Forfatter Emne: Fejler i lavlast efter rensning  (Læst 2070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 102
  • Respekt optjent: +0/-0
Fejler i lavlast efter rensning
« Dato: Okt 24, 2023, 14:07 »
Hej.

Tidligere fik fyret den helt store rengøring.
Efterfølgende har det svært ved at holde sig i gang i lavlast.

Hvad kan grunden være?
Stokercloud 30717

Mvh Lars
« Senest Redigeret: Okt 24, 2023, 14:45 af Larsbetzer »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #1 Dato: Okt 24, 2023, 14:59 »
Der er nok kun én grund, og det er fejlopsætning.

Det er mængden af piller der holder den i gang, det kontra rigtige mængde af luft.

Altså helt som manualen siger...

Gode smuldfri A1 piller på tanken.
Kør sneglen i 15min i en pose til pilledoceringen er helt ensartet.
Kør 6min vej indholdet og put det i autoberegneren og korrektionsfaktoren.
10kW fysisk brænder skal stå til 10kW i styringen, 16 til 16 osv. osv.

Så skal der justeres luft 10-50-100%

10% er sværest, her justerer du til det er perfekt, det kan være nødvendigt og meget fornuftigt at have 10% omkring 2,5kW
Når du mener det er i orden, lukker du låget, lader den brænde ½time og kontrollerer om det stadig brænder perfekt, og ellers er det en ommer.

Så videre til 50% og 100%

men men men...
Jeg har skrevet det samme til dig et hav af gange í diverse Facebook grupper, jeg kan se på din cloud at du simpelthen ikke følger anbefalingerne, ikke engang sikkerheden er i orden, du følger simpelthen ikke anbefalingerne.

Men du er ikke den eneste.. en helt magen til dig havde verdens værste mandagsfyr, efter 4år gav han op, skæbnen blev at min bror købte fyret, det var helt misligeholdt, efter en god og grundig rens, en opsætning efter de ting jeg har skrevet, har det nu kørt 1½ år uden at slå en forkert prut.

Så jeg håber at du begynder at følge anvisningen, for din egen skyld.

Er det fordi du har svært ved det så hjælper jeg meget gerne, og vi kan tage det stille og roligt via messenger.

Du bliver meget gladere for fyret når du engang begynder at gå den rigtige vej.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 102
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #2 Dato: Okt 24, 2023, 15:20 »
Tak for svar.

Jeg er ret sikker på at du forveksler mig med en anden. Jeg har kun få gange været aktiv i grupper på Facebook.

Fyret har kørt perfekt i flere år indtil jeg rensede det i bund i dag.
Jeg søger egentlig bare en forklaring på hvorfor den pludselig fejler efter en rensning.

Jeg er selvfølgelig nysgerrig på hvilke anbefalinger jeg ikke følger?
Og endnu vigtigere hvilken sikkerhed jeg ikke har styr på?

Mvh Lars
« Senest Redigeret: Okt 24, 2023, 15:23 af Larsbetzer »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #3 Dato: Okt 24, 2023, 15:46 »
Jeg er helt sikker på jeg ikke forveksler dig med en anden, men pyt.

Din skakt alarm er den der skal forhindre tilbagebrand, kigger man dine grafer igennem bør den stilles fra de nuværende 60° og ned på minimum som er 50°

At dit fyr kører dårligt er også tydeligt ud fra de tal du bruger..
Du har 2 forskellige tal i autoberegner bruger du 1800 og i pille korrektioner 1620..... de tal kan ikke være forskellige i et fyr der virker godt, begger er sneglens ydelse, men kender man bare lidt til det kan man godt regne ud at sneglen kun kan være rigtig på den ene, den giver jo kun én mængde.  ;)

Derfor skal de to tal være det samme, og de skal være den mængde man afvejer pr. 6min, hverken mere eller mindre..  :)

Sneglen kan godt give lidt anderledes når fyret går i drift som når man afvejer, det er en god ide at korrigere så det passer nogenlunde med virkeligheden, men ALTID samme tal i begge.

Hvis din pillekorrektion på 1620 er den rigtige, så yder dit fyr ikke 10kW men kun 9kW og din relle minimumseffekt er ikke 1,8 men 1,6kW og det er svært at holde liv i. og er det rene spild, det er fornuftigt at hæve 10% til minimum 2, gerne 2,5 og så bruge de rigtige tal.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 102
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2023, 18:56 »

Hvis jeg så hæver minimumseffekten til eksempelvis 2,2 kW, kræver det så en ny indstilling af blæseren ved 10 %?

Mvh Lars.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #5 Dato: Okt 25, 2023, 19:34 »

Hvis jeg så hæver minimumseffekten til eksempelvis 2,2 kW, kræver det så en ny indstilling af blæseren ved 10 %?

Mvh Lars.

Ja.
Udfør guiden opstart første gang i manualen   :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #6 Dato: Okt 26, 2023, 05:12 »

Hvis jeg så hæver minimumseffekten til eksempelvis 2,2 kW, kræver det så en ny indstilling af blæseren ved 10 %?

Mvh Lars.

Du skal ikke bare hæve 10%

Du skal følge alt det jeg skrev først.

Og da du har et manuelt fyr skal fu ofte tjekke vægten og kigge om blæseren passer. Gider man ikke det så skal der iltstyring til.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #7 Dato: Okt 26, 2023, 09:23 »

Hvis jeg så hæver minimumseffekten til eksempelvis 2,2 kW, kræver det så en ny indstilling af blæseren ved 10 %?

Mvh Lars.

Hvis ellers blæsertal er linære kan den også beregnes. Det gør fyret jo allerede!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Fejler i lavlast efter rensning
« Svar #8 Dato: Okt 26, 2023, 13:11 »
Kiggede lige lynhurtigt dine kurver.
Det ser da ud til at det med at holde det igang i lav last er et af de mindste problemer.

Det racer op og ned i drift, VVB drift ser "underlig" ud, og umiddelbart plejer de fleste snegle at yde 800-1200g hvor dit står på 1800g

Det passer fint med det er svært at holde ild i i lav last, men forklare ikke de andre problemer.

Om du har hørt råd her eller andre steder kan jeg ikke sige noget om, eller vil blande mig I, men det kunne se sådan ud.

Så ringe køre fyret ikke engang med standard indstilinger, så der må være en/nogle der har gjort sig umage.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.