Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 102683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #45 Dato: Nov 28, 2015, 20:58 »
Hvor vigtigt er temp. På fremløb jeg kan se det er forskelligt på de forskellige fyr
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #46 Dato: Nov 28, 2015, 21:17 »
Som Thode er inde på, så sidder min eller mine føler for der er nemlig to (grundet en elpatron) i den nederste 1/4-del af VVB men den er så kun på 80 liter. Jeg kunne såmænd godt havde følerene helt nede i bunden, men så synes jeg det tager lidt for langt tid at lave varmt brugsvand.

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #47 Dato: Nov 28, 2015, 21:24 »
Okay - min vandvarmer er også til begge dele har den så også 2 følere og hvordan ved jeg hvad der er til hvad ?
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #48 Dato: Nov 28, 2015, 21:29 »
Jeg tipper på der er en sort ledning der fører hen til styringen på fyret - den ledning er ikke til elpatronen. ;)

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #49 Dato: Nov 28, 2015, 21:44 »
Okay så har jeg rykket den rigtige op i btoppen ;-))
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #50 Dato: Nov 28, 2015, 21:52 »
Der er vist noget helt galt her. For hvis røret som føleren sidder i når helt op i toppen af VVB og føleren er skubbet helt op, så når fyret jo knap nok at lave ret meget mere end nogle ganske få liter varmt vand før fyret enten lukker ned eller åbner 3-vejsventilen (en gul box) under VVB og sender varmt vand ud i boligen.

PS.
Røret med varmt kedelvand via boxen (3-vejsventilen, evt. 2-vejsventil) hvor er det rør ført ind i VVB foroven eller forneden, visa versa afgangsrøret (returen) med afkølet kedelvand?   
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 22:03 af Frank Chr. »

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #51 Dato: Nov 28, 2015, 22:11 »
3 vejrs ventil sidder i bunden af fyr på rør der er varmt tror det leder varmt vand ind i huset tænker jeg
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #52 Dato: Nov 28, 2015, 22:13 »
Forneden
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #53 Dato: Nov 28, 2015, 22:16 »
der sidder i alt 4 rør i bunden af vandvarmer alle 4 er brand varme skal de være det ?
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #54 Dato: Nov 28, 2015, 22:34 »
Ok på den måde.. 2 af rør-studserne er til varm og koldt brugsvand, de andre 2 er til varm og afkølet kedelvand.
Jeg vil tippe på de enten er mærket som 2 røde og 2 blå (evt. 2 + og 2 - ) Du skal forsøge at følge det varme rør fra 3-vejventilen der går direkte i bunden af VVB - den skulle gerne ende ved enten den ene rød mærket rørstuds eller den ene af de 2 rørstudser der evt. er mærket med et +

PS.
Det ene af rørene skulle nu gerne være iskoldt (max. 7-8 grader).   
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 22:38 af Frank Chr. »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #55 Dato: Nov 28, 2015, 22:49 »
Redigeret

Nå jeg ser så at ind- og udgangs rør er mærket med ABCD ifølge denne beskrivelse. http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/combibeholdere%2B60-160_08012-1440076228.pdf

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #56 Dato: Nov 29, 2015, 06:51 »
Har sakset monteringsvejledning til vvb priortering
1. Monter 3 vejs ventillen på fremløb fra kedlen.
2. AB flow ind i ventil.
3. B til hus / radiator / gulvarme.
4. A til VVB.
5. Temperatur sensor monteres i VVB.                                                                             
Monteres den højt ( 1 ) giver det mindre varmt vand,  men færre  starter.                                                                                                           
 Monteres den lavt ( 2 ) er der mere varmt vand , men der startes hurtigere op ved tapning , det giver flere starter / dag.
6. Aktiver udgang der er valgt i styringen. 
7. Vælg en ønsket temperatur i VVB i styringen.

Temperatur indstillinger under vvb menu, har jeg ikke nogen mening om.


http://www.nbe.dk/files/manager/vejledninger%20v10/motorventil%20drift%20og%20montering%20v7%20og%20v10%20med%2012%20polet.pdf

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Nov 29, 2015, 06:56 af scotten »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #57 Dato: Nov 29, 2015, 08:29 »
Grunden til at føleren skal sidde i toppene for at fyret skal lave noget når det laver VVB.

Fyret bestiller noget fordi det kolde brugsvand lukkes ind i bunden og derfor er VVB varm i toppen og kold i bunden. Når så der laves VVB starter vandet fra fyret (kedelvandet) med at løbe ind i spiralen i toppen og varme denne først. Derefter løber spiralen nedad i tanken og varmer det kolde vand med det kedelvand som nu er kølet lidt af toppen. Heraf får man den bedste afkøling af kedelvandet og det bedste aftag/udnyttelse af fyr kapaciteten fra fyret. (det virker ligesom en varmeveksler)
Jeg tænker også som i skriver om noget er monteret forkert. For man kan se på kurverne at fyret laver en masse lige i starten (skal det jo osse kedeltemperaturen skal jo hæves 5 grader) men så aftager det rigtig hurtigt til 10%. Jeg vil mene at fyret med føleren monteret i toppen ikke bør komme under 5kW.
Denne metode vil jeg mene er det mest optimale med 3 vejs ventil/VVB prioritering.
Og ja, med føleren i toppen får man ikke 110L 55grader varmt vand, men nok kun 2/3 da toppen er varm, men bunden måske kun er 25, jævnt stigende mod toppen. Men man skal huske at med den korrekte lagdeling, skal fyret jo ikke varme vandet op fra 8 grader når man bruger det, men fra 49, da fyret skifter når man kommer til det lag der er 49 grader og så hurtigt varmer på dette, men samtidigt på det vand nedenfor som er koldere.

Med 2 vejs ventil, kan man med fordel montere føleren i bunden/længere ned. Det kan man gøre, da man så kan undlade at hæve kedeltemperaturen når man laver VVB og gør man det tager opvarmningen længere, men man har også en større VVB mængde til rådighed (da hele tanken er varm) og varme på huset samtidigt. Det er bare ikke så hensigtsmæssigt om sommeren, da man så sender varme til huset når der laves VVB.

Problemet med at montere føleren i bunden som Joanna havde før er at når man hæver kedeltempraturen under VVB drift og måler på bunden, bliver:
1. toppen af VVB noget varmere end de 55grader.
2. Opvarmningen tager alt for lang tid (fyret laver for lidt) og starter ofte (faktisk skal der kun tappes få liter vand før fyret går i VVB drift)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #58 Dato: Nov 29, 2015, 08:42 »
Hej Joanna

Og nu den korte. Prøv at flytte føleren, som du i går flyttede helt op, 10 cm ned og afvent om det hjælper på din varmt vand situation og lad os se hvad det gør ved fyr driften.

Og grunden til at jeg tror, der måske er noget galt vedr. montering og som scotten er inde på, er at du feks her til morgen, fra kl. 8:20 til 8:27 sænker VVB temperaturen fra 52 til 31 grader. Det vil jeg sige med den størrelse tank kun bør ske, hvis aftag giver omrøring, ved karbad eller bilvask i varmt vand. og hvis det er de 2 sidste, er din tank bare for lille til dit forbrug.

Så hvis du ved hvad der brugte VVB kl. 8:20 kan vi komme med et gæt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #59 Dato: Nov 29, 2015, 08:57 »
Jeg tror ikke at der er noget, der umiddelbart er monteret forkert, det kan jo godt varme vandet op.
hælder mere til at stille tillæg setpunkt vvb til 20 grader og efterløb til 10 minutter, så havde jeg alligevel en mening om det :-)
Når kedeltemp er 65 grader ved vvb drift skal det vel tage lidt tid at varme vvb op til 55 grader.

Hilsen Anders