Forfatter Emne: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.  (Læst 1483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Dato: Jan 07, 2024, 08:40 »
Hej allesammen

Jeg døjer med at huset er koldt, dvs radiatorer på centralvarmen ikke varmes nok op af pillefyret når det er frostvejr.
Fyret er et RTB 10KW og jeg har lavet afvejning af pillerne så jeg er sikker på at mængden der doseres er korrekt.
effekten er på 100% (10kw) 24 timer i døgnet, hvilket er klart når setpunktet er sat til 60 grader og temp. Max kan nå 48 grader ca.

Mit fyr er med O2 styrrring og kompressor rens.
Jeg har slået O2 styring fra for at prøve at grundindstille blæser ved 10, 50 og 100%
Lux måleren står på 100 så ingen problemer der.
I askeskuffen er der tendens til slagger/dele af små forkulet piller hvilet selvfølgelig er et tegn på dårlig forbrænding på hærden.

Den højeste temp. Får jeg hvis jeg sætter blæserhastigheden ned til 25 ved 100%
Synes det er meget lavt.
Hvis jeg sætter hastigheden op så falder kedeltemperaturen, sikkert fordi bålet blæses ud/væk
Det skal siges at min lux måler er stabil på 100% uanset om jeg sætter hastigheden til 25 eller 80.
Jeg kan høre at blæser regulere i hastighed når jeg ændre setpunkterne, så den fungere ihvertfald.

Min røg temp. Ligger også meget lavt synes jeg mellem 80 og 105 grader alt efter indstillet blæser hastighed ( synes den normalt ligger på 140-150 når det ikke er så koldt)

Alt i fyret er renset i går (brænder, hærder, kedel, røgrør og skorsten ved renselem)
Efter rensning gav det 5 grader på kedel temp. Fra 38 til 43 grader.

Er der måske en der kunne fortæller lidt om hvilken røg temp. De har de her dage ved perferkt forbrænding og ved en ude temp. På ca. -5 grader. Og evt. give et råd hvordan jeg kommer videre.
Synes jeg har læst at det kun er blæseren man kan justere på for at opnå en god forbrændning. (Så har ikke rigtig justeret på så meget andet)

Det kunne også være fedt hvis en gad og kigge mine kurver for det sidste døgn, da jeg er på stokercloud.dk

https://stokercloud.dk/v3/#/guldfeld/main-page

Håber der er en venlig sjæl der har tid og lyst til at hjælpe lidt, nu vi kun har 17 grader i huset🙈




Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #1 Dato: Jan 07, 2024, 09:01 »
Her er der lige et par billeder af oversigten på stokercloud og så lidt kurver. For de sidste 48 timer.

Som i kan se så stopper temp. Med at stige ved omkring de 48 grader i kedel temperatur.

Hvis jeg skal tage billeder af mine indstillinger så sig endelig til😊
Jeg vil squ gerne i mål. Og få lidt varme på😊

På forhånd tak🙏

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #2 Dato: Jan 07, 2024, 09:14 »
Der er ingen grund til at sætte billeder ind, linket til Stokercloud er rigeligt.

Da du har vejet piller og er 100% sikker på du har brugt det rigtige tal i auto beregner og korrektioner for piller, samt at du fysisk har en 10kW brænder.... jamen så passer pillemængden.
Det finder du nemt ud af.. 10/4,8 x 24 =50kg... det er også det fyret skriver du bruger, men det skal så også passe med at du fysisk fylder 50kg på i døgnet... gør du det?

Så er der ingen tvivl om at dit fyr er for lille... med mindre.

Du har et RTB fyr, men ingen lambdasonde, du kan virkelig spilde meget energi når du ikke aner om det brænder rigtigt, dine grafer for røg tyder på at der ikke er styr på forbrændingen.

Trin er er at få styr på fyret og få monteret de nødvendige stumper så du får iltstyringen i gang, der er ikke andet at gøre end at supplere med ekstra varme.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2024, 09:22 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #3 Dato: Jan 07, 2024, 09:39 »
Perfekt at linket virker😊👍

Pillerrne er vejet af 100% det er gjort 4 gange og taget gennemsnittet.👍
Jeg har ikke kontrolleret hvad jeg fylder på, da jeg har en ret stor silo med stort overflade areal, så lidt svært at sige om forbruget passer, med hvad styringen/grafen siger😊 men forbruget er sekundært for mig lige nu.

Tror ikke fyret er for lille, da de tidligere har kunnet varme op til 70 grader. I kedlen, ved ude temperaturer omkring frysepunktet.

Du har helt ret i at jeg kan spilde meget energi og piller ved dårlig forbrænding, det er også derfor jeg rækker ud til jer😊

Jeg ville da mene at fyret har lambda, er det ikke den der bruges til O2 styrring? Den som jeg nævner jeg har slået fra?.
Jeg har nu sat den på VIS O2 istedet for så kan man se værdierne uden de har indvirking på forbrændingen.

Hvad bør røgtemperaturen være ca. og kan du hjælpe mig med at indstille blæsertal? Så jeg få en god forbrænding
« Senest Redigeret: Jan 07, 2024, 09:48 af Guldfeld »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #4 Dato: Jan 07, 2024, 09:50 »
Du forstår det ikke helt, forbruget er ikke sekundært, det er udgangspunktet, varmen er nemlig i de fysiske piller og ikke hvad styringen skriver... styringen skriver 50kg i døgnet, altså har du produceret 50x 4,8= 240kWh men hvis der nu kun er forsvundet 40kg har du kun produceret 192kWh og så er dit fyr ikke 10kW men kun 7kW.

Derfor er det smart at holde øje med det fysiske forbrug. ;)

Din iltstyring står til off, her er jeg nød til at stole på hvad fyret skriver. Når den står på VIS er det det samme som off, fyret bruger den ikke. For at bruge den er det vigtigt at lambdasunden er ren og kalibreret så den viser 20,9% når den hænger i fri luft med varme (strøm) på.

Når du ikke bruger iltstyringen kan ingen hvælpe dig med at justere luft, det vil kræve det gøres med en røggasanalyser.

Når fyret er lige til den lille side skal der ikke meget udsving til at det kommer bagefter og ikke kan komme op i temperatur.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #5 Dato: Jan 07, 2024, 10:00 »
Tak for super fint svar, jeg sætter O2 styrring i ON, så du kan hjælpe mig😊👍

Jeg har lukket for radiatorer på 1.sal, så ikke der skal kæmpes så meget for at få varme på stueetagen hvor vi mest opholder os

Kan jeg aktivere lambda i styrring manuelt når jeg har den i fri luft ?. Altsp når jeg har stoppet fyret taget røgrøret af?
« Senest Redigeret: Jan 07, 2024, 10:06 af Guldfeld »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #6 Dato: Jan 07, 2024, 10:11 »
Lambdasonden skal ud i fri luft med strøm på, så skal man se hvad den skriver, den skal skrive omkring 20,9.. ellers skal man aktivere udvidet setup og kalibrere den.

Når det så har kørt en periode kan man se hvad styringen skriver og rette blæsertal, men udgangspunktet er og bliver autoberegneren, tallet til den skal være rigtigt, ellers nytter det ikke at rette blæsertal.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #7 Dato: Jan 07, 2024, 10:16 »
Tak men kan jeg sætte strøm på den via manuelt at sætte den aktiv i styringen? Så jeg kan tjekker om ilten er 20,9 i fri luft

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #8 Dato: Jan 07, 2024, 10:34 »
Tak men kan jeg sætte strøm på den via manuelt at sætte den aktiv i styringen? Så jeg kan tjekker om ilten er 20,9 i fri luft
Der vil altid være strøm på lambdasonden, så du kan pille stikket af, tage den ud, stikket på igen, vente 15min og så skal den skrive 20,9.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #9 Dato: Jan 07, 2024, 14:23 »
Så har jeg været ude og lukke fyret ned og rense og tjekke lambda. Jeg kunne ikke få den op på mere end 19,3,% så den stod ikke helt i skabet, jeg har derfor kalibreret den, som du skrev😊👌

Vil du hjælpe mig videre herfra😊

Jeg samler anlægget nu og starter det op er der noget jeg skal gøre inden???

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #10 Dato: Jan 07, 2024, 14:35 »
Jeg er desværre ikke hjemme før i aften, men skriver den 20,9 efter calibrering er det bare i med den, du kan sætte den på vis et par timer og se hvordan den opfører sig
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #11 Dato: Jan 07, 2024, 14:43 »
Det er helt fint, jeg er glad bare der er en der vil hjælpe mig😊 så nu er det startet op og jeg lader det køre uden at ændre yderligere 😊

Jeg fik også taget lidt billeder, som fik bekræftet en dårlig forbrænding😊🙈
Hvor kunne det være fedt hvis RTB brænderen havde et skueglas så man kunne se flammen/bålet🙏😊

Og et billede af ilt måleren efter kalibrering.👍
« Senest Redigeret: Jan 07, 2024, 14:51 af Guldfeld »

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #12 Dato: Jan 07, 2024, 20:07 »
Fik leget lidt med fyret og dets vejrkompensering funktion

Da jeg slog det fra, skød temperaturen i vejret på kedlen og nåede 70 grader (setpunkt 60 grader), det undrede jeg mig over, men fandt så ud af den ene cirkulations pumpe ved fyret udelukkende aktiveres når vejrkompensering er aktiv..
Det betød selvfølgelig at fyret ikke skulle varme alt vandet op i radiatorer og gulvvarme i huset og derfor blev temperaturen i kedlen høj med det samme.

Vejr kompensering er sat aktiv igen ellers forsvinder varmen i huset igen.

Så lærte jeg da lidt nyt om mit fyr😊👍.

Mangler dog stadig en til at hjælpe med at indstille blæser hastighederne så en ren forbrænding kan opnåes.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2024, 20:09 af Guldfeld »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #13 Dato: Jan 08, 2024, 18:36 »
Dit fyr kører fint efter iltstyringen... så langt så godt.

Dine blæsertal er i følge styringen fine... MEN.

Trin 1 er at være helt sikker på at tallet i autoberegneren er rigtigt, og en god kontrol af det er at sammenholde hvor mange piller man fysisk putter i tanken, kontra hvad styringen siger.

Når det er på plads, altså at de er rimelig ens, så er det forbrændingen.

Der er ingen skueglas, du har kun fornemmelse og asken samt graferne at gå ud fra, med mindre du har en røggasanalyser og ved hvordan den bruges.

Men ellers er næste trin at tjekke asken og tilsætte mere eller mindre luft.

Det gøres i iltstyringen. Den ændrer "kan man sige" så blæsertal, og begynder så at rette pilletilførslen, det man ser i korrektioner.

Når så forbrændingen er tiptop så bør man rette blæsertal så korrektionstallene ligger omkring 100%
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Guldfeld

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 10 lav kedel temp og fremløbs temp.
« Svar #14 Dato: Jan 08, 2024, 22:32 »
Dejligt at fyret kører fint med ilt styrring😊🙏

Jeg prøver at holde øje med asken det næste døgns tid😊 samt at prøve at finde ud af hvor meget forbrug jeg har fysisk ift. hvad styringen siger.

Når jeg skal justere luft i ilt styrringen hvor gør man det henne? Kan se man kan justere flere ting i O2 menuen og i den avanceret menu. Er det den ønsket O2% man skal justere på for at regulere blæser og den tilsvarende pillemængde? Bare så jeg er sikker😊 og ikke justere på noget forkert.😂😂