Forfatter Emne: Nye ting i chip.  (Læst 6246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Nye ting i chip.
« Dato: Dec 12, 2009, 04:12 »
Altid rart når andre kan komme med gode forslag  ;)
Fra 4.14 er der tilføjet den funktion, der kører sneglen i 6 minutter til afvejning.

Vi arbejder på en 6.50, hvor menu opbygningen ændres
Det er rart med en chip med masser af justerings muligheder, men gør den også uoverskuelig...
Så tanken var at have 5 "stages" hvor
"stages 0" kun er display visning, uden justerings muligheder.
"Stages 1" har kun kedeltemperatur justering , autoberegning.
osv.
« Senest Redigeret: Dec 12, 2009, 04:13 af Jannich »
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline buddy

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nye ting i chip.
« Svar #1 Dato: Dec 12, 2009, 08:43 »
Hej den nuværende vejrkomp  justerer så vidt lige set på start tiden af fyret  periode.

Kunne man ikke lave den så man eksempelvis kunne få vejrkomp til at justere max drift effekt efter vejret samt justere kedeltemp op og ned
som man nu ønsker

Ved godt styring modulerer  men syntes nu det ville være god finesse  men det kan måske ikke lade sig gøre siden i har valgt at lade den styre perioder.

Mit fyr er aldrig slukket her i disse tider men jeg kunne godt se ideen i op og nedjustering af temp i forhold til udetemp.

Bare en ide  kan godt være den er tosset  :D 

Syntes også at det kunne være vældig smart at kunne se røgtemp i sin skorsten 1 meter under pibe ca   da den er vigtig for at undgå løbesod.

Så der er da lidt ideer.

Og af mere avancerede så kan i få fat i billige vejeceller fra østen til at lægge under beholder så man 100%  kan se hvad den indeholder


Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Nye ting i chip.
« Svar #2 Dato: Dec 12, 2009, 15:00 »
Pumpe styring...

Jeg ved godt at alle med fladjerns kedler, har shunt styring men Woody/scotte er jo allemands eje snart og ejet også af mange uden de org. kedler.

Og til os kunne jeg godt tænke mig en funktion der eksempelvis slukker pumpen i drift når temp. er mere end 10 under set temp. og tænder ved set temp igen.

Forresten tak for 6.14 det ser ud til at virke.. skal jeg gøre noget ved 6.09???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nye ting i chip.
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2009, 11:42 »
Kunne man ikke lave den så man eksempelvis kunne få vejrkomp til at justere max drift effekt efter vejret samt justere kedeltemp op og ned
som man nu ønsker
Jeg har vist vænnet mig til menu'erne, men ovenstående forslag provoker mig lige til at trække en gammel kæphest af stalden  :)

En del folk med nyere versioner af styringen har vist problemer med PID-indstillingerne, og tyer til at sætte Max. effekt frem og tilbage.  Det kunne derfor være rigtigt godt, hvis NBE kastede sig ud i selvregulerende PID.

Det kræver ganske vist en masse matematik om adaptiv regulering; men NBE ligger jo også ganske tæt på en masse projektarbejdende ingeniør-studerende (=ingen løn) på Aalborg Universitet.

Uden at vide det, så vil jeg ikke tro, at der vil kræve voldsomt megen computerkraft af styringen...


« Senest Redigeret: Dec 19, 2009, 13:59 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline røgrør

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nye ting i chip.
« Svar #4 Dato: Jan 02, 2010, 20:29 »
 alm drift timer og pause drift timer, kunne også være rart overvågning af varme legme, så der kom fejl i display ved svigt.
mvh røgrør :-\