Forfatter Emne: Valg af PEX rør til gulvvarme ?  (Læst 8129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1548

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Valg af PEX rør til gulvvarme ?
« Dato: Jan 14, 2015, 22:16 »
Hej

Jeg skal til at lave gulvvarme i køkkenet og i den forbindelse skal jeg jo bruge noget PEX rør - men, for pokker da et virvar af kvaliteter og priser :-)

Det skal bindes fast til rionet og støbes ned i beton

Umiddelbart er det jo billigt - 549,- for 120 meter Wavin 3 lags rør med udvendig iltbarriere - men man kan også få Neotherm 5 lags med indvendig barriere til 938,- for 120m 20mm

Har det meget at sige med de 3 kontra 5 lag, udvendig / indvendig barriere osv.

Jeg vil jo ikke gi' 938,- hvis den rulle til 549,- er lige så godt - men på den anden side set, så vil jeg også gerne betale prisen, hvis der er fornuftig forskel

Hvad kan I anbefale ?

Mvh. - og på forhånd tak
Brian Jensen

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Valg af PEX rør til gulvvarme ?
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2015, 06:47 »
Hmm, efter råd fra Levi (Søren fra Dansk VVS Center) har jeg udelukkende brugt 5-lags PEX rør til min gulvvarme.
Som jeg forstod det på Søren, så er 5-lags et krav når man lægger gulvvarme i lette konstruktioner, altså i trækonstruktionen i gulvet.
Hvis man lægger PEX røret i betonlag er 3-lags nok.
Sørens vinkel på sagen var at hvis man altid bruger 5-lags, så er man altid på den sikre side og han anbefalede ikke 3-lags.

Den samlede pris på gulvvarmesystemet bliver ikke meget anderledes om man vælger 3-lags eller 5-lags, så jeg ville ikke spare her.

Hilsen
Michael


Hej

Jeg skal til at lave gulvvarme i køkkenet og i den forbindelse skal jeg jo bruge noget PEX rør - men, for pokker da et virvar af kvaliteter og priser :-)

Det skal bindes fast til rionet og støbes ned i beton

Umiddelbart er det jo billigt - 549,- for 120 meter Wavin 3 lags rør med udvendig iltbarriere - men man kan også få Neotherm 5 lags med indvendig barriere til 938,- for 120m 20mm

Har det meget at sige med de 3 kontra 5 lag, udvendig / indvendig barriere osv.

Jeg vil jo ikke gi' 938,- hvis den rulle til 549,- er lige så godt - men på den anden side set, så vil jeg også gerne betale prisen, hvis der er fornuftig forskel

Hvad kan I anbefale ?

Mvh. - og på forhånd tak
Brian Jensen
« Senest Redigeret: Jan 15, 2015, 06:48 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ørholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Valg af PEX rør til gulvvarme ?
« Svar #2 Dato: Jan 15, 2015, 10:47 »
Har også anvendt 5 lags fra Wavin i hele huset, både til beton og træ på 1.sal.  Vi kender jo ikke til holdbarheden på PEX endnu, men god og kraftig kvalitet har altid betalt sig i det lange løb i andre sammenhænge. Det er jo ikke noget, som man lige skifter, hvis der opstår utætheder.

mvh Uffe