Forfatter Emne: Hvordan får jeg en højere røgtemperatur på mit biomax 16 pillefyr ??  (Læst 16066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Hej

Min røgtemperatur på mit biomax 16 pillefyr ligger kun på ca 85-88grader, jeg har pt 3 røgvendere i fyret men lige meget hvad jeg gør syntes jeg ikke jeg kan få temperaturen højere op, jeg har en trækstabilisator monteret på afgangsrøret ud til skorstenen, mine data på fyret er skrevet ned herunder, så håber der er nogen som kan hjælpe mig med at få den højere op, da jeg har ladet mig fortælle at for lav temperatur giver løbesod og sidste dag havde jeg desværre en mindre "eksplosion" i fyret og en masse glinsende sod i fyret og i afgangsrøret og det ville jeg gerne undgå igen

På displayet nu her står der:     driftydelse: 28%    KT: 67,8*c   RT: 88*c

Mine data:
Kombifyring: NEJ
Pausestop: NEJ
Pausestart: 9*
Pausestop: 10*
Kedeltemp: 65*
Brændsel: 1,40
Røgtempmin: 65*
Røgtempmax: 200*
Startbrændsel: 30
Pausebrændsel: 5s
Pauseluft: 5%
Pausetidmax: 60m
Renblæstid: 15s
Renblæsint: 45m
Sommrdrift: NEJ

Montøropsætning
Brændselmin: 25%
Sneglemax: 16%
Luftminimum: 10%
Luftmaximum: 30%
Luftreducer: 7%
Tændvarmtid: 15m
Tændvarmeff: 82%
Tændluft: 5%
Regrampetid: 30s
Stopblæsetid: 10
Røgstarttemp: 5*

Mvh. Brian

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Brian,

Røggastemperatur på 85-88oC er i sig selv ikke nødvendigvis et problem, og hvis ellers dit røgrør ikke er langt burde det ikke skabe problemer under almindelig drift.
Det er nok snarere et spørgsmål om at dit fyr ikke forbrænder korrekt og/eller at det kører længe i pausefyring.
Pausefyring bør generelt undgås og er et levn fra gammeldags stokere der ikke selv kunne tænde op.
Sæt pausefyring til 0 (slå det fra) og juster luft/brændselsforholdet så fyret forbrænder korrekt.

Hilsen
Michael

Hej

Min røgtemperatur på mit biomax 16 pillefyr ligger kun på ca 85-88grader, jeg har pt 3 røgvendere i fyret men lige meget hvad jeg gør syntes jeg ikke jeg kan få temperaturen højere op, jeg har en trækstabilisator monteret på afgangsrøret ud til skorstenen, mine data på fyret er skrevet ned herunder, så håber der er nogen som kan hjælpe mig med at få den højere op, da jeg har ladet mig fortælle at for lav temperatur giver løbesod og sidste dag havde jeg desværre en mindre "eksplosion" i fyret og en masse glinsende sod i fyret og i afgangsrøret og det ville jeg gerne undgå igen

På displayet nu her står der:     driftydelse: 28%    KT: 67,8*c   RT: 88*c

Mine data:
Kombifyring: NEJ
Pausestop: NEJ
Pausestart: 9*
Pausestop: 10*
Kedeltemp: 65*
Brændsel: 1,40
Røgtempmin: 65*
Røgtempmax: 200*
Startbrændsel: 30
Pausebrændsel: 5s
Pauseluft: 5%
Pausetidmax: 60m
Renblæstid: 15s
Renblæsint: 45m
Sommrdrift: NEJ

Montøropsætning
Brændselmin: 25%
Sneglemax: 16%
Luftminimum: 10%
Luftmaximum: 30%
Luftreducer: 7%
Tændvarmtid: 15m
Tændvarmeff: 82%
Tændluft: 5%
Regrampetid: 30s
Stopblæsetid: 10
Røgstarttemp: 5*

Mvh. Brian
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Jeg er helt på linje med MHES. Prøv om du kan justere dit fyr så langt ned at det kan holde sig kørende hele tiden. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så vil jeg anbefale dig at montere en timer, så det f.eks køre x timer hver dag. Det er jo stadig temmelig varmt, og dermed er varmeforbruget ikke særlig højt.

Vil du ha røgtemp højere op, skal du pille de sidste røgvendere ud.

Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Jeg har slået pausefyring fra så det burde ikke gå i pausemode.

Men hvad angår luft er jeg i tvivl om hvor jeg øger luftmængden i mine indstillinger.

Kan i se ud fra mine data hvor det er man justerer på luften, er det den der hedder luftminimum og luftmaximum eller tændluft???

Mvh. Brian

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Den der hedder luftminimum regulere du luften ved lav ydelse og så har du en der hedder luftreduce der stiller du flammen ved 50 % også har du  luftmaximum hvor du kan  regulerer luften ved af høj ydelse  .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej Brian

Jeg vil stærkt anbefale dig at læse dette udmærkede værk fra MHES. Det giver en rigtig fin brugbar grundviden om fyring med træpiller.
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Et anlæg som dit ville jeg kigge på to parametre hvis jeg skulle indstille det.

Først røgen, du skal sørge for at den ikke ryger ovenud, men det skal være tæt på, du skal nok lave justeringen ved 100% ydelse, da jeg ikke mener din kan låses fast ved 50% og 10% ydelse, altså tving den til at køre 100% ved at have noget forbrug på anlægget, og så i gang med at justere luft og/eller brændsel. Altså i praksis skal du få den til at ryge (for fed forbrænding) og så skruer du en anelse op for luften, eller ned for brændsel, indtil den holder op.

Når den har kørt nogle dage ville jeg kigge på asken, den skal ikke være sort men tæt på gerne til det brunlige, ikke lys. Det kan godt være din kedel blir kulsort indeni, dette skal du ikke tage så tungt. Det vigtigste er at din forbrænding er korrekt.

Nogle forsøger at kigge på flammen, og vurdere forbrændingen ud fra det. Dette kræver et meget trænet øje, og er ikke en særlig anvendelig fremgangsmåde medmindre du kender dit anlæg VIRKELIG godt.

Jeg vil påstå at, får du det justeret efter røg og aske, som jeg har beskrevet, så er du rigtig godt kørende, og tæt på en perfekt forbrænding. Jeg har brugt denne fremgangsmåde i 10 år, og har kun fået ros fra skorstensfejeren.

PS: Og så skal du læse din brugsforvirring til fyret, så du kan få styr på begreberne. Der er det sikkert beskrevet fint, f.eks at luft min er luften ved minimums ydelse, luft maks er ved 100% ydelse, tændluft er luft imens den tænder op på varmelegemet  ;)
« Senest Redigeret: Okt 09, 2015, 22:27 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Kan jeg bruge de indstillinger de kører med i brugsanvisningen, da har de nemlig sat pausefyring til, tænker på hvis jeg vælger nej til pausefyring så kan de andre indstillinger vel godt bruges med luft osv?

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
NEJ NEJ NEJ du kan overhovedet ikke bruge standart indstillingerne til noget som helst.  :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Arhh, standardindstillinger kan bruges som et udgangspunkt når man skal indstille fyret, men Ole har helt ret i at det ikke kan bruges uden tilpasninger  ;)

Hilsen
Michael


NEJ NEJ NEJ du kan overhovedet ikke bruge standart indstillingerne til noget som helst.  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html