Nyheder:

Følg NBE Production A/S på
Facebook, se hvad vi laver :-)

Hovedmenu

Nyeste indlæg

#1
Motoren er en motor med 2 viklinger, altså er der 4 ledninger ud af den, 2 af ladningerne kan være sat sammen inde i motoren, så der kun kommer 3 stk ud der er synlig.

Den ene vikling skal have 230V direkte, bare fase og nul... den anden vikling skal forsinkes, det er det kondensatoren gør, den oplader og afgiver strømmen 50 gange i sekundet, men forsinket i forhold til de 50hz der kommer ind på første vikling.

Der er tit et billede på motoren over viklingerne og hvor der er tegnet en kondensator på.

Det er piv ligegyldigt hvor kondensatoren er placeret, direkte ved motor eller på printet, motorprintet er blot en samlemuffe, det gør intet.

Kondensatoren skal ikke have 230V, altså fase og nul, den skal sidde i serie med en motor spole.

Det kan være tegnet på et hav af forvirrende måder, men er grundlæggende som billedet her.
#2
Citat fra: xkfc Dato Sep 16, 2025, 18:12 Det er tegningen til styringen der bestemmer, ledningerne SKAL komme rigtigt ind. Der er både 230V og styrings signaler i motorprintet, under normal drift og rens genialt, da man jo blot skal pille et enkelt kabel (stik) af.

Til gengæld er farlig situation hvor man skal holde tungen ganske lige i munden når man ændrer noget, for man kan meget nemt ødelægge styringen, den kan bestemt ikke tåle 239V ind på elektronikken.

Så man skal holde styring og motorprint samt kabel op mod hinanden og sikre sig at det er monteret korrekt INDEN man sætter strøm på.

Da du har nye og gamle ting blandet kan løsningen godt være fordelt ud over flere manualer og i hjemmesidens afsnit over hjælp og tips.

Man skal også vide hvilken motor man har og hvilken kondensator der skal til, kun den rigtige størrelse giver motoren max trækkraft, for stor er lige så dårligt som for lille.

Tak for dit input Kenneth. Ja det er nok blandingen af gammelt og nyt der giver mig grå hår i hovedet. Jeg er meget påpasselig med at holde 230V adskilt fra elektronikken af de årsager du nævner, men alligevel har jeg formentlig fået svitset motorkondensatoren og går nu og venter på en ny.
Når de (har bestilt to) ankommer er spørgsmålet så om den skal sidde for sig selv ligesom på det gamle print eller den skal kobles imellem den ene pol på motoren og dennes terminal?
#3
Det er tegningen til styringen der bestemmer, ledningerne SKAL komme rigtigt ind. Der er både 230V og styrings signaler i motorprintet, under normal drift og rens genialt, da man jo blot skal pille et enkelt kabel (stik) af.

Til gengæld er farlig situation hvor man skal holde tungen ganske lige i munden når man ændrer noget, for man kan meget nemt ødelægge styringen, den kan bestemt ikke tåle 239V ind på elektronikken.

Så man skal holde styring og motorprint samt kabel op mod hinanden og sikre sig at det er monteret korrekt INDEN man sætter strøm på.

Da du har nye og gamle ting blandet kan løsningen godt være fordelt ud over flere manualer og i hjemmesidens afsnit over hjælp og tips.

Man skal også vide hvilken motor man har og hvilken kondensator der skal til, kun den rigtige størrelse giver motoren max trækkraft, for stor er lige så dårligt som for lille.
#4
Citat fra: michael f Dato Sep 15, 2025, 15:44
Citat fra: knold51 Dato Sep 15, 2025, 14:02 Jeg har nu fået skiftet mit defekte 8-pins motorprint ud med et 12-8-pins print kit. Det var fejlagtige meldinger om lys der er årsagen til skiftet, som omtalt i en tidligere tråd.
Nu er det monteret og da jeg ikke rigtig kan finde en entydig vejledning i hvordan man kobler det sammen med en version 6.32 styring har jeg måtte prøve mig lidt frem, Men egentlig kun hvad angår brændermotoren. Resten gav næsten sig selv.
Jeg startede ud med at forbinde de tre ledninger fra motoren til de respektive terminaler på printet og satte kondensatoren i de terminaler der er mærket 'Motor Cap', men sneglen begyndte ikke at køre under det der lignede en normal optænding.
Så fandt jeg den vejledning der hedder 'Montering YN og TYD gearmotor' og efter megen gransken satte jegkondensatoren imellem den røde ledning fra motoren og L2 terminalen.
Men motoren kører stadig ikke og der meldes 'Fejl på motorudgang'.
Jeg ville være rigtig glad for lige det råd der løser problemet.:-)



Se min signatur, gå ind og hent en manual.
I manualen er eldiagram vist.


Tak for svar Michael. Den manual du anbefaler er vel den jeg fik sammen med pillefyret i 2011, 'Scotte version 6.25? Af den fremgår det at meldingen 'Fejl på motorudgang' skyldes kortslutning. Jeg kan ikke kunne finde kortslutninger på forbindelser der har med motoren at gøre og fejlmeldingen er stadig den samme.

Jeg er derimod stadig usikker på om motoren er tilsluttet korrekt til printet. Som skrevet har jeg studeret vejlednigen 'Montering af YN og TYD gearmotor', hvor jeg har valgt modellen nederst i midten.
Jeg har skiftet motor på et tidspunkt og det fremgår ikke hvad det er for en model, så jeg er gået ud fra det der står på kondensatoren som er uF = 1, og har valgt YN 60 nederst i det øverste skema som den motor det nok er, da den er med tre ledninger (rød, grøn og sort.

Farverne på den midterste tilslutningsmodel allernederst passer med farverne på motoren og jeg har koblet kondensatoren ind imellem den røde ledning og terminal L2, den grønne sidder i L1 og den sorte i N.

Sammensætningen bygger således delvist på nogle antagelser og det eneste jeg rigtig ved er, at det ikke virker. Jeg kan trods ihærdig søgen ikke finde præcis vejledning til hvordan et 12-8-pin motorprint kit forbindes til en 6.32 version styring eller omvendt for den sags skyld.

Jeg håber meget på at få det løst, da det jo kun bliver koldere fra nu af. :-)
#5
Citat fra: knold51 Dato Sep 15, 2025, 14:02 Jeg har nu fået skiftet mit defekte 8-pins motorprint ud med et 12-8-pins print kit. Det var fejlagtige meldinger om lys der er årsagen til skiftet, som omtalt i en tidligere tråd.
Nu er det monteret og da jeg ikke rigtig kan finde en entydig vejledning i hvordan man kobler det sammen med en version 6.32 styring har jeg måtte prøve mig lidt frem, Men egentlig kun hvad angår brændermotoren. Resten gav næsten sig selv.
Jeg startede ud med at forbinde de tre ledninger fra motoren til de respektive terminaler på printet og satte kondensatoren i de terminaler der er mærket 'Motor Cap', men sneglen begyndte ikke at køre under det der lignede en normal optænding.
Så fandt jeg den vejledning der hedder 'Montering YN og TYD gearmotor' og efter megen gransken satte jegkondensatoren imellem den røde ledning fra motoren og L2 terminalen.
Men motoren kører stadig ikke og der meldes 'Fejl på motorudgang'.
Jeg ville være rigtig glad for lige det råd der løser problemet.:-)



Se min signatur, gå ind og hent en manual.
I manualen er eldiagram vist.
#6
Jeg har nu fået skiftet mit defekte 8-pins motorprint ud med et 12-8-pins print kit. Det var fejlagtige meldinger om lys der er årsagen til skiftet, som omtalt i en tidligere tråd.
Nu er det monteret og da jeg ikke rigtig kan finde en entydig vejledning i hvordan man kobler det sammen med en version 6.32 styring har jeg måtte prøve mig lidt frem, Men egentlig kun hvad angår brændermotoren. Resten gav næsten sig selv.
Jeg startede ud med at forbinde de tre ledninger fra motoren til de respektive terminaler på printet og satte kondensatoren i de terminaler der er mærket 'Motor Cap', men sneglen begyndte ikke at køre under det der lignede en normal optænding.
Så fandt jeg den vejledning der hedder 'Montering YN og TYD gearmotor' og efter megen gransken satte jegkondensatoren imellem den røde ledning fra motoren og L2 terminalen.
Men motoren kører stadig ikke og der meldes 'Fejl på motorudgang'.
Jeg ville være rigtig glad for lige det råd der løser problemet.:-)
#7
Hej igen
Jeg tror også at det er så man kan flytte brænderen.Jeg har fået pladen ud og der er skamol. Jeg læste her i forummet om en der havde haft samme problem, han satte et stykke rustfrit plade under dæk pladen, så det prøver jeg. Det med boltene var ikke så svært, men de kan ikke bruges igen, mest dem der holder skamolen. jeg prøver at få fat på Allan i morgen. Mange tak for hjælpen.
#8
Jeg har re-designet det lidt, jeg har 10cm varmefast ledning i motorprintet som slutter i kronemuffer, så skal man ikke rode i de trælse terminaler på printet, det er 100 gange nemmere for konen hvis noget skal skiftes når jeg ikke er hjemme, det blev lavet da jeg arbejdede 14 dage af gangen væk fra hjemmet og vi brugte de gamle eltændere der holdt omkring et års tid... men jeg er stadig glad for løsningen.
#9
Men det ser ud til at det der er lukket er en mulighed for at flytte brænderen over i den anden side, igen så kunne man ringe og få fat i Allan fra Hedestoker, de er NBE forhandler og Allan har ret meget styr på sagerne.
#10
Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB / Dækplade overfor brænder?
Seneste indlæg af xkfc - Sep 13, 2025, 16:30
Ja... :-) nu dur billedet.

Det med boltene, her er jeg dig lidt svar skyldig, knækker de har du jo næste opgave, at de skal bores ud og nyt gevind.