Hej Morten,
Når det hjælper at ændre på vægt-loddet på din trækstabilisator så det lukker senere op, tyder det på forkert luft/brændsels forhold.
Ved at lade trækstabilisatoren lukke senere op, lader du skorstenen være mere med til at trække luft gennem forbrændingen, så det lyder som en for fed forbrænding.
Nu er jeg ikke ekspert i Passat, og jeg har ingen manual, men jeg ville gå efter mere mager forbrænding ved højlast.
Enten kan du reducere mængden af brændsel ved højlast eller øge luftmængden.
Hvis du har iltstyring, skal du måske ændre den ønskede ilt% ved højlast til en lidt højere værdi.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Det er udenfor - sandsynligvis fra skorstenen eller den snegl der fører korn fra siloen ned til fyret. Kornet bliver sneglet op til ca. 4 mtr's højde og falder frit ned i magasinet på C2'eren. Der sidder et lufttæt spjæl lige før C2'eren, så den ikke kan suge falsk luft ind via magasinet.
Jeg har her i dag prøvet, at sætte mit røgspjæld lidt op i vægt, således at det ikke åbner så hurtigt og det har hjulpet en del. Mon fyret trækker falsk luft ind gennem røgrøret? Det er kun i stille vejr det lugter, og kun når det er koldt.
Jeg fyrer med hvede.
Hilsen
Morten