Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #75 Dato: Dec 08, 2015, 16:29 »
Jeg motionerede stiften til returtermostaten - det virkede ikke som om den var groet fast.
Fremløbstemperaturen er steget til 43 grader, men jeg kan stadig ikke mærke at temperaturen på returvandet på den åbne kreds er steget.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #76 Dato: Dec 08, 2015, 16:36 »
Det er også en langt stykke der varmes op, men de 16 kw fyret brænder af forsvinder.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #77 Dato: Dec 09, 2015, 13:50 »
Der er kommet varme i huset :D

Jeg kan også mærke at returen på alle kredsene føles varmere end tidligere.
Jeg satte allerede i går termostathuset (den sorte) på gulvvarmeshunten tilbage. Det ser ud til at den åbner helt når man skruer op på max.
Ved kun at åbne lidt for den manuelle hane har jeg fået fremløbstemperaturen stabil på 40 grader.
Jeg har i dag skruet termostaten for returblandeventilen på fyret tilbage på det samme som den stod på. Det så ikke ud til at ødelægge noget.
Jeg skal eksperimentere lidt mere med at åbne for den manuelle hane - det er jo ikke noget som burde være nødvendigt, om overhovedet ønskeligt. Det var kun et eksperiment jeg foretog, fordi jeg ikke vidste hvad jeg ellers skulle gøre.
Så tilbage er nu at jeg har 2 stk 25-60-180 pumper som kører for fuldt knald.
Er det nødvendigt? Jeg anskaffede pumper med automatik for at de skulle bruge mindst muligt strøm.
Jeg har så forstået at det ikke dur med automatik til gulvvarmen, men efter hvad jeg ellers har læst burde det vel fungere til fyret?
Pumpen på fyret har altid stået på automatik og den har normalt vist 5W.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #78 Dato: Dec 09, 2015, 15:37 »
Hej Nils
Du må prøve at skrue ned for pumperne, en ad gangen.
pumpen på gulvvarmen skulle vel kunne på fast tryk nr 2 søjle til højre, så kan det være, du skal justere lidt på ventilen, indtil termostaten kan regulere.
pumpen på kedelshunten, skal give så meget tryk at din termostat på gulvkredsen stadig lukker vand i kredsen når den åbner. du må prøve dig lidt frem.
Verden var nemmere da der var 3 hastigheder på en pumpe, nu er der 2 pumper der har en mening om, hvordan trykket skal være, i og omkring din blandekreds, og Nils kan bestemme lidt på ventilen. :-)
Godt du fik varme på, håber du har fået behørig anerkendelse fra de øvrige beboere.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #79 Dato: Dec 09, 2015, 16:33 »
Hej Anders

Desværre er det jo sådan at den slags ting bare forventes at virke, så man hører mere om det når det ikke virker, end når det gør. :-\

Faktisk er den pumpe jeg monterede på gulvvarmen en ældre  pumpe jeg havde liggende, så den har kun 3 trin. Lige nu kører den på trin 3, men jeg vil da lige prøve hvordan det virker på trin 2.
Går ud fra at auto indstilling på pumpen til fyret ikke kan anvendes, da det så ud til at det var det som gjorde den store forskel. Kan man sige noget om hvor stort flow der er nødvendigt (da jeg jo har flowmåler på).
Lige nu er strømforbruget jo steget en del i forhold til tidligere 65W mod 12W - det er formodentlig endnu mere da den gamle pumpe nok bruger endnu mere strøm end den nye model. Men det er selvfølgelig vigtigere at have varme.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #80 Dato: Dec 09, 2015, 17:21 »
Hej Niels,

I udgangspunktet burde din pumpe på fyret kunne køre fuld automatik, mens pumpen i blandekredsen skal køre fast tryk hvis den skal kunne reguleres.

Jeg er ganske sikker på at årsagen til dit problem hverken var termostatventilen i blandekredsen eller pumpen på fyret, men udelukkende for lille pumpekapacitet i din blandekreds.

Det er pumpen i blandekredsen der skal lave trykforskellen over dine gulvvarmeslanger, mens pumpen ved fyret blot skal sikre at der kommer varmt fremløbsvand frem til blandesløjfen.
Hvis ikke der er en smule trykfald over tværløbet mellem retur og fremløb i blandekredsen (der hvor du har din manuelle hane) så risikerer man at blandekredsen næsten udelukkende kører med "genbrugsvand".
Trykfaldet (modstanden om du vil) laver man typisk med en fjederbelastet kontraventin, ikke en klap/kontraventil.

Hilsen
Michael


Hej Anders

Desværre er det jo sådan at den slags ting bare forventes at virke, så man hører mere om det når det ikke virker, end når det gør. :-\

Faktisk er den pumpe jeg monterede på gulvvarmen en ældre  pumpe jeg havde liggende, så den har kun 3 trin. Lige nu kører den på trin 3, men jeg vil da lige prøve hvordan det virker på trin 2.
Går ud fra at auto indstilling på pumpen til fyret ikke kan anvendes, da det så ud til at det var det som gjorde den store forskel. Kan man sige noget om hvor stort flow der er nødvendigt (da jeg jo har flowmåler på).
Lige nu er strømforbruget jo steget en del i forhold til tidligere 65W mod 12W - det er formodentlig endnu mere da den gamle pumpe nok bruger endnu mere strøm end den nye model. Men det er selvfølgelig vigtigere at have varme.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #81 Dato: Dec 09, 2015, 17:59 »
Ups ja, (og så ved vi hvorfor den hedder sådan) den trækker 73W + 33W for den anden pumpe, så det er over 100W.

Hej Michael - men det skete jo først noget med varmen da jeg skruede op for pumpen ved fyret. Da jeg skiftede til den gamle UPS pumpe til gulvvarmen, så kom der overhovedet ikke varme frem i gulvet - det var nærmest værre end tidligere.
Det er en fjederbelastet kontraventil, så vidt jeg kunne se (430335266).
Jeg forstår ikke at det skulle være nødvendigt at anvende den manuelle hane - den burde slet ikke være der - men hvis jeg åbner den bare en halv omgang, så falder temperaturen utilladeligt meget.
 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #82 Dato: Dec 09, 2015, 18:23 »
Hej Niels,

Så tyder noget på at pumpekapaciteten fra din pumpe ved fyret bliver "ædt" af noget, måske en stor "kortslutning" mellem fremløb og retur eller en kæmpe forbruger.
Det er svært at komme men en specifik fejlangivelse udennat kunne se hele systemet, men jeg kan til sammenligning at min Smedegaard kedel pumpe flytter 10 kW rundt i radiatorer alene, ved en effekt på 12-15 W.
Når jeg har gulvvarmekredsen kørende falder forbruget på kedelpumpen til 4-6 W da en stor del af de 10 kW varme så afsættes i gulvene.

Hilsen
Michael


Ups ja, (og så ved vi hvorfor den hedder sådan) den trækker 73W + 33W for den anden pumpe, så det er over 100W.

Hej Michael - men det skete jo først noget med varmen da jeg skruede op for pumpen ved fyret. Da jeg skiftede til den gamle UPS pumpe til gulvvarmen, så kom der overhovedet ikke varme frem i gulvet - det var nærmest værre end tidligere.
Det er en fjederbelastet kontraventil, så vidt jeg kunne se (430335266).
Jeg forstår ikke at det skulle være nødvendigt at anvende den manuelle hane - den burde slet ikke være der - men hvis jeg åbner den bare en halv omgang, så falder temperaturen utilladeligt meget.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #83 Dato: Dec 09, 2015, 18:59 »
Hej
De eneste steder jeg kan se at der kan være kortslutning (hvis vi ser bort fra radiatorerne og håndklædetørrerne), det er returshunten ved fyret og kontraventilen i gulvshunten. Det virkede ikke som om returshunten var et problem og jeg ved allerede at den manuelle hane i gulvshunten skal være helt lukket, før der kan komme varme i systemet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #84 Dato: Dec 09, 2015, 20:16 »
Hej Niels,

Men hvis du lukker den manuelle ventil helt, kan blandekredsen jo ikke blande  ???
Hvis du lukker den helt, kan du ikke recirkulere returvandet fra gulvvarmeslangerne og derved blande det varme fremløbsvand fra kedlen så du opnår den temperatur der skal cirkulere i gulvvarmeslangerne.

Hilsen
Michael


Hej
De eneste steder jeg kan se at der kan være kortslutning (hvis vi ser bort fra radiatorerne og håndklædetørrerne), det er returshunten ved fyret og kontraventilen i gulvshunten. Det virkede ikke som om returshunten var et problem og jeg ved allerede at den manuelle hane i gulvshunten skal være helt lukket, før der kan komme varme i systemet.
« Senest Redigeret: Dec 10, 2015, 05:28 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #85 Dato: Dec 09, 2015, 21:18 »
Hej
Det er præcis det som er problemet.
Hvis jeg åbner hanen så får jeg ingen varme. Hvis jeg lukker den så bliver det meget svært at styre temperaturen. :-\
Ok - tidligere kunne jeg så heller ikke få nok varme hvis det var rigtig koldt - det problem håber jeg at den kraftigere pumpe har løst.
« Senest Redigeret: Dec 09, 2015, 22:15 af nilsgundtoft@gmail.com »

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #86 Dato: Dec 10, 2015, 14:27 »
Hej
Da temperaturen nu er nogenlunde stabil, har jeg prøvet at justere lidt på pumperne.
Jeg har sat pumpen på gulvshunten på trin 2 (52W) og det så ikke ud til at give problemer.
Herefter har jeg sat pumpen ved fyret til auto. Den røg straks ned på de 4 - 5W den plejer at ligge på - jeg tror aldrig jeg har set den bruge over 7W (på auto). Det ser også ud til at fungere.
Det må jo så betyde at det var pumpen i gulvshunten som gjorde forskellen - som MHES også skrev. Jeg går ud fra at min observation omkring pumpen ved fyret skyldes at systemet ikke var rigtigt gennemvarmt på det tidspunkt - beklager MHES.
Når MHES skriver at hans pumpe på fyret max bruger 12-15W og 4-6W med gulvvarmen kørende - meget lig mit system, kan jeg ikke lade være med at spekulere på om en 25-40-180 pumpe ville være tilstrækkeligt her (jeg bruger primært gulvvarme). Så kunne jeg flytte 25-60-180 pumpen til gulvvarmeshunten i stedet for den uøkonomiske UPS pumpe.
Men det er måske et problem om 25-40-180 pumpen kan levere nok tryk?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #87 Dato: Dec 10, 2015, 17:36 »
Hej Niels,

Jeg har ikke spor imod at have ret  ;D

Her i huset har jeg en Smedegaard 25-40-180 pumpe på fyret og den har absolut ikke problemer.

Hilsen
Michael

Hej
Da temperaturen nu er nogenlunde stabil, har jeg prøvet at justere lidt på pumperne.
Jeg har sat pumpen på gulvshunten på trin 2 (52W) og det så ikke ud til at give problemer.
Herefter har jeg sat pumpen ved fyret til auto. Den røg straks ned på de 4 - 5W den plejer at ligge på - jeg tror aldrig jeg har set den bruge over 7W (på auto). Det ser også ud til at fungere.
Det må jo så betyde at det var pumpen i gulvshunten som gjorde forskellen - som MHES også skrev. Jeg går ud fra at min observation omkring pumpen ved fyret skyldes at systemet ikke var rigtigt gennemvarmt på det tidspunkt - beklager MHES.
Når MHES skriver at hans pumpe på fyret max bruger 12-15W og 4-6W med gulvvarmen kørende - meget lig mit system, kan jeg ikke lade være med at spekulere på om en 25-40-180 pumpe ville være tilstrækkeligt her (jeg bruger primært gulvvarme). Så kunne jeg flytte 25-60-180 pumpen til gulvvarmeshunten i stedet for den uøkonomiske UPS pumpe.
Men det er måske et problem om 25-40-180 pumpen kan levere nok tryk?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #88 Dato: Dec 10, 2015, 19:00 »
Hej Michael

Ved du om Smedegaard 25-40-180 svarer ydelsesmæssigt til Grundfos 25-40-180?
Det virker som om det skulle være ok med en 25-40-180 pumpe på fyret. Jeg har (midlertidigt) en enkelt gammel radiator på 1. salen - kan det tænkes at give problemer? Der sidder også en håndklædetørrer - ellers er det gulvvarme.


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #89 Dato: Dec 10, 2015, 21:15 »
Hej Nils,

Ja, tallene 25-40-180 er en standard for cirkulationspumper og står for:
Første tal (25) = diameter i mm for tilslutningsstuds
Andet tal (40) = største løftehøjde i kPa, som er et mål for pumpens "trykkraft"
Tredie tal (180) = indbygningslængde i mm

Så en 25-40-180 er en pumpe med 25 mm tilslutningsstuds (1 ") som kan yde et tryk på 40 kPa og som har en indbygningslængde på 180 mm.

Hilsen
Michael


Hej Michael

Ved du om Smedegaard 25-40-180 svarer ydelsesmæssigt til Grundfos 25-40-180?
Det virker som om det skulle være ok med en 25-40-180 pumpe på fyret. Jeg har (midlertidigt) en enkelt gammel radiator på 1. salen - kan det tænkes at give problemer? Der sidder også en håndklædetørrer - ellers er det gulvvarme.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html