Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #90 Dato: Jan 08, 2024, 00:48 »
Hej Sophus

Ja; ok. Det giver mening!

Jeg har prøvet at ændre tallene til foreslåede. Lad os se hvordan det ser ud i morgen 💪

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #91 Dato: Jan 08, 2024, 13:04 »
Hej Sophus

Ja; ok. Det giver mening!

Jeg har prøvet at ændre tallene til foreslåede. Lad os se hvordan det ser ud i morgen 💪

Det ser ud til at den skal have mere endnu. Korrektionen ændrer sig ca 10 i nedadgående retning fra kompressorens til kompressorens.
Så målet må være at have feks 105 i korrektion efter rens og 95 før rens. Men nu har jeg forklaret det, så kan du jo selv lege med at skrue op for blæs.

Jeg tror derudover godt du kan sænke P i iltreguleringen til 7. Jeg regner ikke med at du kan se det på iltgrafen, men skal holde øje med om korrektionen bliver meget op og ned efter ændring.

Og din blæserrens skal som jeg har skrevet tidligere være ca 1½* høj blæs. Nu har vi skruet på blæser og hvis du skruer mere skal den jo følge med. Den står til 60 nu, men med høj på 44 burde den så stå på 66.

Kompressorens blæs er sat efter helt gamle blæsertal, så den er alt før høj. Det er det blæseren kører med de 400 sekunder inden kompressorens renser, så her skal man finde en mellemvej der passer til ens fyr. Normalt ville jeg stille den til mellem blæs (her har du 29), men da du ofte kører med høj ydelse, og derfor har et stort bål nå fyret skal rense, ville jeg stille den lidt højere feks 34.

Rense blæs skal stilles hver gang du justerer blæser indtil du er i mål.

Og hvis du fremadrettet justere blæser efter iltstyring, ville jeg altid kun gøre det umiddelbart efter afvejning af snegl og kalibrering af iltsonde (så du ved de parametre passer) ellers bliver der lidt for mange ubekendte i ligningen.
Når du har lært fyret at kende kan du ofte gennemskue hvad der gør at noget ændrer sig og så er det meget lettere at fejlsøge og justere.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #92 Dato: Jan 08, 2024, 17:13 »
Alternativt kan du jo nu hvor den er ny afvejet og kalibreret - låse fyret i 50% og rette blæsertal indtil korrektionen for "midt" ligger omkring 100% så låser du den i 100% og retter blæsertal indtil korrektionen "høj" ligger omkring 100%.

Du skal se det under grafer for de går jo lidt op og ned. men når de ligger der over en periode på 20-30 minutter har du blæsertal.
« Senest Redigeret: Jan 08, 2024, 17:15 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #93 Dato: Jan 09, 2024, 18:55 »
Så tror jeg at jeg har ramt noget godt på tallene. Det svinger selvfølgelig lidt af og til, men generelt synes jeg de ligger tæt på 100.

Tallene ligger dog ret højt synes jeg (i forhold til vejledende tal), men det er måske bare sådan det er på mit fyr - er dog i tvivl om det kunne være blæseren der er træt.

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg nørder videre!

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #94 Dato: Jan 09, 2024, 22:28 »
Så tror jeg at jeg har ramt noget godt på tallene. Det svinger selvfølgelig lidt af og til, men generelt synes jeg de ligger tæt på 100.

Tallene ligger dog ret højt synes jeg (i forhold til vejledende tal), men det er måske bare sådan det er på mit fyr - er dog i tvivl om det kunne være blæseren der er træt.

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg nørder videre!

Jeg tror også det er en god ide lige at kontrollere blæseren. Rense den som man altid bør gøre når man renser brænder. Puste lammelerne fri for støv (pas på afbalanceringsvægte og lejer) så gerne med trykluft, men forsigtigt, lidt afstand og uden at blæseren farer rundt.
Sikre sig at den kører let og uden lyde når man drejer den med en finger.
Kondensatoren ville jeg skifte alene på mistanken. https://www.hedestoker.dk/3631-kondensator-til-108mm-blaeser.html

Mistanken må komme af at den blev justeret af en tekniker og at du har måtte gøre det igen her kort efter.
Derudover havde du 2-3 timer forleden hvor iltstyring korrigerede piller op med 150% (så medmindre du var ved at løbe tør), var det mærkeligt.

Til sidst ville jeg stadig korrigere P under iltstyring ned til 7 og sætte renseblæs under kompressor ned til omkring 35
Og du kan stadig justere røgsuger. Den kan jo hjælpe blæser, hvis der er for lidt undertryk. Det burde dog kunne give røg i fyrrummet hvis der mangler træk.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #95 Dato: Jan 09, 2024, 23:47 »
Jeg får købt en ny kondensator til blæser, og tjekke den ordentligt. Den kører ellers umiddelbart fint uden mærkelige lyde. Så intet der skulle signalere at noget er galt.

Ja - der var kæmpe hul i silo ved sneglen, og havde ikke fået fyldt på grundet dagligdagens andre gøremål, så den måtte lige have en tur hvor den ikke kunne få gang i fyret 😬 deraf de 150% (så en fejl 40 fra mig).

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #96 Dato: Jan 15, 2024, 06:55 »
Afventer stadig kondensator til blæser, men mine O2 korrektionstal er de seneste dage gået helt amok. Intet ændret. Samme piller etc.

Hvad kan det være..?

Er også stadig forundret over forbruget. Her i januar har vi allerede brugt 900kg 😬 og kan simpelthen ikke greje hvor tabet kommer. 12-13 tons om året virker af meget.  Arbejder jeg stadig ind i, men det virker på mig som om fyret også svinger meget i driften.

Jeg kører i øvrigt med 6mm piller nu, men vil der være noget til hinder for at køre 8mm piller på den (har nemlig en palle 8mm stående jeg ikke har "turdet" hælde på endnu...).
« Senest Redigeret: Jan 15, 2024, 10:34 af srnsn »

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #97 Dato: Jan 15, 2024, 18:50 »
Min januar ser også til at blive den med størst forbrug nogensinde, så det har været koldt.

Hæld du roligt 8mm på, fyret er ligeglad, bare du laver en afvejning.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #98 Dato: Jan 15, 2024, 23:19 »
Først virker iltstyringen?  Det tror jeg den gør men er Asken stadig ok?  Hvis ikke kan der jo være andre ting galt end luften.

Er asken OK, så tænker jeg du skal gøre noget af det jeg allerede har foreslået.

Du har ikke justreret luften færdig. du kom hurtigt op på 44% ved 50% effekt. Da tallene normalt er tæt på linære skulle din blæser ved 100% effekt ende omkring 74% (med forbehold for at du ikke har indreguleret ved 10% effekt). Men du nåede op på 54% selvom ilten blev ved med at være lav.

Iltstyringen kører stadig noget aggressivt, selvom jeg foreslog dig at skrue ned for P på blæser i første omgang til 7, men måske endda endnu længere.

Så foreslog jeg at justere røgsugeren op, den har du ikke pillet ved.

Men du har et problem med luften, som der er for lidt af. Fejlsøgningen skulle starte med skift af kondensator, men da du ikke har fået den endnu, er det lidt omsonst at fejlsøge efter noget andet, hvis du fandt ud af et blæseren ellers var ok.

Jeg fyrer med brænde på en 1800L buffer. det holder "normalt ca 1½ døgn" i højsæsonen. Forleden havde jeg en en opfyring der holdt i 18 timer. så den dag var det dobbelt op på brænde.



- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #99 Dato: Jan 16, 2024, 00:46 »
Blæser på 54% gav faktisk fine O2 tal da jeg rettede på det. Lå stabilt på 96-100%. Her i forgårs begyndte det pludselig at falde.. Har prøvet at sætte det op igen, og justerer løbende på den nu. Var lidt nervøs for at få den så højt op som du siger, men nu prøver jeg, og se hvad der sker.

Mente jeg havde sat P ned til 7, men kan godt se det ikke er trådt igennem. Underligt...

Som du selv siger, så skal kondensatoren i hvert fald virke. Jeg regner med at jeg kan få den på torsdag :-)
« Senest Redigeret: Jan 16, 2024, 13:25 af srnsn »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #100 Dato: Jan 16, 2024, 11:54 »
Selvom kondensatoren er træt ville jeg forvente at det gav noget at skrue op for blæs, det gør det ikke, så det er altså lidt underligt.

Så jeg ville selv fejlsøge videre nu, selvom du ikke har fået kondensator - især når den først kommer mandag.

Så hvis jeg skulle nævne i flæng. Fik du tjekket blæser ude af drift. Kører den fint og uden lyde, og holder den sig i gang lidt, hvis du skubber den i gang med en finger?
Er herden/brænderen stoppet til?
Kender ikke RTB kedlen, men kan den være stoppet et sted?
Er der fejl på styringens udgang -  Prøv at sætte renseblæs til 100%, kan du høre blæseren ændrer hastighed når den renser og stiger ilten i de 5 skunder?
Prøv at justere på røgsuger, standard tal hedder vist 30-50-70 fundet her https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Standardindstillinger-RTB-serviceprint-rsm.pdf
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #101 Dato: Jan 16, 2024, 13:26 »
Skrev forkert! Får kondensator torsdag 👍 har også bestilt ny røgtemp føler med. Ved godt det ikke bruges i driften, men det giver måske et bedre indblik i forbrændingen.

Herden er fin når jeg har haft brænderen ude. Så rens etc. ser ud til at køre fint. Får lige tjekket op på aske og blæser når jeg er hjemme igen.

Tak!

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #102 Dato: Jan 16, 2024, 22:12 »
Nu fik jeg slukket fyret og renset. Det trængte! Ved ikke hvorfor det så hurtigt er blevet sat til, men kedlen var fuldstændigt sat til.

Nu her efter rens er vi kommet over 60 grader for første gang i dag. Håber det kører mere stabilt nu, så jeg kan få rettet det sidste ind.

Asken ser super ud.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #103 Dato: Jan 18, 2024, 06:19 »
Nå, nu har jeg sat mig ind i hvilken og hvordan blæseren er på fyret. Det er en skyggepolsblæser, Å ingen kondensator 🙄😂 så den jeg har købt må ryge tilbage.

Min røgsuger kan jeg dog se kører noget ustabilt, så den vil jeg få ud og lige tjekke igennem. Kan være jeg kan bruge kondensator dér.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #104 Dato: Jan 18, 2024, 10:22 »
Vedr. Ustabil røgsuger, kan også være iltstyringen der justerer op/ned?

Prøv at sænke P i iltstyrinegn til 6 eller 5 og sæt tiden op til 10 sekunder og se hvad det gør ved ilten og røgsugeren.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt