Forfatter Emne: Newbie - SÅ fik jeg endelig mit fyr op at køre men... Cirkulationspumpe slukker?  (Læst 1276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Hey,

I går aftes i stegende hede (går med en omgang influenza og 40 i feber) fik jeg ENDELIG mit nye fyr op at køre - og selvom der var lidt "øv" oplevelser, så kører det nu efterhånden ok fint :) "ØV" var i form af, at pneumatikslanger IKKE var sluttet helt ind og derfor var pisse utætte - og self dem der sidder mellem yder og inderskærm... Fik det med møge og besvær møflet sammen tror jeg gennem den lille åbning i toppen.

Well, det undrer mig at min cirkulationspumpe slukker når fyret slukker - jeg har sat sluk temperaturen til 20 grader over kedel temperatur så burde ikke være den der slukker den. Start temperatur er 30 grader - så teoretisk burde den aldrig være slukket... eller tænder den selv op når behovet stiger i stuehuset??

Endvidere - jeg har IKKE endnu monteret VVP, solvarmestyring eller noget - heller ikke udvidelseskort - men har monteret temperaturfølere på udetemperatur, Returtemperatur og på fremløb.... ude- og returtemp. fanger styringen selv - sikkert fordi de er "reserverede" på printet til det - men min fremløb kan jeg ikke få frem nogen steder.

Slutteligt har jeg forespurgt hos nogle forhandlere efterhånden uden svar :( ... jeg vil SÅ gerne kunne udnytte og logge alle de data der er muligt i dette system - er der nogen der ved, om udvidelsesprintet kan placeres fysisk andet steds end fyret?? (I stuehuset hvor jeg har VVB og solfangere - fyret står i et udhus) Er der nogle herinde som kan anbefale en forhandler / tekniker i det midtjyske som eventuelt vil kunne bygge sådant til mig??

Bedste hilsner
*Michael
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Du skal sætte temperaturen ned på pumpen, holder du curseren hen over funktionerne får du en forklaring.

Stiller du pumpen højere end kedel temperatur slukker den med fyret, stiller du den til 10° vil den nok aldrig stoppe  ;)

Fremløb... er normalt den samme som kedel temperatur, det man er interesseret i er at der ikke er for stor forskel på fremløb (kedel temperatur) og returen, da det begynder at kondensere i røgvenderen.

Om du kan "forlænge" de interne ledninger mellem styring og udvidelsesprint tør jeg ikke svare på, det kommer an på kommunikationsformen.
Prøv at sende spørgsmålet til support@stokerkontrol.com, hvis nogen kan svare må det være Jens.  :)

Men den anden vej, følerledningerne kan du forlænge, NTC10k følere har nemlig så stor modstand at ledningsmodstanden ikke betyder det store, så du kan bare trække et billigt EDB kabel cat5, så kan du montere 7 følere i den anden ende af 100m ledning uden nævneværdig fejl måling.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Tusind tak Kenneth!!!

Ad "cursor over" får jeg ingenting.. jeg SKAL trykke på "?" og her kommer svaret: "Angivelse af temperaturen hvor pumpen stopper. Bemærk: kun aktiv hvis brænderen er stoppet." Så burde være det samme at sætte den højere end kedlen nogensinde kommer op.

Ad fremløb - både ja og nej - jeg er nødt til / vil kende min egentlige fremløbstemperatur EFTER shunt/blandekredsen og lige inden det sendes over i stuehuset - kun den værdi giver mening i forhold til energiberegning, finjusteringer af fyret m.v. - og netop i forhold til kondensering har jeg jo en shunt-kreds / blandekreds omkring kedlen som sikrer dette - det giver så bare en meget skæv og forkert temperatur på det egentlige fremløb og på kedeltemperaturen - hvorfor jeg har monteret føler lige inden jeg sender det over i stuehuset :) Giver det mening? Jeg har ikke så fandens meget forstand på VVS delen i det her :)

Ad styring og forlænge ledning m.v. - jeg har netop 2 gamle Kat5 nedgravet sammen med Løgstørrøret - som jeg tænkte jeg burde kunne anvende til kommunikation til et udvidelsesprint. Det er desværre jo ikke nok at jeg kan logge temperaturerne fra solfangerne og VVB - jeg skal også gerne kunne bruge disse data til noget og dermed have styringsdelen med hvor jeg kan starte pumpen, åbne ventiler m.v. - tænkte om jeg ikke kunne give den fast 220V tilslutning og så kommunikation gennem portene der til.  Jeg prøver at sende det ind til den mail du har skrevet - tusind tak! :) :)

Bedste hilsner og tusind tak for svar!
Michael

RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet