Forfatter Emne: Stålforing skorsten  (Læst 4497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 746
  • Respekt optjent: +7/-0
Stålforing skorsten
« Dato: Sep 27, 2020, 14:48 »
Hej
Jeg har en stålforing i min skorsten.

Da fejeren var forbi for at rense, synes han det var lidt svært at trække kosten ud.

Hætten er høj nok til at han ikke behøver at skrue den af.Da det nu var lidt modstand, måtte han skrue hætten af.
Det viser sig, at toppen af det lange stålrør inde i skorstenen, hvor toppen mødes med bundpladen som er fast monteret på skorstenen, de er kommet til at slippe fra hinanden!Ret irriterende, at røret lige mangle den sidste cm eller sådan, så det ikke sker. Resultat er nok, at jeg få noget dårligere træk igennem skorstenen, da stålrøret er noget skæv ift. bundpladen på toppen.Jeg har prøvet at lirke den på plads, og det gik ok, men da jeg tjekkede i dag, var den sluppet igen.Er der noget jeg kan gøre, inden jeg må have fat i fejeren?Kan man på nogen måde få fast monteret det lange rør men bunden af toppladen?
« Senest Redigeret: Sep 27, 2020, 14:50 af NK »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 746
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Stålforing skorsten
« Svar #1 Dato: Okt 02, 2020, 07:15 »
nå men, fejerens kollega var forbi.
Det viser sig, at stålrøret sandsynligvis ikke er fast klemt på visse punkter, hvorfor det giver sig når den bliver kold/varm.
Røret er ikke kort. Bindeleddet havde givet sig lidt, så den kom til at sidde fast på toppladens mundstykke som vender ind mod røret inde i skorstenen, hvilke resulteret i, at den havde sluppet taget fra resten af røret.

Mega irriterende!For det er over 10 år siden vi fik den, og jeg skal have lavet hul i muren for at fastgøre røret ved t-stykket og vi skal have røret op for at fastklemme den på visse punkter, så den ikke giver sig på midten.

Det bliver til næste forår. Lige nu så er den foreløbig fixet. Men vi kan risikere at nummeret gentager sig.
Blot en opdatering, hvis det skulle have interesse.
« Senest Redigeret: Okt 02, 2020, 07:17 af NK »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år