Forfatter Emne: vejrkompensering, hvornår køre "Anlægspumpe Zone 1" (ikke)?  (Læst 1169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Citér
author=kigan link=topic=9987.msg81949#msg81949 date=1599913189]
Hej.

Ville det ikke være en ide at man kan slukke for zone pumpe når fyret er stoppet af uge planen? 

Afledt af følgende spørgsmål fik jeg mig samlet sammen til at oprette en tråd om HVORNÅR "Anlægspumpen" køre, og hvornår den ikke gør?

Jeg kunne selvfølgeligt godt selv lave en testopstilling, men det kan jo være der er en her der kender "logikken" bag og vil dele den?

Setuppet er jeg bruger en vejrkompenserings kreds til at styre temperaturen på min gulvvarmeshunt.

Med en Danfoss ventil er det faktisk en funktion der køre glimrende, også når fyret er "off" så lige nu regulerer den på varmen fra solfangerne.
Solfangeren er styret af en hjemmebygget styring og forbliver sådan. NBE`s V13 har alt for mange begrænsninger, men det er helt uvedkommende.

"Problemet" er jo at det ikke er altid solvarmen leverer nok. Når der så ikke er varme fra fangeren køre min gulvvarme shunt videre (Den er styret af huset`s IHC og det er meget omfattende at lave det om)

Aller helst ville jeg have min hjemmelavede styring til at håndtere varmen til shunten, men det er et projekt der vil kræve dages ombygning, og det har jeg ikke lige lyst til.

Så hvordan og i hvilken "sekvens" køre "anlægspumepen" ?


Er den afhængig af kedeltemperaturen (Kt)?
Eller setpunkt vejr kompensering (Svk)?
Eller ???

Kt > Svk =  Pumpe ???
Kt < Svk =  Pumpe ???
Kt = Svk =  Pumpe ???

Eller hvad bestemmer ??
« Senest Redigeret: Sep 13, 2020, 17:53 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Jeg lavede alligevel en test, men så ingen brugbar sammenhæng i driften af "Anlægspumpen" og her er nok alligevel ikke  meget hjælp at hente.

En lige del at "ingen ved det alligevel" og at min tone her betragtes som "unødig kritisk" (selv betragter jeg det selvfølgeligt bare som klarsynet realisme, ikke forherligelse i den grad det almindeligvist fremføres)  gør at jeg forventer at mysteriet om driften af "Zone pumpen" forbliver et mysterie på lige med mange andre ting i styringen.

Problemet er dog alligevel løst, men anvendelse af "differance" styringen i solvarmedelen. Så er solfangeren bare fremløbet på centralvarmeanlæget og VVB bunden manifolden på gulvvarmen.
Så burde pumpe og veksler på gulvvarme anlægget afbrydes når fremløben ikke er varmere end manifolden.

Nu hedder fremløbstemperaturen så "Solfanger" og manifolden VVBbund på stokercloud da ønsket om selv at kunne navngive aldrig er indfriet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.