Forfatter Emne: Periodisk fejl - tilførsel af ny piller stopper  (Læst 8606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TorbenBS

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Periodisk fejl - tilførsel af ny piller stopper
« Dato: Apr 13, 2020, 07:07 »
Hejsa

Har kørt med min Pellx 21 brænder de sidste 15år uden problemer (ud over udskiftning af tændelement).

Nu har den her indenfor den sidste månedstid været ramt af periodisk fejl, hvor den stopper pga manglende pilletilførsel.

Først troede jeg, at det var tændelementet, som var stået af, men der var ikke piller i brændkammeret, så jeg slukkede/tændte den igen og så kørte den fint i et par dage.

Så kom samme fejl igen - slukkede og tændte - og så kørte den igen fint.

Nu sker det efterfølgende med mellemrum, så jeg har en periodisk fejl et sted, som jeg håber at I derude måske har en ide om, så jeg kan finde fejlen og få den udbedret.

Andre som har haft lignende problem og fået det løst ???

mvh
Torben


Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Periodisk fejl - tilførsel af ny piller stopper
« Svar #1 Dato: Apr 13, 2020, 11:44 »
Hvordan stopper?

Køre sneglen, så den ikke fodre? Eller er sneglen stoppet under drift?

Hvis du ikke har skiftet kondensator på sneglen i 15 år er det det første jeg ville gøre. Det er en slidgenstand, og manglende kapacitet på den vil betyde sneglen køre langsommere, eller ikke kan trække.

Ellers kan sneglvindingerne være "strukket" så den ikke kan fange pillerne ordentligt.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline TorbenBS

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Periodisk fejl - tilførsel af ny piller stopper
« Svar #2 Dato: Apr 13, 2020, 15:27 »
Hej 383CI

Har ikke lige stået ved siden af, når den stopper.

Men da den ikke får piller i kamret, så sker det nok ved starten af en ny brændecyklus.

Kigge dog lige på hullet til brandvagten, og der sad noget "slagge" så hullet ikke var helt åbent.

Kunne være årsagen, så nu ser jeg om det er det .

Ellers er dit råd fint - tak for det :-)

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Periodisk fejl - tilførsel af ny piller stopper
« Svar #3 Dato: Apr 15, 2020, 06:58 »
jeg har lige haft noget lignende på en 1 år gammel 16kw scotte.   Den gik ud, helt til fældigt, det var ikke i højlast eller lavlast, der var intet system i det,  pludselig gik den bare ud.
Symptomet var "ingen ild", og når jeg kom ud til fyret lå der lidt piller på herden, men ganske rigtigt ingen ild.

Så var jeg heldig en dag , at fange den , lige som problemet var ved at opstå - stod jeg i fyrrummet, og hørte sneglen køre , men ingen piller kom ud.  Den kørte og kørte, sneglen, og der kom ganske ganske lidt piller.
- så stoppede fyret. Jeg rensede herden, genstart, og så kunne den godt snegle piller op, afvejning vist dog, at der kun kom 1/2 af hvad der plejer.
- så kørte det nogle timer, så gik det i fejl igen.

- "det er nok en mus, der er faldet ned i pillesiloen"  sagde konen..  ;D

Jeg gravede pillerne ud, ned til sneglens indtag, og HVAD F,, der lå en "mus", af PU-skum, på størrelse og facon som en lille mus, den spærrede delvis for indtaget, og det gav altså de her symptomer.

Så - prøv at skifte kondensator, og hjælper det ikke, så grav ned til sneglen, og se hvad der er kommet i vejen for indtaget.
- næste gang, stikke jeg nok med en jernstang, i håb om at kunne smadret "musen", så den kommer med op i sneglen, for det er f.. nederen at skulle tømme magasinet.

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte