Forfatter Emne: pillemængde??  (Læst 5039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
pillemængde??
« Dato: Feb 18, 2008, 12:43 »
Nogen her der har oplevet at den afvejede pillemængde pludselig kan svinge flere hundre gram fra gang til gang?
Det er samme piller (NOEVA), men det er som om at sneglen nogle gange kører helt ud mod røret og næstem ikke tager piller med?
Kan det være rigtig? Og i så fald hvordan finder man så ud af hvor mange piller den egentlig kører ud på 6 min? Det kan svinge fra 1200 gr til 1500 gr.
Det er som om at sneglen ikke giver samme mængde når den kører uafbrudt, som når den brænder.
Har også prøvet at justere til fyret begynder at ryge ved 100% og så lidt tilbage, men efter 2 dage var risten helt lukket til.
Det kan jeg godt forstå da høj sagde omkring 17-19 stykker ved de beregnede piller og 30 ved røgjusteringsmetoden. Alt for mange piller, men de røg altså ikke!!

Alt dette bare fordi jeg lige har fyret med gammelt brænde de sidste 3-4 uger og kun har kørt med piller om natten. Ellers har den kørt perfekt!
« Senest Redigeret: Feb 18, 2008, 13:38 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: pillemængde??
« Svar #1 Dato: Feb 18, 2008, 13:43 »
Hej Stenstrup
Jeg oplever det samme, og har gjort det til en vane at veje piller af en gang om ugen. En uautoriseret forklaring kunne måske være, at tilførelsen til sneglen kan variere, der kan være lange piller der kommer på tværs og så videre. Jeg kører nu med en blanding af møgpiller+møgpiller 50/50, hårde og bløde piller, men det har ikke ændret i afvejningen. Jeg har en opslagstavle i fyrrummet, hvor jeg noterer afvejningsresultatet, jeg må mindst have 20 resultater, måske man skulle prøve at lave et gennemsnit :)
MVH
Steen

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: pillemængde??
« Svar #2 Dato: Feb 18, 2008, 13:55 »
Okay. Det er første gang jeg oplever det. Ellers har det kun været ved pilleskift der har været forskel. Og ikke en gang der har der været nævneværdig forskel i den afvejede mængde.


Uanset hvordan man gør vil det da altid give en ujævn forbrænding??

Synes bare det er mærkeligt at den pludselig begynder på det. Har kørt efter den afvejde pillemængde i et par år, uden problemer.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: pillemængde??
« Svar #3 Dato: Feb 18, 2008, 13:58 »
et trik er at gøre det ca 3 gange og så tage snitet til udregning :)

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: pillemængde??
« Svar #4 Dato: Feb 18, 2008, 14:05 »
Ja jeg har selvfølgelig kørt piller ud rigtig mange gange (tror mindst 25   :o )
og det svinger stadig mellem 1200gr og 1500 gr. Og det giver vel stadig en meget uens forbrænding, når der ikke doseres samme mængde hele tiden ???
« Senest Redigeret: Feb 18, 2008, 14:07 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: pillemængde??
« Svar #5 Dato: Feb 18, 2008, 14:56 »
Stenstrup: Hvis du har lange piller imellem så kan der være problemer..

Hvis du f.eks har piller på 4cm, og nogle på 2cm, så kan den ikke finde ud af det..

Mine statoil HP piller har samme problem.. jeg overvejer at skifte til Barlinek piller, de er ensartet i formen hele vejen igennem (Hvad jeg har set ihvertfald)

Mvh
Kim

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: pillemængde??
« Svar #6 Dato: Feb 18, 2008, 17:37 »
Hmm joh pillerne er jo ikke 100% identiske, men det har de piller jeg har brugt aldrig været? Så burde problemet jo også havde været der altid???
Det er NOEVA (tidliger SÅBI) piller jeg kører med. Købte 5 paller og har brugt de 3 af dem. Rigtig god kvalitet. Har tidligere kørt med Energi Danmark piller, dem var jeg ikke imponeret over. Flere slagger og mange småsten.


Bortset fra det ser det umiddelbart ud til at sneglen har stabiliseret sig nogenlunde omkring de 1450-1500gr for øjeblikket. Og fyret kører procent mæssigt stabilt. I hvert fald de sidste par timer :)

Før kørte fyret også meget op og ned i effekt, da pillemængden jo ikke svarede til det den troede den fik. Og dermed indimellem var nødt til at sætte mere effekt på for at holde temp oppe. Med det resultat at fyret gik i pause ved 5 gr over setpunkt og først startede op igen 5 gr under setpunkt. Nu ligger effekten mere jævnt. Og dermed også en jævn kedel temp.

Jeg tænker også på om styringen bliver forstyrret når der fyres med brænde?
Forstået på den måde at den husker temperaturen fra brændefyringen?
Er der ikke noget med at styringen kører efter en akkumuleret effekt over en hvis periode? Plus selvfølgelig aktuelt behov. Eller er jeg helt tosset dér ???  ::)

Men det burde selvfølgelig ikke indvirke på selve sneglen, uanset hvad.
« Senest Redigeret: Feb 18, 2008, 17:40 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page