Forfatter Emne: Ydelse/d-led  (Læst 40375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #15 Dato: Nov 11, 2010, 17:15 »
Hej Martin,

Helt enig, og det lader sig sagtens gøre at regulere hurtigt og holde stabil fremløbs temparatur med bare P- I- regulator  ;)

D-leddet har sin berettigelse i hurtigt reagerende processer og det er en træpille brænder på en centralvarme kedel ikke.
Det typiske resultat af virksomt (=læs: stort) D-leddet i en træpillebrænder er "støj" på reguleringssløjfen.

Hilsen
Michael

Det kommer helt an på hvad ens mål er. Effektivitet el. Stabil fremløbs temperatur. D står bestemt til sin ret hvis det sidste er vigtigst. Men kraftige udsving i ydelse tager ikke højde for bålets størrelse, så en hurtig forøgning i ydelse er lig med mager forbrænding og hurtig fald i ydelse er lig med fed forbrænding, så man er altså interesseret i en langsom ydelses regulering hvis effektivitet er vigtigst.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #16 Dato: Nov 11, 2010, 18:14 »
Hej med jer så er jeg tilbage igen efter en dags kørsel med endert P+I+D-led og her på de nye grafer kan der ses en tydelig forandring så nu må jeg være på rette spor og tror ikke at det er til at få mere jevnt
så nu må jeg til at se efter om der er andre stedre at fintune EVT på pille forbrug jeg fyre et hus op på 165,m + 30,m værksted huset er fra 1900 efter isoleret samt nye energi vinduer jeg bruger for tiden 35 kg piller på et døgn jeg ved alt om at der er forskeld på hus samt hvor vamt man vil havde det om nummeren ::) men lyder det helt tosset i forhold til hvad i bruger på nuværende tidspungt.
Hilsen Baisgaard. ;)
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #17 Dato: Nov 11, 2010, 20:26 »
Super!
Hvad var dine værdier (indstillinger) på PID før og hvad står de til nu?  Spændt på at høre om du skilte dig af med D-leddet?

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #18 Dato: Nov 11, 2010, 21:11 »
Hej Kendup --- jeg har beskrevet tidligere på indslaget hvad mine værdie var sat til tidliger men på nuværende tidspungt står de på P=1,5 I=0,08 D=0,1 så jeg har ikke fjernet D helt  tror ikke at der sker nogen ændring ved at gøre det for som andre har beskrevet det har den sikkert ikke nogen indflydelse på noget som helst nu vil jeg følge det sådan her et par dage og se hvordan det udvikler sig 8)
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #19 Dato: Nov 11, 2010, 21:25 »
Det er sku en fin graf. Man kan godt se du har lidt mere "stødpude"/buffer end jeg har. Anywho, jeg synes godt nok dit forbrug er højt. Er huset i to plan?
Jeg har 135 kvm. Også en 1900 hus, men vi har kun energivinduer ovenpå. Isoleringen er ikke perfekt. Kun 100 mm på loft og skunk.
Jeg fyrer godt nok ikke et værksted op, men du kan jo se mit forbrug på min stokerkontrol i min signatur.

Jeg kan se dit "lys" falder ud i ganske korte perioder. Det ku godt tyde på at dit "bål" kortvarigt har været ved at blæse ud... jeg tror du kører med en meget mager forbrænding?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #20 Dato: Nov 12, 2010, 07:21 »
Hej Martin ja jeg syntes at det har hjulpet en pæn del på kurverne så der får de nok lov at være med henhold til pille forbrug kan jeg godt se at der er foreskeld til dit forbrug der er selfølgelig mange faktore der kan spille ind
det er et nedlagt landbrug jeg har over etagen er der kun udnyttet 17m2 men der er 400m/m isolering på toppen det er jo nok selfølgelig er der et par væge der ikke er titalt isoleret
det værksted jeg har er ikke totalt opvarmet der er kun lidt varme på men er ellers fint isoleret
piller er afvejet til 1300 men jeg har sat den til 1425 i autoberejning det kan være at det skal ændres det kan også være at der er et andet fif til at få forbruget ned
der er selfølgelig den løsning at slukke fyret det vil jo spare en hel del :)
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #21 Dato: Nov 12, 2010, 15:20 »
Jeg skal sku også have isoleret mit loft noget bedre. Det er et idiotisk sted at spare tihi.

Anywho, det er ikke den måde du justerer ind på. Du skal gøre det ved at holde Set i bund i 6-7 sekunder, og så med korrektion på blæser. Men www.mhes.dk har en go vejledning. Passer dine blæser parametre?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #22 Dato: Nov 12, 2010, 19:10 »
Hej Martin har godt set det med den justering du henviser til , har aldrig udført den idet at jeg syntes at det kørte fint og at asken havde den rigtige farve så den står stadig på de parameter den var sat til da fyret blev indstaleret
det er sikkert mig der er noget galt med  ???
jeg kunne jo havde prøvet det men har været bange for at rode for meget i opsætningen  :-\ havde den ide at når et fyr blev leveret og instaleret af fagfolk så var alt justeret og klar til brug men nu efter at du har vist mig at der kan være en væsentlig ændring ved ændre på de andre parameter så ydelsen blev gladet ud  hvorfor skulle der så ikke også være en mulighed med det andet??
men kan det virkelig havde inflydelse på pille forbruget ::)
har brugt 30 kg her det sidste døgn.
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #23 Dato: Nov 12, 2010, 19:30 »
Dit forbrug lyder ikke urimeligt højt. Din skorstens temperatur ser fin ud, så såfremt dine aske ikke er for lys (indikere for meget blæs/ilt som køler kedel og skorsten), så kan du nok ikke hente besparelse på forbrændingen.
Der hvor du kan hente noget er efterisolering af alle varmerør, som ikke er placeret i opvarmede rum.
Og så ISÆR isolering af loft, hulrum i mur, skunke og krybekældre. DET er noget der hiver forbruget ned!!

Mht til montering og opstart af pillefyr, så tror jeg rigtig mange erfarer, at der er behov for flere efterjusteringer. Jeg brugte mange mange timer og dage på at efterjustere, og gør det stadigvæk. Men den opsparede erfaring gjorde det meget nemmere at hjælpe en bekendt med hans nye anlæg, som vi fik til at køre optimalt på en aften.    Men i mange tilfælde er der også tale om små nørderier, som gjort op i tid nok ikke kan svare sig.  For mange (af os) bliver det bare nærmest en hobby  ;D

Husk i øvrigt, at hvis du skifter pillemærke, leverance eller leverandør, bør du afveje piller påny, samt lave nye justeringer ud fra aske, flamme og røg  ;)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #24 Dato: Nov 12, 2010, 19:42 »
Hej Baisgaard

Du skal tænke på at de selvsamme fagfolk kan finde på at gå og småjustere på deres fyr flere gange om ugen.
Det er vigtigt du får det lært. Bare fordi den kører som den skal, er det ikke ensbetydende med at den kører effektivt. Du har ret, sådan rent marginalt set, er det ikke voldsomt meget du kan sænke dit forbrug med ved korrekt indstilling. Du kan nok spare op til et kg i døgnet ved korrekt indstilling. Ellers skal den være VIRKELIG dårlig indstillet, før det kan blive mere.

Der må være noget der suger energi et sted i dit hus. Hvad har du i gulvet? Jeg har kun 50mm glasuld... og det er bestemt ikke 50mm mere. Kun i bryggers jeg har 320mm flamingo.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #25 Dato: Nov 12, 2010, 19:54 »
Hej Kendub tak for svaret det er riktigt det med isolering der er bare ikke mange stedre at jeg kan gøre på nuværene tidspungt har ikke krybekælder har 400m/m på loft efterisoleret alle rør energu vindur og så videre der er et par væge der kan sættes efterisolering på invendig side men ikke noget der kan gøre den store forskeld
jeg er godt klar over at hvis der skiftes til nye piller skal der justeres igen
men i henhold til forbruget såer man jo nød til at spørge for at EVT at lære noget eller få et fif der for er det et dejligt forum at være medlem af,
det er også rigtigt at man bliver bit af det fyr og det går hen og bliver til en nørdet hobby der ser også ud til at jeg er gået hend og blevet afhænig af dyret ;D men bare det er på den gode måde og kun som nørd det vil jo være en kadastrofe hvis at det slet ikke duede og man ingen varme havde  :'(
men det kan være at der pludselig kommer et fif og man er på sporet af noget nyt :-\
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #26 Dato: Nov 12, 2010, 20:06 »
Har du styr på hvad din returtemperatur er? Altså inden kedelshunt. Du har ikke en varmtvandsbeholder vandet bare står og suser igennem?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #27 Dato: Nov 12, 2010, 20:15 »
Hej Martin det skal prøves nu hvor jeg er blevet medlem af nørderns klub ::)
det med gulvene og isolering er jeg dig og mig selv svar skyldig der findes ingen tegning eller beskrivelse om dette du må huske på at huset er fra før at parpiret blev opfundet hi hi
jeg har en del klinke gulve et parstykker med varme og ellers træ gulve selv om at jeg er uddanet tømrer så er det vel også lidt nørdet at tage gulvene op for at se om der bare er jord eller vand der er under dem :P
men det kan da være rigtigt at det er der spildet kommer fra
jeg kan også forvisse jer om at der bliver brugt megen tid i mit fyrrum med at se til det smukke fyr som min kone siger hvad skal hun hedde så der er jo nok noget der mangler der inde
men det må man vel se stort på når man selv kan skabe et vidunder der ovre :-*
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #28 Dato: Nov 12, 2010, 20:40 »
Hej igen Martin lige en tilføjelse har lige tjekket retur temp den står på 45 grader før sjonden jeg har en konstant ydelse på 35% og 5kw effekt
jeg har også en varmt vands beholder uden termostat hvor vandt bare rander rundt om jeg har her ideg prøvet at lukke den fra for at se om det giver et andet resultat
men idet at jeg har et fremløb på 55 grader og retur på 45 grader så syntes jeg jo ikke det er ret meget der er suget ud af vandet og derfor også et stort forbrug for at holde det ved lige men vot ever
jeg har også tængt om det var stikledningen frem til huset der var dårligt isoleret men har aldeig døjet med at snen smeltede på gårdspladsen men det kan heller ikke være det når der ikke er støre tab mellem frem og tilbageløb
jeg kan lige tilføje at mit gamle fyr var et stokker fra overdahl kedler det var bare noget skidt
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #29 Dato: Nov 12, 2010, 21:41 »
He, jeg kender det godt. Jeg er også meget glad for mit fyr. Men det er bare en hobby. Det sidste jeg havde, byggede jeg selv. Havde omrører og ku fyre med alt, men var for kraftigt til piller. Brændte af og til tilbage for mig. Forbruget er ca. Det samme, selvom jeg faktisk havde lavet en modulerende styring selv. Træflis fylder for meget, gad det ikke mere.

Anywho. Du har en stikledning med et tab i, og du transporterer for fuld gas til din vvb der ikke har brug for det. Det er dyrt. Går ud fra den sidder i huset? Min retur er 27 grader.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html