Forfatter Emne: Boink og stokerkontrol  (Læst 5712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Boink og stokerkontrol
« Dato: Feb 08, 2010, 21:53 »
Hej  jeg har en opop 418 boink 16kw brænder, chip 4,14, trækstabalisator og blandesløjfe er monteret.
Har fået stokerkontrol ver.1,5, da jeg synes den bruger lidt for mange piller, jeg opvarmer ca 270 kvm godt isoleret, 150 kvm hus og 120 kvm garage.
Mit problem er at jeg ikke synes man kan ændre værdierne, og har svært ved at gennem skue hvor de skal stå for at det kører mest økonomisk, fks. hvis jeg sætter kedel temp til 55 gr. ændrer den selv til måske 57 gr eller 50 gr. når jeg har været en tur rundt i programmet det samme gælder mætning lav, det er som om den ikke husker de indtastede værdier. Kunne også godt bruge en grund indstilling da jeg kun har været vant til de 3 potmetre.
røgtemp. har jeg målt til 150gr med en fluke tester med temp. føler. fyret kører 40%
(Jeg synes kedlen bliver meget varm oven på, der er ca 28 gr i fyrrummet.)
Lidt andre data.
Piller ved 6 min.  1412 gr. mætning lav 14,68 mætning høj 35,1 piller til pause 17,1 blæs pause 100
forbrug ca 2 kg i timen...
Håber nogle af jer super brugere har et par forslag til mig, på forhånd tak....

Mvh. john..

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink og stokerkontrol
« Svar #1 Dato: Feb 09, 2010, 08:31 »
Hej  jeg har en opop 418 boink 16kw brænder, chip 4,14, trækstabalisator og blandesløjfe er monteret.
Har fået stokerkontrol ver.1,5, da jeg synes den bruger lidt for mange piller, jeg opvarmer ca 270 kvm godt isoleret, 150 kvm hus og 120 kvm garage.
Mit problem er at jeg ikke synes man kan ændre værdierne, og har svært ved at gennem skue hvor de skal stå for at det kører mest økonomisk, fks. hvis jeg sætter kedel temp til 55 gr. ændrer den selv til måske 57 gr eller 50 gr. når jeg har været en tur rundt i programmet det samme gælder mætning lav, det er som om den ikke husker de indtastede værdier. Kunne også godt bruge en grund indstilling da jeg kun har været vant til de 3 potmetre.
røgtemp. har jeg målt til 150gr med en fluke tester med temp. føler. fyret kører 40%
(Jeg synes kedlen bliver meget varm oven på, der er ca 28 gr i fyrrummet.)
Lidt andre data.
Piller ved 6 min.  1412 gr. mætning lav 14,68 mætning høj 35,1 piller til pause 17,1 blæs pause 100
forbrug ca 2 kg i timen...
Håber nogle af jer super brugere har et par forslag til mig, på forhånd tak....

Mvh. john..

Hej John

Boink'en kører altid med autoberegning, og det kan ikke slåes fra. Det er derfor du oplever værdier bliver sat tilbage.

Kedel temperaturen kan du dog sætte, ved at sætte min/max værdierne til den ønskede kedel temperatur. Det fungerer på den måde at min, max felterne bestemmer, hvilket område du kan justere i med potmeteret. Og hvis de er ens, ja så er der intet område og du får den ønskede værdi.


Mætningerne kan du sætte ved at skrue på korrektion lav/høj parametrene. Så ved at sno sig lidt, kan man altså justere det meste.


Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline johnjomac

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Boink og stokerkontrol
« Svar #2 Dato: Feb 09, 2010, 18:46 »
ok tak for Jens     Det må jeg prøve at lege lidt med. Hvordan kan det være at min skorstens temp. er 150 gr. når de fleste andre her i forummet er under 100 gr. (mit fyr er ny renset bundpladen er mont. og det øverste spjæd er lukket)
Kan man montere den styring som findes på woddy eller scotte på min boink?

mvh. john..

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Boink og stokerkontrol
« Svar #3 Dato: Feb 10, 2010, 07:50 »
ok tak for Jens     Det må jeg prøve at lege lidt med. Hvordan kan det være at min skorstens temp. er 150 gr. når de fleste andre her i forummet er under 100 gr. (mit fyr er ny renset bundpladen er mont. og det øverste spjæd er lukket)
Kan man montere den styring som findes på woddy eller scotte på min boink?

mvh. john..

Hej John

Du kan ikke blot montere en styring, du skal også have modificeret brænderen, da den brænder du har idag har styring monteret.


Vedr. justering/røgtemperatur, så prøv at skrive her:
http://www.stokerforum.dk/index.php?board=3.0

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)