Forfatter Emne: Varm faldskakt RTB 16  (Læst 1588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crbnmc

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Varm faldskakt RTB 16
« Dato: Nov 01, 2023, 05:51 »
Hej,

Jeg har haft mit kære RTB 16 kw i nogle år - aldrig haft problemer med det.

I sommers kørte jeg for første gang nogensinde min varmtvandsbeholder ind over fyret - hvilket betød meget lidt kørsel, og det endte med at sode til - så jeg havde KSM Stoker ude for at rense det.

Efter det lod jeg bare varmtvandsbeholderen køre via strøm i stedet.

Jeg har så tænkt op igen for en måneds tid siden - men siden da er fyret nærmet stoppet hver uge pga der er aske. Jeg kan så tage brænder ud - rense den for asken, og så kører den igen nogen dage.

Det gjorde jeg i fredags, men igen i går stod det stille. Igen der rensede jeg det, og startede det så op i aftes igen.

Kl. 01 i nat er det så gået i stå igen (i øvrigt altid om natten.... aldrig om dagen :.()

Denne gang med fejlen at der er en varm faldskakt.

Nogen der har nogen ideer til hvad det kan være? - måske min kompressor ikke virker ordentligt mere?

Jeg har ikke skiftet piller - kører med de samme jeg kørte med sidste år uden problemer.
Jeg er på stokercloud - jeg tror jeg hedder 27600 / crbnmc der så vidt jeg kan se.

PFT for al hjælp.

Christian
« Senest Redigeret: Nov 01, 2023, 06:07 af crbnmc »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Varm faldskakt RTB 16
« Svar #1 Dato: Nov 01, 2023, 06:54 »
Hej,

Jeg har haft mit kære RTB 16 kw i nogle år - aldrig haft problemer med det.

I sommers kørte jeg for første gang nogensinde min varmtvandsbeholder ind over fyret - hvilket betød meget lidt kørsel, og det endte med at sode til - så jeg havde KSM Stoker ude for at rense det.

Efter det lod jeg bare varmtvandsbeholderen køre via strøm i stedet.

Jeg har så tænkt op igen for en måneds tid siden - men siden da er fyret nærmet stoppet hver uge pga der er aske. Jeg kan så tage brænder ud - rense den for asken, og så kører den igen nogen dage.

Det gjorde jeg i fredags, men igen i går stod det stille. Igen der rensede jeg det, og startede det så op i aftes igen.

Kl. 01 i nat er det så gået i stå igen (i øvrigt altid om natten.... aldrig om dagen :.()

Denne gang med fejlen at der er en varm faldskakt.

Nogen der har nogen ideer til hvad det kan være? - måske min kompressor ikke virker ordentligt mere?

Jeg har ikke skiftet piller - kører med de samme jeg kørte med sidste år uden problemer.
Jeg er på stokercloud - jeg tror jeg hedder 27600 / crbnmc der så vidt jeg kan se.

PFT for al hjælp.

Christian

Det kunne godt ligne noget manglende rense luft fra kompressor.
Gå ind i menu manuel, og afprøv magnet ventilerne L6 - L9 og L10
Kompressor skal være på max tryk.
Hvorfor er din iltstyring kun på VIS ?
Kalibrer sonden og sæt den på JA  :)
Er der en åben friskluft ventil i fyrrummet ?

« Senest Redigeret: Nov 01, 2023, 06:55 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline crbnmc

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Varm faldskakt RTB 16
« Svar #2 Dato: Nov 01, 2023, 16:51 »
Hej Michael. Tak for gode råd.

Kan desværre ikke finde de ventiler du taler om i menuen?

Har du måske mulighed for wt give mig et kald?  24768609

Mvh Christian

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Varm faldskakt RTB 16
« Svar #3 Dato: Nov 01, 2023, 20:15 »
Et skud fra hoften er en blæser der er træt eller stoppet, så den giver for lidt luft.
Lejerne har det med at gå fast over tid.
Lad være med at justerer i vildskab og blinde hvis fyret har kørt godt før, så risikerer du bare at justerer væk fra det der virker.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Varm faldskakt RTB 16
« Svar #4 Dato: Nov 02, 2023, 15:32 »
Der er kun én grund til varm skakt, og det er at varmen løber baglæns i stedet for frem i kedlen og ud af skorstenen. Varmen og røgen løber nemmeste vej.

Normalt og i 99.9% af tilfældene er det manglende rens, noget er glemt eller overset...

Men der er naturligvis også andre årsager..

Dit fyr er RTB skriver du, din iltstyring er slået fra, det dur simpelthen ikke, den skal være funktionel og være kalibreret, uden får du aldrig et vel fungerende fyr.. Dine blæsertal er meget atypiske, det kan være rigtigt at det brænder bedst, men er en indikering af at noget ikke er som det bør være..
Det kan blot være meget dårlig justering, men også defekte lejer i blæser kan få den til at køre dårligt.

Kigger man på graferne ser det ud til at fyret slet ikke kommer af med varmen til kedlen, altså manglende rens.

Kompressoren renser mest brænderen, men også resten selvfølgelig... rørene til brænderen kan være stoppet, og slanger til kedel ødelagt.

Din skaktalarm står til 60° langt de fleste kan klare sig med 50° når fyret er i orden, jo lavere man kan sætte den, jo mindre risiko er der for tilbagebrand.

Loggen siger at fyret har kørt dårligt i meget længe, så det skal gennemgåes ordentligt og fejl udbedres inden du bliver rigtig glad for det, det kan en fagmand klare, men du kan også fint
selv hvis hænderne er skruet nogenlunde rigtigt på.

Trin 1 er at få iltstyringen aktiv..
Så skal alt skilles ad, og du skal sikre dig der er piv rent fra blæser til top af skorsten.
Alt samles korrekt og helt tæt.
Gode A1 piller uden smuld og støv hældes på tanken.
Der køres piller i en pose i 15min, derefter 6min der vejes og resultatet indtastes i autoberegneren og korrektionsfaktor.
Blæseren testes, den skal løbe let hvis du puster lidt på den.

NBE Standard tal for blæser indtastes, og fyret startes op, og vi kigger grafer igen og ser hvordan det kører.

Da dit fyr er online må du gerne kontakte mig via messenger så kan vi få det reguleret ind, så du kan sidde med benene oppe og nyde problemfri varme hele vinteren. Hvis der er nogle af de punkter jeg har skrevet du ikke vil følge så er der ingen grund til at kontakte mig, for jeg gider ikke spilde min tid.  :)

Billederne du har sat ind er ikke til meget, næsten intet andet end din Iphone kan se HEIC filerne, du kan ændre indstillinger i telefonen så billederne får et mere kompatibelt fil system.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html