidste mange år, men allerede dengang jeg var med dur "lampeledning" ikke til 230V
Hvis den hænger ud af fyret og over til en ventil er det en "tilledning" den skal bare være godkendt til den strøm den bære og kortslutningsbeskyttet.

Hvis du trækker en lampeledning med 230V 20 meter bliver det "fast installation" og skal opfylde en masse andre krav som lampeledning slet ikke gør så det er direkte ulovligt at bruge i det tilfælde.

Reglerne er skærpet helt vildt pr. 2020 men jeg vil TRO en 5x1,5mm2 med dåser i begge ender og "tilledninger" er den rigtige måde at gøre det på.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline holmen-9800

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #5 Dato: Apr 11, 2020, 10:55 »
Ja det er også der, jeg er lidt nervøs for lampeledning oppe i min skunk, tænker på brand og forsikring. så kan jeg bedre li løsningen med installations kablet.

Men er kommet helt i tvivl, om det også kræver en rumføler inde i huset, til at styre fyret, om sommeren.

Har gulvvarme i hele huset, så ville jo være lækkert, hvis der kunne laves sådan, at når styringen til gulvarmen kalder på varme fik fyret besked.

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #6 Dato: Apr 11, 2020, 11:41 »
Mange gulvvarme styringer har udgang som vil kunne bruges til at starte fyret, så her skal du også have kabel imellem.
Har din styring ikke sådan en udgang kan du selv lave den med et overdragsrelæ på pumpeudgang.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-289
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #7 Dato: Apr 11, 2020, 20:25 »
Ja det er også der, jeg er lidt nervøs for lampeledning oppe i min skunk, tænker på brand og forsikring. så kan jeg bedre li løsningen med installations kablet.

Men er kommet helt i tvivl, om det også kræver en rumføler inde i huset, til at styre fyret, om sommeren.

Har gulvvarme i hele huset, så ville jo være lækkert, hvis der kunne laves sådan, at når styringen til gulvarmen kalder på varme fik fyret besked.

Det er jo "kun" ventilen der skal bruge 230V alt efter hvad for en type du vælger.
2 Vej prioritering forstår jeg ikke lige. Mener du en 3 vejs zone ventil der leder alt varme fra fyret over i VVBèn eller at erstatte radiatorventilen med en elektrisk telestat?


Jeg ville klart fra vælge 3 vejs du huset står uden varme når VVBèn lukker op og fyret har langt stor nok effekt til den. De fleste VVBèr kan alligevel ikke sluge mere end 3Kw når de er helt kolde, så der er ingen ide i at fyre de 11 fra fyret direkte over i den, som jeg ser det.

Føleren i VVBèn skal være en helt almindelig NTC10K der koster en 5èr i Kina. Det er den du, til absolut nød. kan sætte lampeledning på, men (jeg mener) det er ikke lovligt.
Telestaten er det nemmest at lave i 230V direkte fra styringen. Så skal du bruge installationskabel, IKKE lampeledning og afslutte kablet i en dåse hvor du montere telestaten.

Så som du selv skriver, lampeledning i skunken er et NoGo!

Hvis din gulvarme styring har en potentialefri kontakt der åbner og lukker i forbindelse med varmebehov kan du tilslutte den til "ekstern kontakt" og få den til at starte og stoppe fyret.
« Senest Redigeret: Apr 11, 2020, 20:33 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline holmen-9800

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NBE Varmtvandsprioritering langt kabel træk
« Svar #8 Dato: Apr 12, 2020, 11:09 »
Jeg regner med en 2-vejs, fordi jeg kun regner med, den skal sidde på fremløbet til vandvarmeren. og derved ikke har nogen indvirkning på fremløbet til gulvvarmen
Prøver at lægge et billede ind, det er lidt svært at forklare.

Jeg er ikke lige inde i om gulvarmestyrringen har ekstra potentialefri kontakt, der er jeg lidt på dybt vand der.
Det er en 10år gammel Pannex styring, eller kan der vel som nævnt kobles noget til pumpen den starter ved varmekald.
« Senest Redigeret: Apr 12, 2020, 11:11 af holmen-9800 »