Forfatter Emne: Ydelse/d-led  (Læst 40376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #45 Dato: Nov 13, 2010, 15:06 »
her igen
ja det er svært at tage ordentlige billeder
er også ved at tro at det er dårlige piller det kan jeg jo se når jeg en gang har futte dem af og får nogle andre
forbruget i det gamle anlæg var lidt støre forbrug så der er da sparet lidt men til gengæld så kørte det med pause fyring og derved måske støre forbrug
men til gengæld så har jeg fået et dejligt fyr der er næmt at rengøre det er en fornøjelse at lukke op og børste igennem så skidet falder ned i bunden i skuffen

det gamle var med vandrette røjkanaler og skulle skildes helt af for at rense det det varede det meste af en dag og svinede ad helvede til særdeles sundheds skadeligt
det nye vare under en halv time selv om jeg skiller det helt af og renser alt og så kan man gøre det uden at skifte til gammelt tøj samt et længere bad til følge :)
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #46 Dato: Nov 13, 2010, 15:40 »
Jeg bruger en gammel autobørste til min. Det tar ca. 10-15 minutter at rense den, og trække aske ud. Det er en black star, og alle kedelfladerne er som din, ganske lodrette. Det er fantastisk :)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #47 Dato: Nov 13, 2010, 15:49 »
Ja det er en skøn ting
jeg så her idag at dit fyr var slukket i en periode så ud til at det var ude temp der styrede det køre du med sommer stop?
jeg har prøvet at køre med periode varme 4tim tændt 4tim stop og så videre for at se om det gav et lavere forbrug men jeg brugte ca det samme så der var ingen fidus ved det idet at der skulle varmes op igen og der blev brugt en del piller til det formål
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #48 Dato: Nov 13, 2010, 16:10 »
Jeg slukkede den bare selv. Jeg ville gerne lige have min hærd tømt, plus jeg har været ved at støvsuge hele hytten, og har luftet en del ud, så tænkte ikke der var nogen grund til at have varme på... plus solen skinnede helt vildt ind i stuen, så det har faktisk været varmt nok. Jeg har i perioder kørt med varmen slukket fra 01 til 05, og en slukket periode omkring middag. Det har faktisk sparet en del. Grunden til at jeg ikke gør det mere, er fordi jeg har haft problemer med at den ikke kunne køre ved lav ydelse nok, og så ville jeg se om den kunne køre døgnet rundt nu.. hvor det er blevet lidt køligere. Jeg kan prøve at slå det til igen, se om det gir nok. Det er bare svært at sammenligne. Rent komfort mæssigt synes jeg ikke at kunne mærke den store forskel. Det skal dog siges at sådan et pillefyr kører mere effektivt ved høj ydelse end ved lav ydelse. Det vigtigste er bare at du husker at have pumpen koblet på styringen så den kan slukke den når fyret ikke er i drift. Min slukker når den er under 50 grader, ellers pumper den bare varmen ud af huset igen, det er jo ikke meningen. Anywho, så i teorien burde der altså være en betydelig besparelse.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #49 Dato: Nov 13, 2010, 16:32 »
ok der kan man bare se ud behøver jo slet ikke et fyr sådan som du knokler rundt med støvsuger og DIVERSE

jeg har jo bare siddet her og skrevet samt set lidt til fyret
det er rigtigt jeg kunne heller ikke mærke forskeld på nu og der hvor jeg kørte med periode varme men jeg syntes bare at der blev brugt flere piller til at opnå drift temp igen når at kedlen var nået ned på 25grader og igen skulle op på 60 men i det tilfælde køre den jo i høj ydelse og derved bedre forbranning men den må vel også havde et støre forbrug i høj ydelse end i lav

mit fyr er lavet sådan at når fyret slukker så slukker det også for pumpen for hvis at det ikke gjore det ville vandet jo stadig suse rundt og der ved igen suge varmen ud af min varmvands beholder
Hilsen Baisgaard
« Senest Redigeret: Nov 13, 2010, 17:11 af Baisgaard »
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #50 Dato: Nov 13, 2010, 16:53 »
Jeg har sat min til max 50%, det tar ikke lang tid for den at opnå setpunkt efter opstart. Det tar under 10 minutter. Anywho, du kan se min solvarme styring ber om varme til tanken her efter kl 17. Har en magnetventil på. Du kan se retur temperaturen er steget en 7 grader.

Jeg er spændt på hvad kg forbruget blir i dag. Det ser ud til at være en stor besparelse... men det får jeg jo at se :)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #51 Dato: Nov 13, 2010, 17:17 »
har været inde og se kan godt se at der er sket lidt på nuværende tidspungt liner dit ydelse og alt andet det samme som jeg ligger på for øjeblikket
når jeg har haft pause og skal havde det kørt op i temp igen jeg har mit til at stå på 100% og det har tagt det meste af 2 timer at komme til sæt pungt så er det vel ikke en fordel at sætte den til 50% som max eller hvad?
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #52 Dato: Nov 13, 2010, 17:35 »
Hm, lyder mærkeligt. Hvad er det for en pumpe du har på din streng? Kører den på en fast høj hastighed?
Brænder den ordentligt ved 100%? Den skal helst have en kæmpe stor flamme som er rød i enderne. Ikke alt for doven.

Jeg vil ikke mene det er en fordel at sætte den på 50%. Jeg er dog en anelse forundret over at du har så meget problemer med at få det hele varmet op igen. Tænker lidt at det måske kan være en pumpe der virkelig flytter noget vand, og forsøger at få det hele varmet op på en gang, hvilket jo tar noget tid. Min pumpe tøffer stille og roligt derud af, og får stille go roligt varmet toppen af radiatorerne op. Mmm, Grundfos Alpha2 :)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #53 Dato: Nov 13, 2010, 17:51 »
Jeg synes, at asken ser noget lysegrå ud (= for meget blæs). Et godt udendørs billede i dagslys kan måske gøre det lettere at se.

For meget blæs kunne sikkert betyde, at du blæser varmen ud gennem skorstenen.

Er systemet godt udluftet?

Jeg synes også, at du skulle få aflæst temperaturfaldet over stikledningen. Det kan måske vise sig, at musene i de sidste 120 generationer (3 stk. i 40 år) har brugt tiden på at grave isoleringen ud?

Pausefyringen bør man vist efter de fleste mening se at få slået fra.
« Senest Redigeret: Nov 13, 2010, 17:54 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #54 Dato: Nov 13, 2010, 17:57 »
Hej min pumpe er en SMEDEGAARD som er variavel og energi A
nor mit anlæg starter bliver der et flow på CA 1200liter og som det køre der ude lige nu ligger det på CA 900liter
med hensyn til når den gøre i 100% ydelse så er der knald på flammen og den er ihvertifald ikke doven
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #55 Dato: Nov 13, 2010, 18:04 »
Hej Frank vi har talt om at få stikledningen målt for temp inde i huset
med henhold til pause fyring så var det på det gamle fyr og ikke på det nye for her er det slået fra det kunne man bare ikke på det gamle lordt jeg havde før
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #56 Dato: Nov 13, 2010, 18:09 »
900 Liter lyder af meget.

Jeg har dog ikke nogen flowmåler på. Men det er lidt interessant det med stikledningen. Hvis du taber bare 1 grad på transporten frem og tilbage, så giver det ved 900 Liter ca. 1 kg tabt træpille pr. 4 time. Dvs. 6 kg i døgnet. Så som Frank siger... så ku det være interesant at vide.

Det frank siger med din lyse aske, er også det jeg forsøger at sige. Jeg tror du kører med for mager blanding. Det betyder at du blæser mere luft igennem din kedel, end forbrændingen kan udnytte. Det sænker din virkningsgrad, fordi, som han siger, du blæser varmen ud af kedlen. Det er ikke helt præcist... men altså, hvis du blander 1200 grader forbrændingsgasser op med 15-20 grader varm luft, rent volumen mæssigt, så er der jo mindre varme at overføre til kedelfladerne. Det kan du rimelig hurtigt få justeret ind. Det er bare at prøve sig frem indtil du får en føling med det.

Det sjove er at du siger det tar to timer at varme det hele op. Det er godt nok vildt. Du må enten have psykopat meget vand i dine rør, eller også "blæser" du effekten ud af kedlen :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #57 Dato: Nov 13, 2010, 18:27 »
Den er jeg med på kan du give mig hvad dine plæser parameter står på det kan vel være et udgangspungt til at se om mine står helt forkert

nu er det sådan det jeg siger med at varme op at der går 2 timer det er ikke sådan at der ikke er varme på radiatoren før der går kun CA 15minutter så kan man mærke at der sker noget der
det er når jeg ser på ydelse kurven jeg kan se at udgangs pungtet er 100% og gradvist ned af til set pungt vare de CA 2 timer
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #58 Dato: Nov 13, 2010, 18:45 »
Mm, mine blæser parametre dur ikke til dig. Jeg har lukket mit blæserhul lidt, og ændret på blæserens grundindstillinger. Komplet ubrugeligt for dig hihi.
Det du skal gøre, er at gå ind i Rens/drifteffekt, og sæt din max/min ydelse til 10%, og så går du ind i Korrektions menuen (langt tryk på set) og så skruer du blæser lav ned 10%... venter 5 minutter, så kigger du til flammen. Den sku gerne være rød i enden... ikke alt for doven/sort i spidserne. Du kan så justere op og ned, indtil du synes den er ved at være der. Lad den stabilisere en 3-5 minutter hver gang du piller... bålets størrelse skal lige have lov at tilpasse sig.
Det samme gør du så ved blæser mellem, og blæser høj. Dvs. du låser på 50%, og bagefter på 100%.

Jeg ved ikke om dit system kan aftage varmen. Det kan mit overhovedet ikke. Jeg justerede min 100% ind efter den havde været slukket i en 4 timer... og så fik pumpen bare nogle smæk, og alle radiatorer på fuld gas.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #59 Dato: Nov 13, 2010, 19:46 »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron