Forfatter Emne: VVB priortering - start uden pendling af optænding  (Læst 12791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Jensen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +2/-0
Hej

Jeg kunne godt ønske mig at VVB priortering - start optænding ville blive udført og fastholdt øjeblikkeligt temperatur i VVB har været registreret under minimum temperatur i VVB.

Som det er i min version 6.50 pendler opstart mange gange inden korrekt optænding udføres.

Håber min bøn bliver hørt, da jeg synes det giver unødvendig slid af Woody styringen som der er nu.

Mvh Leif   
BS1016 kedel m. Scotte v7 styring
Kompressorrens, flowmåler & VVB priortering
190kvm bolig middel isolering
BARLINEK 8mm piller, årlig forbrug ca. 7 tons
Online fra fyr: http://stokercloud.dk/dev/bs1016v7.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #1 Dato: Apr 30, 2011, 21:05 »
Kunne ikke være mere enig.

Ligeledes beskrevet her:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2124.msg15192#msg15192
samt her:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2113.msg15292#msg15292

Det er ikke et problem hvis anlægget skifter fra Drift til VVB Drift. Men er anlægget i Slukket Ext kan den skifte rigtig mange gange mellem Slukket, Venter og Optænding inden der bliver tændt op.

Det er ikke bare nice to have da det er direkte mishandling af styringen og cirkulationspumpen hvis den ligeledes er kontrolleret af styringen.

En rettelse kunne med fordel kombineres med færdiggørelse af VVB drift efter VVB periode er slut.
Ligeledes ser jeg ingen grund til at cirkulationspumpen startes i Venter.. uagtet at Pumpe Start temperaturen ikke er nået.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #2 Dato: Maj 01, 2011, 12:02 »
Det er NØJAGTIG samme problem der er med pumpestop. Jeg stod og gloede på min pumpe i dag, da kedeltemperaturen var nede omkring de 35 grader pumpestop var sat til. Ping-Pong-Ping-Pong med 1-2 sekunders mellemrum... jeg er ikke specielt bekymret for styringens SSD relæ'er, de er bygget til det... men en A pumpe kan IKKE tåle det...

Jeg er enig med MrMoelgaard... det er ikke nice to have, det skal fikses NU, og i princippet bør man sende nye chip ud til folk der har fået defekte chip iht. produktansvarsloven. Eller, så kan man jo erstatte alle de pumper der brændes af... tror det første er billigere.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #3 Dato: Maj 02, 2011, 06:49 »
Det er NØJAGTIG samme problem der er med pumpestop. Jeg stod og gloede på min pumpe i dag, da kedeltemperaturen var nede omkring de 35 grader pumpestop var sat til. Ping-Pong-Ping-Pong med 1-2 sekunders mellemrum... jeg er ikke specielt bekymret for styringens SSD relæ'er, de er bygget til det... men en A pumpe kan IKKE tåle det...

Jeg er enig med MrMoelgaard... det er ikke nice to have, det skal fikses NU, og i princippet bør man sende nye chip ud til folk der har fået defekte chip iht. produktansvarsloven. Eller, så kan man jo erstatte alle de pumper der brændes af... tror det første er billigere.

Hej Martin

Vi må se om ikke nogen fra NBE kommer ud af busken i dag. Ellers bliver jeg nødt til snart at ha' koblet pumpen fra styringen. Det ville være ærgeligt at futte en helt ny Alpha 2'er af på en dum softwarefejl.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #4 Dato: Maj 02, 2011, 08:57 »
Jeg er også helt enig i ovenstående ønsker.

Men tror nu ikke du skal frygte for din Alphapumpe. Jeg har selv kørt med pendling (ekstern termostatstyring af start/stop) i flere år - ingen problemer. Hvis ikke den kan klare det - så er det jo en ombytter inden for garantien .
Men mon ikke der kommer en udmelding meget snart...

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #5 Dato: Maj 09, 2011, 21:37 »
Det er NØJAGTIG samme problem der er med pumpestop. Jeg stod og gloede på min pumpe i dag, da kedeltemperaturen var nede omkring de 35 grader pumpestop var sat til. Ping-Pong-Ping-Pong med 1-2 sekunders mellemrum... jeg er ikke specielt bekymret for styringens SSD relæ'er, de er bygget til det... men en A pumpe kan IKKE tåle det...

[...]

Hej Martin

Hvilke typer er dine temperatursensorer? NTC eller PTC?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #6 Dato: Maj 09, 2011, 22:50 »
Hvilke typer er dine temperatursensorer? NTC eller PTC?

Det der blev leveret med fyret. PTC.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #7 Dato: Maj 10, 2011, 21:11 »

Det der blev leveret med fyret. PTC.

Ok. Jeg har nemlig snakket med Jannich om det at den svinger meget i temperaturmålingerne. Min sensor i VVB'en er nemlig også en PTC mens de øvrige er NTC. Jeg kan tydeligt se forskel på hvor stabil en temperaturaflæsning de leverer. PTC'en danser op og ned mens NTC'erne står klippestabilt.
Jeg har ikke oplevet at pumpen tændes og slukkes ved Pumpe stop.

I følge Jannich har NTC følerne en bedre opløsning da den har et bredere modstandsområde.

Så noget tyder på at PTC følerne er uegnede til den decimalopløsning som jeg kan forstå er blevet introduceret med 6.60. Nu prøver jeg i hvert fald at skifte min VVB føler til NTC for at se om det hjælper.

Dermed ikke sagt at skiftet fra Slukket ext til VVB drift ikke kan gøres smartere. Det giver ingen mening ikke at gå i VVB drift hvis først temperaturen én gang har været nede og smage på diff under.

Jeg afventer stadig at høre en status på min fejlmelding til NBE.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #8 Dato: Nov 05, 2011, 06:42 »
Hej.
Har du fået svar på din fejlmelding hos NBE?
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #9 Dato: Nov 05, 2011, 21:06 »
Det blev rettet i version 6.67.

Efter jeg skiftede til 6.67 og skiftede VVB sensoren til NTC har jeg ikke haft problemer ved skift til VVB drift.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #10 Dato: Nov 10, 2011, 20:15 »
Jeg har også skiftet til NTC, og set en klar forbedring, men den står stadig og pendler (Stadig ver. 6.66).

Ved et tilfælde stod jeg og så på temperaturerne inde i den sidste menu (temperaturfølere tror jeg den hedder), imens fyret lavede en opstart. Der vises temperaturerne nemlig med 1 decimal. Temperaturerne var helt stabile indtil blæser / eltænder begyndte at køre. Det henledte tankerne på støj.

Lysføler og skakt temp. føres jo i samme kabel som snegle og eltænder, og jeg er næsten sikker på at der kommer støj ind gennem skakt og lysføler og generer de andre temperaturer.

Jeg har søgt lidt på støjdæmpning ved NTC måling, og fundet et sted hvor de skriver at man kan sætte en kondensator på 1uf parallelt med NTC. Dette ville give en lidt langsommere måling, men gøre den langt mindre følsom overfor støj.
Gad vide om dette kunne afhjælpe problemet.?

Mvh. Claus
« Senest Redigeret: Nov 10, 2011, 20:16 af Clausj »
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7557
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #11 Dato: Nov 10, 2011, 21:32 »
Jeg har også skiftet til NTC, og set en klar forbedring, men den står stadig og pendler (Stadig ver. 6.66).

Ved et tilfælde stod jeg og så på temperaturerne inde i den sidste menu (temperaturfølere tror jeg den hedder), imens fyret lavede en opstart. Der vises temperaturerne nemlig med 1 decimal. Temperaturerne var helt stabile indtil blæser / eltænder begyndte at køre. Det henledte tankerne på støj.

Lysføler og skakt temp. føres jo i samme kabel som snegle og eltænder, og jeg er næsten sikker på at der kommer støj ind gennem skakt og lysføler og generer de andre temperaturer.

Jeg har søgt lidt på støjdæmpning ved NTC måling, og fundet et sted hvor de skriver at man kan sætte en kondensator på 1uf parallelt med NTC. Dette ville give en lidt langsommere måling, men gøre den langt mindre følsom overfor støj.
Gad vide om dette kunne afhjælpe problemet.?

Mvh. Claus

Det er et forsøg værd.
En anden ting er jord forbindelse på fyr og styring.
Er de  begge jordet rigtigt, måske samme stik ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #12 Dato: Nov 11, 2011, 05:39 »
Styringen er jordet, men hvis fyret ikke er jordet via. brænder, så er det ikke jordet. Det vil jeg lige kontrollere.
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.

Offline Clausj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB priortering - start uden pendling af optænding
« Svar #13 Dato: Nov 13, 2011, 18:43 »
Fyret var tilsyneladende ikke jordet, men har prøvet at montere en jordledning. Det ser ikke ud til at have indflydelse på følernes udsving
Mvh. Claus

Scotte brænder med NBE styring V.7 på en Dor 16 kedel.
Vacuum solfanger 30 rørs med 300 l. VVB.