Forfatter Emne: Blackstar justering  (Læst 3165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lokkabee

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Blackstar justering
« Dato: Jun 10, 2020, 14:45 »
Hej alle

Vi har problemer med vores pillefyr, et 7 år gammelt Black Star 1040, 10 kW, version 7. Det har indtil nu været min mands opgave at servicere det, og det er sådan set gået meget godt, indtil for ca. 2-3 uger siden, hvor det begyndte at slå fra hele tiden. Min mand tog så på fisketur i en uge, og selvfølgelig gik det ud første dag. Ydermere havde han glemt sin oplader, så jeg kunne heller ikke tale med ham på mobilen. Jeg har ikke en dytfis forstand på pillefyr, men begyndte at undersøge, hvordan jeg kunne få det i gang igen, (familien ville jo egentligt gerne i bad).

Jeg fandt ud af at tilslutte det Stokercloud, (det har vi aldrig haft gjort før - og jeg har nu lavet en plan for det - før har det bare stået og kørt 24/7 for at holde gang i vores lille vandbeholder). Min mand er ikke den store teknik/computernørd - det er nok mere mig.

Fejlmeddelsen vi får er følgende: DriftAlarm ingen ild i lavlast - manglende justering? Hvad skal justeres? Der ER foretaget afvejning, og eltænder og brænder har det godt. Bonusinfo - røgvenderen er taget ud af skorstenen.

Når fyret starter op, kommer det hurtigt op på 100 %, og når den ønskede temperatur, men når ydelsen falder til 10% opstår problemet. Der kommer meddelser som at fotosensoren ikke har læst i over 2 minutter, og så det, der står her ovenfor (Driftalarm ingen ild i lavlast - manglende justering?).

Noget andet er, at jeg synes, at vi igennem årene bruger/har brugt vanvittigt mange piller - faktisk har der næsten ingen besparelse været ift. det olifyr vi skiftede ud. Jeg ved godt at pillerne er blevet dyrere med tiden, men alligevel?. Så jeg vil gerne have at fyret kører så optimalt og pillebesparende som muligt, men hvordan stiller vi det lige til det, (det med ugeplanen for kedlen, er måske nok første skridt). Der er dog rigtigt mange muligheder med det pillefyr, og det er svært at overskue dem allesammen, og som sagt - min mand er heller ikke vildt god til det. Han renser det indimellem og fylder piller på, men hvordan det skal indstilles bedst muligt, har han ikke så meget forstand på.

Jeg havde én ude og kigge på fyret, der mente at en ny fotosensor ville løse problemet, selvom den anden ikke så brugt ud. Den blev skiftet, men det løste ikke problemet.

Jeg linker lige til fyret.https://stokercloud.dk/v3/#/lokkabee/main-page og ellers er brugernummeret er 40426.
Huset er på 178 m2 med gulvvarme, og radiatorer på 1. salen, (som vi kun har til at stå på 1 om vinteren). Vi slukker for varmen fra ca. 1. maj - 1. september, og så er det kun vandvarmeren (75 ltr), der kører. Den kunne engang køre på el om sommeren, men det er gået i stykker, så nu kører den på pillefyret hele året.

Måske nogen kan hjælpe?

Mange hilsner fra

Lotte

 

« Senest Redigeret: Jun 10, 2020, 14:59 af Lokkabee »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Blackstar justering
« Svar #1 Dato: Jun 10, 2020, 15:24 »
Hej alle

Vi har problemer med vores pillefyr, et 7 år gammelt Black Star 1040, 10 kW, version 7. Det har indtil nu været min mands opgave at servicere det, og det er sådan set gået meget godt, indtil for ca. 2-3 uger siden, hvor det begyndte at slå fra hele tiden. Min mand tog så på fisketur i en uge, og selvfølgelig gik det ud første dag. Ydermere havde han glemt sin oplader, så jeg kunne heller ikke tale med ham på mobilen. Jeg har ikke en dytfis forstand på pillefyr, men begyndte at undersøge, hvordan jeg kunne få det i gang igen, (familien ville jo egentligt gerne i bad).

Jeg fandt ud af at tilslutte det Stokercloud, (det har vi aldrig haft gjort før - og jeg har nu lavet en plan for det - før har det bare stået og kørt 24/7 for at holde gang i vores lille vandbeholder). Min mand er ikke den store teknik/computernørd - det er nok mere mig.

Fejlmeddelsen vi får er følgende: DriftAlarm ingen ild i lavlast - manglende justering? Hvad skal justeres? Der ER foretaget afvejning, og eltænder og brænder har det godt. Bonusinfo - røgvenderen er taget ud af skorstenen.

Når fyret starter op, kommer det hurtigt op på 100 %, og når den ønskede temperatur, men når ydelsen falder til 10% opstår problemet. Der kommer meddelser som at fotosensoren ikke har læst i over 2 minutter, og så det, der står her ovenfor (Driftalarm ingen ild i lavlast - manglende justering?).

Noget andet er, at jeg synes, at vi igennem årene bruger/har brugt vanvittigt mange piller - faktisk har der næsten ingen besparelse været ift. det olifyr vi skiftede ud. Jeg ved godt at pillerne er blevet dyrere med tiden, men alligevel?. Så jeg vil gerne have at fyret kører så optimalt og pillebesparende som muligt, men hvordan stiller vi det lige til det, (det med ugeplanen for kedlen, er måske nok første skridt). Der er dog rigtigt mange muligheder med det pillefyr, og det er svært at overskue dem allesammen, og som sagt - min mand er heller ikke vildt god til det. Han renser det indimellem og fylder piller på, men hvordan det skal indstilles bedst muligt, har han ikke så meget forstand på.

Jeg havde én ude og kigge på fyret, der mente at en ny fotosensor ville løse problemet, selvom den anden ikke så brugt ud. Den blev skiftet, men det løste ikke problemet.

Jeg linker lige til fyret.https://stokercloud.dk/v3/#/lokkabee/main-page og ellers er brugernummeret er 40426.
Huset er på 178 m2 med gulvvarme, og radiatorer på 1. salen, (som vi kun har til at stå på 1 om vinteren). Vi slukker for varmen fra ca. 1. maj - 1. september, og så er det kun vandvarmeren (75 ltr), der kører. Den kunne engang køre på el om sommeren, men det er gået i stykker, så nu kører den på pillefyret hele året.

Måske nogen kan hjælpe?

Mange hilsner fra

Lotte

Styringen kan ikke se lys ved lav drift effekt.
Derfor får du info beskeden .
Rens foto føler og se at den peger ned mod bålet  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lokkabee

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar justering
« Svar #2 Dato: Jun 10, 2020, 15:31 »
Men fotoføleren er spritny.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Blackstar justering
« Svar #3 Dato: Jun 10, 2020, 16:41 »
Men fotoføleren er spritny.

Det hjælper jo ikke at den er ny, hvis den ikke vender den rette vej  8)

Se at den blanke plade inde i foto føleren, peger ned mod bålet / ilden.

Løsen evt. skruen i juster ringen, og drej føler.
Spænd justerringen så den er over indhakket i foto føler.

Hvis det ikke er nok, så hæv min effekt fra 2 kW til 2,5 kW
« Senest Redigeret: Jun 10, 2020, 16:43 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Blackstar justering
« Svar #4 Dato: Jun 10, 2020, 16:43 »
Alt efter hvilken føler det er kan den evt. drejes (mod bålet) som beskrevet. Dermed også vende væk fra det, og først skal det sikres den sidder rigtigt.

Når du siger "vanvittigt" mange piller er det jo meget specifikt. Hvis fyret køre 24/7 for at holde VVBèn varm vil der være et overforbrug.
Noget andet er, din kedel står på 60 grader, hvis der er shunt på og den står til 55 som "de plejer" står kedlen og cykler rundt i sit eget vand, igen med spild som resultat.

En anden ting der kan give problemet med lyssensoren i lav last er hvis "ekstern snegl`s" kondensator er slidt. SÅ dossere den for lidt, så bålet går ud.
Hvis fyret er 7 år og den ikke er skiftet er det meget sandsynligt det er et problem, eller en del af problemet.

Hvordan ser asken ud?
Den skal ligne kaffe, lidt lysere og lidt finere måske. Ikke sort og/eller klumpet eller med piller i asken.

Jeg holdt lige øje med fyret i en anden fane mens jeg læste avis. Den gik i 0 lux i 10% drift hvilket bestyrker mistanken om kondensatoren er træt. Så kommer der simpelthen for få piller i lav drift. For den sags skyld også i høj, men der kompenserer fyret bare ved at skrue op for ydelsen.

Hvis det har kørt 7 år med min ydelse på 2Kw skal det jo kunne fortsætte med det. At hæve til 2,5Kw vil også give flere piller, men stadigt med en træt kondensator, eller snegl der lige pludseligt er helt død.
Når den så bliver skiftet køre fyret bare med for høj ydelse på lav drift, så noget med nælden og roden i min optik.

Den lille sorte kondensator koster omkring 30kr. herhjemme plus porto hos "forhandlere" måske elektrohandlere har dem til en 10èr
« Senest Redigeret: Jun 10, 2020, 16:53 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lokkabee

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar justering
« Svar #5 Dato: Jun 10, 2020, 20:54 »
Tusind tak, for svar. Fotosensoren er tilsyneladende sat korrekt. Og ja, det med luxtallet har svinget meget, og er indimellem 0. Hvor ofte skal en kondensator skiftes? Vi fik ny printplade sidste år med ny kondensator. Om sneglen er slidt, er noget vi klart skal have kigget på. Vi har ikke haft nogen alarmer/fejltændinger siden i morges, og fyret er stadig i drift, så 7-9-13, så krydser vi fingre for, at det kører. Har jeg forstået det rigtigt, at kedeltemperaturen skal nedsættes til 55 grader? Vi har også rodet lidt med blæserindstillingerne.

Offline hindsgavl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Blackstar justering
« Svar #6 Dato: Jun 10, 2020, 21:45 »
Keddeltemperatur skal hæves. Mit fyr, af nyere årgang, skal helst op på 70. Jeg ved ikke hvad anbefalingerne er på dit, men det kan de fine eksperter sikkert nemt svare på.
Hvis fyr og shunt har samme temperatur, lukker den ikke noget varmt vand ud i dit system, men cirkulere det hele rundt i kedlen.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Blackstar justering
« Svar #7 Dato: Jun 11, 2020, 05:50 »
Tusind tak, for svar. Fotosensoren er tilsyneladende sat korrekt. Og ja, det med luxtallet har svinget meget, og er indimellem 0. Hvor ofte skal en kondensator skiftes? Vi fik ny printplade sidste år med ny kondensator. Om sneglen er slidt, er noget vi klart skal have kigget på. Vi har ikke haft nogen alarmer/fejltændinger siden i morges, og fyret er stadig i drift, så 7-9-13, så krydser vi fingre for, at det kører. Har jeg forstået det rigtigt, at kedeltemperaturen skal nedsættes til 55 grader? Vi har også rodet lidt med blæserindstillingerne.

Ønsket kedel temperatur bør mindst være 70 grader,
og shunt temperatur 55 grader.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Blackstar justering
« Svar #8 Dato: Jun 11, 2020, 16:47 »
Hvor ofte skal en kondensator skiftes? Vi fik ny printplade sidste år med ny kondensator.

Kondensatoren skal skiftes når den er slidt, og det kommer som udtryk på den måde Jeres fyr køre. Kondensatoren sidder ikke på printet, den sidder oppe ved sneglmotoren i toppen.
Jeg skifter den som service hvert andet år, men jeg gider heller ikke døje det mindste med dem og de koster 3kr. i Kinesien.

Som beskrevet bør kedel temperaturen være 70 og shunten 55 grader.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.