Forfatter Emne: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning  (Læst 1854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Dato: Nov 01, 2023, 09:50 »
Tilslutning af Atmos DC30GD samt Blackstar 10KW. Har I noget jeg har overset? Skal der nogen kontraventiler ind?
Forslag til forbedringer?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #1 Dato: Nov 01, 2023, 20:12 »
Er fyret godkendt til tryk ekspension? og i så fald JA skal du dæleme dimensionerer beholderen rigtigt, da jeg tænker 2000L vand med tryk på kan blive ganske ubehagelig hvis ikke de er hvor de er tænkt.

Hvilken funktion har (en) ESP ventil i setuppet?
Hvis den er for at opnå en jævn temperatur ind i huset kan du, som jeg ser det, med fordel lade pillefyret køre igennem den så du holder 70 grader på fyret og  f.eks. 60 til huset.
Det gør jeg her og det giver en langt roligere drift af fyret.

Med så stor en tank ville jeg overveje at lave så returen fra huset kan køre igennem tanken inden pillefyret, forudsat at tanken er varmere end returen, men så lav at det ikke er nok til at fodre huset.

Du skal huske der skal sikkerhedsventiler på ved hver varmekilde, så tæt på der ikke kan afbrydes for den.

Med enten/eller struktur risikerer du at tanken står og bliver kold når pillefyret køre.
Der er 2,33 KwH pr. grad når du har 2000L så bare 2 grader er langt over et kilo piller mindre i forbrug.
« Senest Redigeret: Nov 02, 2023, 04:44 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #2 Dato: Nov 03, 2023, 12:04 »
Hej 383CI

Ja, fyret er godkendt til trykekspansion. Der bliver monteret 2 stk 50 liters-beholdere
ESPE-ventilen er for at holde jævn temperatur til huset. Den vil så blive bypasset når jeg laver varmt vand.
Pillefyret vil også gå gennem ESPE-ventilen - selvom Blackstar'en er modulerende og jeg normalt kører med 62 graders fremløb i kedel.
Brændekedel og pillekedel kommer til at står klods op og ned af hinanden og bliver forbundet på fremløbsstrengen - så burde en enkelt sikkerhedsventil vel være nok.
Det er netop med vilje at jeg ikke vil have noget returvand i tanken ved pillefyrsdrift. Jeg skal bare være opmærksom på frost.


Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #3 Dato: Nov 03, 2023, 18:25 »

Det er netop med vilje at jeg ikke vil have noget returvand i tanken ved pillefyrsdrift. Jeg skal bare være opmærksom på frost.

Hvis du sender returen fra huset i tanken og tager retur til pillekedel fra en anden studs, gerne i bunden af tanken, så er den frostsikret med returvand fra huset.

Normalt siger man 4 procents ekspansion, det er 200L. Med åben ekspansion kan du nøjes med det halve.

I arbejdstilsynets vejledning hedder det "Sikkerhedsventil på hver kedel i anlægget." Det er skortensfejeren der skal godkende, så spørg ham om en er nok og placeringen er OK. Men jeg ville ikke spare den ventil. Jeg har på begge mine kedler samt en 18L ekspansion på hver. og så har jeg afspærringshaner så begge kedler kan kobles fra uden risiko for at de går i stykker (altså medmindre jeg tænder op i dem når de er koblet fra).
Jeg har 1800L buffer og 236L ekspansion, så svinger trykket fra 1 til 1,8 bar.
« Senest Redigeret: Nov 03, 2023, 18:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #4 Dato: Nov 03, 2023, 21:43 »
Hej 383CI

Ja, fyret er godkendt til trykekspansion. Der bliver monteret 2 stk 50 liters-beholdere
ESPE-ventilen er for at holde jævn temperatur til huset. Den vil så blive bypasset når jeg laver varmt vand.
Pillefyret vil også gå gennem ESPE-ventilen - selvom Blackstar'en er modulerende og jeg normalt kører med 62 graders fremløb i kedel.
Brændekedel og pillekedel kommer til at står klods op og ned af hinanden og bliver forbundet på fremløbsstrengen - så burde en enkelt sikkerhedsventil vel være nok.
Det er netop med vilje at jeg ikke vil have noget returvand i tanken ved pillefyrsdrift. Jeg skal bare være opmærksom på frost.

Jamen så er alt vel som det skal være. Jeg behøver ikke være enig i det er det smarteste eller mest økonomiske.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #5 Dato: Nov 04, 2023, 07:23 »
Min hukommelse var dårlig - det er 2x 100 liters beholdere jeg har købt. Så den del skulle være OK.
Jeg var ikke klar over arbejdstilsynest vejledning - der kommer da bare en sikkerhedsventil på hver kedel :-)
Ideen med returvand i tanken er god - det kommer bestemt med i mine overvejelser.
Jeg har set nogen steder sætter man ekspansionsbeholder på returen istedet for fremløb. Er det at foretrække?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #6 Dato: Nov 04, 2023, 12:58 »
Med trykekspansion er det ikke rigtig relevant, men i gamle dage hed det sig at den skulle sidde foran pumpen for ikke at kunne suge luft. I dag skulle det være for at beskytte membranen mod store temperatur udsving.

Dog hedder det sig vist i den tidligere nævnte vejledning at den skal sidde uafspærrelig fra kedlen. Hvilket er en anden grund til at jeg har en 18l ekspansion på hver kedel og så min 200L på returen i et andet frostfrit rum, så jeg kan spare plads i fyrrummet.
« Senest Redigeret: Nov 04, 2023, 12:59 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #7 Dato: Nov 04, 2023, 13:03 »
den der ESBE ventil til fremløb mod huset er det for at reducere temperaturen fra tanken?

Jeg bruger nemlig vejrkompenseringen funktionen på min V7 styring, så reguleres fremløbet efter udetemperaturen og jeg kan herved spare noget tab i fjernevarme rørene som løber over gården.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #8 Dato: Nov 07, 2023, 07:50 »
Hjemme-teori.
Ang. Esbe-ventil: Ja, det er lige præcis derfor :-)

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #9 Dato: Nov 07, 2023, 20:56 »
Medmindre du har købt - vil jeg anbefale ovenstående. Så kan du få vejrkompensering i ventilen.

Du skal dog ikke købe NBE's ventil, den skulle regulere for dårligt. Men en danfoss VMV med AMV motor virker godt her hos mig.
« Senest Redigeret: Nov 07, 2023, 20:58 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Vessel

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #10 Dato: Nov 13, 2023, 15:20 »
Hjemmeteori:
Vejrkompenseringen i V7 ser egentlig rigtig interessant ud. Så kan jeg spare Esbe-ventilen. Til gengæld er VMV-ventilen og AMV-motoren da egentlig en halv-dyr fornøjelse i indkøb (ca 3500 for de to stumper).
Og spørgsmålet er om det kan komme til fungere korrekt ved i mit setup som både kører med brændekedel samt Blackstar.
Har du et diagram hvordan du har skruet dit anlæg sammen?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Atmos brændefyr og Blackstar 10kw tilslutning
« Svar #11 Dato: Nov 13, 2023, 20:37 »
Nej, det har jeg aldrig lavet og tror nu også dit vil fungere fint.

Mit pillefyr kører stop start og varmer buffertanken og ikke huset. det kører så ca 75 min ved hver start. Jeg bruger så også kun 100-200kg piller pr år, resten er brænde. Hvis du vil køre mere med pillefyr, tror jeg dit setup er bedre.

Men ventilen sætter du bare ind og lader fyret styre den. Pillefyret kan du styre på ekstern temperatur i pilletanken. Det er bare en ekstra temperatur føler til pillefyret med lang ledning.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt