Forfatter Emne: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller  (Læst 8609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Dato: Maj 19, 2020, 05:19 »
Det lader til at det kommer til at koste os flere penge at fyre med træpiller...

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/ny-rapport-slaar-fast-en-del-af-danmarks-groenne-energi-kan-vaere-sort-som-kul

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2020, 05:56 »
Det lader til at det kommer til at koste os flere penge at fyre med træpiller...

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/ny-rapport-slaar-fast-en-del-af-danmarks-groenne-energi-kan-vaere-sort-som-kul

Der er mange ønsker til bæredygtighed og alt muligt.
Men kan de krav /ønsker kontrolleres ?
Og hvem skal så kontrollere det ?
Hvis der kommer for skrappe krav, ja så køre folk sydpå og køber billigt ind  :)

Løs hellere problemerne med pap og papir i naturen fra Mc Donald først.  8)
Kunne vi genbruge de meste af vores affald, så var vi kommet endnu længere.
« Senest Redigeret: Maj 19, 2020, 05:56 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2020, 07:37 »
Det er da nemt at lave afgifter på biofyring.

Afgifter på skorstenen, hævet over ejendomsskatten. Så er fælden klappet Tyskland uanset.
Om den så rammer rigtigt er en anden sag.

Der er titusindevis af gamle "hyggelige" brændeovne der udleder flere partikler i danske villakvarter den der er ved HC Andersens Boulevard i myldretiden, men dem tør politikerne ikke pille ved.

For nyligt holdt jeg i en stor by, i en dieselbil med partikelfilter. Så langt så godt, på min ene side lå et krydstogtskib og osede lige så meget som 3000 biler i tomgang, på den anden side acrelerede et gammelt MZ/MY lokomotiv med gods op i en sky af svovlgul udstødning i en kæmpe fane.

Nu er det så elvarme der er det nye vi alle skal bruge.
Yes, men der står stadigt kæmpe kul værker og føder effekt ind på nettet i Polen f.eks. Det er i øvrigt der mine piller kommer fra, de er så trailet herop på en lastbil der bruger en masse diesel på det, ud over de 100Kwh der er brugt på fremstilling af et tons piller. Hvis træet så er oventørret i Polen og Rusland ville der sikkert være mindre udledning ved at køre med et oliefyr direkte.

Så det absolut hele gør ud på afgifter, ikke et klap andet og lige som partikelfilter afgiften på ældre dieselbiler er pillerfyr nemme at ramme.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2020, 13:11 »
Jeg kan ikke forstå at man ud af artiklen kan konkludere at det bliver dyrere, jeg har hørt på det piberi siden 1994 da vi flyttede i hus med stokerfyr.."Bare vent du til der kommer afgifter på" og ligende kommentarer...

Men det er altså ikke sket endnu, så jeg tager det ganske roligt endnu.

Jeg køber piller laver i DK af hovedsageligt træ fra DK, men de skal naturligvis køres med vognmand, og pga moms forskelle, får de lige lidt ekstra vej kilometer..

Lageret på 2 års forbrug har jeg jo reddet, med mindre en "EVENTUEL" afgift kommer på skorstenen.. som vil give mest mening, og brændeovne, stokere og fastbrændsel bør jo, hvis der er retfærdighed til komme til at koste mere end et pillefyr.

Jeg tror det kommer til at tage længe inden der er en løsning, kommer den hurtigt vil det temmelig sikkert være noget ugennemtænkt juks, men det er jo så også set før.. bla solcelle alt for favorabel som de lagde ud med.

Og hvad sker der med strømprisen hvis alle de tilskud til solceller og vindmøller stopper.. så kunne det jo tænkes at vi skulle til at betale den reelle pris for den grønne strøm.
 
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline DenHalve

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 187
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
Sv: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Svar #4 Dato: Maj 20, 2020, 05:02 »
Har ikke nogen tal - men så vidt jeg ved går de fleste træpiller ikke til små pillefyr, men til store kraftvarmeværker - så meget 'miljøvenlig' fjernvarme kommer fra russiske og amerikanske træpiller.
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Nu kommer der nok snart afgifter på vores piller
« Svar #5 Dato: Maj 20, 2020, 08:10 »
Har ikke nogen tal - men så vidt jeg ved går de fleste træpiller ikke til små pillefyr, men til store kraftvarmeværker - så meget 'miljøvenlig' fjernvarme kommer fra russiske og amerikanske træpiller.

Det er meget pussigt, igår i bilen hørte jeg netop snak om det. Ca. det halve af den biomasse der brændes af i DK er importeret.
Udregninger pegede på at det, overordnet set, var helt lige meget om vi så brændte biomassen af, eller kul. Det gav det samme.
Det var på en DR kanal så jeg tænker ikke det var den mest utroværdige kilde. Når det så er sagt viste miljøministeren det godt og se det som en overgangsperiode indtil vi selv fik noget bæredygtigt bio energi.

EDIT: Der er, igen pussigt nok, en stor artikel i dagens Politiken (20/5 2020) på side 10 omkring emnet. Alene Amagerværket brænder 1,2 millioner tons biomasse af om året.


Det er jo helt sort. Den mængde CO2 træerne frigiver når det bliver brændt af er jo optaget fra luften gennem træets levetid. Ved at plante nye træer optager vi jo bare den CO2 igen vi lige har frigivet fra de træer der er fældet.
Så med god vilje kan vi snakke om at genbruge CO2 det lort der frigives fra f.eks. kul var jo også i atmosfæren, bare for længerer tid siden.

Mht. træpiller og lokale forbrugere går det med bære dygtigheden galt allerede i 2 led i husmands regning. 

Ved afbrænding af 1kg. træpiller kommer der, med rigtig god vilje, 3,5Kwh nytteeffekt.
Det kræver, rundt regnet, 1Kwh at fremstillet 1kg. piller.
Putter vi 1Kwh i en varmepumpe med rimelig Cop værdi får vi også 3,5Kwh nytteeffekt.

Så gør vi det sidste i stedet spare vi, groft sagt, al den energi der er gået med at fælde træet, transporten, plasticsækkene, osv. samt de partikler der kommer op gennem den lokale skorsten.
Hvis pillerne så er sejlet jorden rundt går det jo helt galt, så igen handler det ikke, i min verden om fornuft.
« Senest Redigeret: Maj 20, 2020, 09:08 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.