Forfatter Emne: Bruger for mange piller :-(  (Læst 7078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Bruger for mange piller :-(
« Dato: Okt 01, 2013, 15:56 »
Hej

Jeg syntes at jeg bruger for mange piller på mit biomax 16 fyr, har kun kørt med den 1 uge og der er røget ca 150kg piller allerede og det syntes jeg er meget når man nu tænker på at det ikke er særlig koldt udenfor og at radiatorerne kun står på halvt kraft, mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre for at bruge mindre, jeg har tænkt på følgende:
1: sætte brændsel ned
2: sætte sneglemax ned
3: når dette er gjort så skal den vel også have mindre luft, eller er jeg forkert på den?
 
Eller er det den forkerte måde at gøre det på? og hvordan ved jeg hvor meget jeg kan skrue de forskellige ting ned, er det bare at prøve sig frem?

Mvh. Brian

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Bruger for mange piller :-(
« Svar #1 Dato: Okt 01, 2013, 16:36 »
Hej Brian der er ikke ret mange på den side her der ved noget om en biomax 16 det er næsten kun Scotte og Woody folk der er på denne side  ;) prøv og stil spørgsmålene på http://www.stokerpro.dk der er helt sikkert nogle der kan hjælpe dig . ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Bruger for mange piller :-(
« Svar #2 Dato: Okt 01, 2013, 17:50 »
Hej Brian.
Dit fyr er testet, og har en fornuftig virkningsgrad, så langt så godt.
Det er underordnet hvilke pillefyr man har, så er fremgangsmåden helt den samme.
Indstil fyret efter fabrikantens forskrifter, der må følge en manual med. Her kan jeg ikke hjælpe, da jeg ikke kender noget til fyret.
Når fyret er justeret perfekt, så hjælper alverdens indstillinger ikke længere.
Vil man spare yderligere på pillerne, må man sænke temperaturen i huset, eller isolere.
Alt efter fyrets muligheder, kan man benytte rumtermostater, timere, varmtvands styring.

Om 150kg på en uge er rimeligt er jo svært at vurdere, jeg ved jo ikke om dit hus er 300m2, dårlig isoleret og du elsker varme og har 28°C i alle rum, og lufter ud 16 timer i døgnet, eller om du bor i 70m2 høj isoleret moderne bjælkehytte, og 19°C er rigeligt.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Bruger for mange piller :-(
« Svar #3 Dato: Okt 01, 2013, 20:12 »
Jeg startede med at indstille efter den manual der var med, men har så været inde og læse lidt på diverse forums og da råder de alle til at man ikke følger den manual da den kører med pausefyring osv, så har brugt den forskrift som de inde på forummet kom med, men kan da være jeg skal prøve at køre 14 dage med den fra fabrikken og 14 dage med den inde fra forummet og se hvad der virker bedst.
Mit hus er 170 m2 sat op i gasbeton, har ca 22 grader og okay isoleret.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Bruger for mange piller :-(
« Svar #4 Dato: Okt 02, 2013, 07:41 »
Jeg har læst manualen, og har før skrevet med BIOMAX 16 ejere. De syntes det var fint nok, men jeg syntes det er kompliceret set i forhold til min Scotte, så man må bare få det lært, det er selvfølgelig en god ide at lure tricks af andre BIOMAX 16 nørder.

Du har ret i at pause fyring hører fortiden til, men hvis fyret er vanskelig at justere uden, så er det jo desværre det man har købt, og så må man få det bedste ud af det.

Problemet kan netop ligge i at dit forbrug ligger under minimum ydelsen på 4,1kw hvor det er testet, derunder kan/vil virkningsgraden falde drastisk, det kan bevirke at selvom middel temperaturen falder, så stiger virkningsgraden på fyret og du bruger ikke flere piller.  ^-^

Hvis der er en periode i døgnet hvor man ikke har brug for så meget varme, kunne man bruge ur-styringen, så fyret slukker i en periode, så vil det få mere at lave når det er tændt.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html