Forfatter Emne: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?  (Læst 7487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Holmehus

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Dato: Apr 16, 2021, 19:44 »
Halløj derude min kæreste og jeg har overtaget et ældre hus med Blackstar kedel. Vi har så efterfølgende koblet en tilkobling på, med gulvvarme. Der er ca. 80meter (20mm pex).
Og så slog det mig; skal jeg ind og øge effekt eller noget på min kedel? eller kører den bare på ufortrødent? Det kunne jo være at kedlen var neddroslet til de gamle ejeres forbrug.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Svar #1 Dato: Apr 16, 2021, 20:12 »
Halløj derude min kæreste og jeg har overtaget et ældre hus med Blackstar kedel. Vi har så efterfølgende koblet en tilkobling på, med gulvvarme. Der er ca. 80meter (20mm pex).
Og så slog det mig; skal jeg ind og øge effekt eller noget på min kedel? eller kører den bare på ufortrødent? Det kunne jo være at kedlen var neddroslet til de gamle ejeres forbrug.

Hvis den er normalt indstillet, så skal du ikke foretages dig noget i den forbindelse.

Har du et link til fyret på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Svar #2 Dato: Apr 17, 2021, 06:07 »
Alt efter styringen på fyret kunne du lave regulering af gulvvarmen fra den. Vejr kompensering.

Det har jeg lavet på min, og det fungerer knivskarpt.

Det giver en langt roligere belastning af fyret der dermed kan indstilles med en roligere PI regulering, til gavn for forbruget.

Du skal sikkert bruge samme effekt/energi til at varme huset op, hvis ikke du har lavet bedre isolering. Hvis det er tilfældet kan effekten reguleres lidt ned, det giver også en roligere regulering.

SÅ hvis du vil have et fyr der køre bedre end flertallet skal der tages hensyn til meget. Kan du affinde dig med det køre lige så godt/ringe som det store flertal der ikke er indregulerede ordentligt, skal du bruge energien på at klå dig selv sjove steder i stedet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Svar #3 Dato: Apr 17, 2021, 07:55 »
Det er ikke nemt at "neddrosle" et NBE anlæg, du kan fint gøre det i styringen, man det har absolut ingen besparende effekt... lige modsat.

Så er det en 10kW brænder bør styringen stå til 10kW
Og er det en 16kW bør styringen stå til 16kW
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Svar #4 Dato: Apr 17, 2021, 18:48 »
Det er ikke nemt at "neddrosle" et NBE anlæg, du kan fint gøre det i styringen, man det har absolut ingen besparende effekt... lige modsat.

Så er det en 10kW brænder bør styringen stå til 10kW
Og er det en 16kW bør styringen stå til 16kW

Øhh, hvordan det?

Jeg siger ikke det ikke er sådan, men det undre mig meget hvorfor det skulle være som sådan.

Jeg har skruet maks. effekten ned til 8Kw og med min på 1,5Kw Altså fordeles reguleringens 90% spænd over 6,5Kw

Med std. indstillinger ville det være 8/9Kw så mit burde regulere mere præcist end std. Herudover undgår jeg store "overskud" på kedel setpunkt fordi brænderen ikke kan hisses så meget op.

Som jeg skriver vil du skulle bruge den samme mængde energi på at holde huset varmt uanset hvordan du gør det, men med meget gulvvarme kan du køre med en sløvere regulering og evt. lavere fremløbs temperatur, men hvad mener du præcist med at drosle effekten?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Justere effekt efter tilkobling af nyt gulvvarme?
« Svar #5 Dato: Maj 10, 2021, 10:57 »
Øhh, hvordan det?

Jeg siger ikke det ikke er sådan, men det undre mig meget hvorfor det skulle være som sådan.

Jeg har skruet maks. effekten ned til 8Kw og med min på 1,5Kw Altså fordeles reguleringens 90% spænd over 6,5Kw

Med std. indstillinger ville det være 8/9Kw så mit burde regulere mere præcist end std. Herudover undgår jeg store "overskud" på kedel setpunkt fordi brænderen ikke kan hisses så meget op.

Som jeg skriver vil du skulle bruge den samme mængde energi på at holde huset varmt uanset hvordan du gør det, men med meget gulvvarme kan du køre med en sløvere regulering og evt. lavere fremløbs temperatur, men hvad mener du præcist med at drosle effekten?

Effekten er ikke et tal i en styring, det er den fysiske størrelse på brænderen, og her er det luftflovet der bestemmer.

Hvis du har iltstyring er det nemt at se problemet, når effekten reduceres stiger overskudsluften, og det er 79% N2 der kun har kølende effekt, så det gælder om at bruge så meget af brænderen som muligt.

Ved at begrænse elektronisk sikrer du dig et tab, da du aldrig kommer op hvor virkningsgraden er højest.

Så du skal lave dig en herd med mindre luftstrøm, og så begrænse effekten, så får du fjernet det uhensigts mæssige i brænderen, men tabet på kedlen vil være højere.

Fyret er modulerende i 90 trin, 10-100%. Du har ret i at hvert trin bliver finere jo lavere max ydelsen sættes, jeg vil dog mene at det er underordnet i det lange løb.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html