Forfatter Emne: EXT sommerstyring af både VBB og udetemperatur  (Læst 1560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SteenSN

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Steens stoker
EXT sommerstyring af både VBB og udetemperatur
« Dato: Maj 10, 2021, 08:34 »
Jeg har en gammel version 6 styring (chip 6.88) som virker fortrinligt. Jeg har monteret en stikkontakt, der er forbundet til lusen, så jeg nemt kan skifte mellem sommertilstand og vintertilstand - ved sommertilstand starter fyret når VVB kommer under 43 grader.
  Da jeg fandt en gammel kedelføler tænkte jeg, at jeg ville supplere sommertilstanden med en udetemperaturføler så jeg også kunne starte fyret, hvis temperaturen om sommeren kom under et eller andet fx 12 grader. Den monterede jeg så i T5 og var lidt tvivlsom da jeg opdagede, at T5 og T4 delte den samme T - men jeg tog chancen og satte de to følere i samme T. Den nye føler virkede ikke (jeg prøvede også at sætte den i alene). Værre var dog, at jeg også mistede VBB-føleren og jeg troede en overgang, at jeg havde ødelagt noget. Efter jeg fjernede føleren på T5 og efter et par af- og gen-monteringer, kom der dog liv i VBB føleren igen. Pyha.
  En mulig forklaring er, at den gamle kedelføler er af typen PTC så jeg overvejer at bestille en ny udetemperatursføler fra Hedestoker som jeg er sikker på er NTC. Men jeg er lidt i tvivl om hele projektet: Vil jeg kunne lave EXT sommerstyring BÅDE med VBB og udetemperatur? Og er det rigtigt nok, at jeg skal montere T4 og T5 i en fælles T, altså at VBB og udetemperatur deler samme T?
« Senest Redigeret: Maj 10, 2021, 09:07 af SteenSN »
Woody 16kw, chip 6.88, stokerversion 3.20, kompressorrens, Pannex solvarme 300 L, permanent VVB prioritering gennem topspiral, manuel shunt, trækstabilisator, 240 m2 fra 1905 + 18 m2 kælder + 14 m2 uisoleret fyrrum - forbrug 12 mdr 5900 kg https://www.svhfvuc.dk/steenstoker

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: EXT sommerstyring af både VBB og udetemperatur
« Svar #1 Dato: Maj 10, 2021, 09:10 »
Ikke bare T4 og T5 deler samme T, T er egentlig den samme til alle indgangene. I min gamle V6 brugte jeg KTY følere, jeg kan ikke huske hvornår man også kunne bruge NTC10k, og i min V7 er KTY udgået, og man kan kun bruge NTC, heldigvis kan man stadig bruge den bedre PT1000 til røg temperatur.

Jeg kan ikke huske dine muligheder mht. vejr kompensering, men du kan jo lave det med EXT indgangen, for det er en potential fri kontakt, og du kan sætte næsten lige så mange kontaktsæt (termostater), uge ure eller andet i serie eller parallel som du ønsker.

Hvis du bor i nærheden af 6683 så har jeg masser af KTY og NTC følere liggende.

Jeg er skiftet fra V6 til V7, og jeg kan egentlig kun anbefale dig at gøre det samme, der er et kvante spring mellem de to.  :) Mulighederne er mange flere og der er flere indgange og udgange, så mit sindrige kontaktsæt installation er væk, og styringen klarer alt, det er ganske rart.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline SteenSN

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Steens stoker
Sv: EXT sommerstyring af både VBB og udetemperatur
« Svar #2 Dato: Maj 11, 2021, 19:55 »
Tak for svaret - jeg tog mig sammen og har fået det hele til at virke. Det var en kombination af en gammel stokerkontrol (3.13 fra CD'en da min version 3.25 forsvandt med et harddisk-crash...) og nogle indstillinger, som kun kunne foretages på display'et - samt klodsede fingre til små ledninger... Nu fungerer udetemperaturen som sommerstop.
  Du har helt ret i at v7 ville være bedre - jeg har bildt mig ind at da jeg har solceller og derfor i forvejen har en computer i fyrrummet, kan jeg lige så godt bruge stokerkontrol - selv om upload til ftp-server og efterfølgende webserver virker lidt nørdet. Det ender nok med en 7'er en dag...
Woody 16kw, chip 6.88, stokerversion 3.20, kompressorrens, Pannex solvarme 300 L, permanent VVB prioritering gennem topspiral, manuel shunt, trækstabilisator, 240 m2 fra 1905 + 18 m2 kælder + 14 m2 uisoleret fyrrum - forbrug 12 mdr 5900 kg https://www.svhfvuc.dk/steenstoker