Forfatter Emne: Udregning af produceret varme i vand pr. kg. pille  (Læst 5292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Udregning af produceret varme i vand pr. kg. pille
« Dato: Jan 16, 2010, 21:56 »
Hvis man har en flowmåler og en temperaturmåler på returen, så må ovenstående forholdsvis let kunne udregnes af styringen.

Det udregnede tal må gerne være tilgængeligt for interfaces.

Man vil vel kunne trimme kedlen med dette tal.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Udregning af produceret varme i vand pr. kg. pille
« Svar #1 Dato: Jan 17, 2010, 09:17 »
Hej Frank

Som du selv er inde på i anden tråd, så er flowmåleren ikke særlig præsis, det samme ved jeg gør sig gældende med KTY modstandende der måler vand temperaturene i vores styringer.

Viser fremløb blot en ½grad for meget og retur ½ for lidt, sammenholdt med om man ikke aner om flowmåleren passer, vil energiberegningen nok være helt hen i skoven.

Min kedeltemperatur sidder i dyklommen på fyret, ½m derfra har jeg tapet føleren "varmtvand" på og der er en difference på 2-4grader.

Nogle træpille forhandlere blander rundt på k/cal og kw, og passer disse tal?

Sneglen skal også dosere helt præsist, og det rigtige tal indtastet.

Men som legetøj er ideen sikkert fint.

Jeg tror at man skal anskaffe sig en af de nye fjernvarmemålere for at få et rimeligt præsist tal.

Kenneth.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Udregning af produceret varme i vand pr. kg. pille
« Svar #2 Dato: Jan 17, 2010, 12:51 »
Hej Kenneth,

Det er muligt, at du har ret.

Dog vil det være den relative nøjagtighed ved vores måler og eksterne snegl, som er mest interessent. Hvis f.eks. en temperatur altid viser 3 grader forkert, så vil den stadigvæk udmærket kunne bruges i en udregning af, hvad det f.eks. vil betyde at stille mætningerne på en anden måde.

Jeg tror, at den relative nøjagtighed på vores temperaturmåler er endda særdeles høj.

Flowmåleren i mit anlæg sidder forkert, idet den sidder uden for shut-kredsløbet, hvor der i stille perioder kan være et flow på under 60 l/time. Det kan jeg nok kun bebrejde mig selv.

Min forhandler har fortalt, at flowmåleren kan måle under 60 l/time; men styringen kan ikke (det kunne jo så være et andet ønske til styringen, så jeg slipper for at flytte flowmåleren  :) )

Den relative nøjagtig af flowmåler kender jeg ikke.


Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron