Forfatter Emne: Komplet umulig 10 % flamme  (Læst 3015 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Komplet umulig 10 % flamme
« Dato: Maj 31, 2021, 09:46 »
Hej.

Jeg har siden nytår kæmpet med flammen på mit fyr.

Jeg har problemer med at flammen ved 10 % svinger ekstremt meget.
Den kan være helt perfekt det ene tidspunkt og det næste være 40 cm længere!
Jeg har kontaktet NBE, her er svaret blot at flammen må ikke svinge.

Her til formiddag har jeg så endnu en gang besluttet mig for at justere på flammen.
Og hvad der det ene øjeblik ligner en helt perfekt flamme er 5 minutter senere blevet mindre, hvilket resulterer i 0 lux på føleren.
Hvad kan der være galt?

Minimumsseffekten er hævet til 2,0 ved 10 kw. Og alt på fyret fungerer umiddelbart som det skal. Fyret er renset fra top til bund. Piller er afvejet.

Fyret på Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/larsbetzer/main-page

Venlig hilsen Lars
« Senest Redigeret: Maj 31, 2021, 09:49 af Larsbetzer »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2021, 10:58 »
Flammen er bestemt af pille mængden og luft mængden.

Personligt justerer jeg aldrig et fyr ind til mindre end 2,5kW i 10%, bare fordi det kan, er det måske ikke nogen god ide.

Når din flamme varierer er det fordi pillemængden eller/og luft mængden varierer, der er simpelthen ikke andre muligheder.

1. Pilleafvejning.. Her kan kondensatoren til ekstern snegl være slidt så sneglen har sværere ved at trække og dermed kommer der ikke samme pille mængde hver gang sneglen roterer, det kan også være snegl hældningen, piller med smuld, lange og korte piller, og specielt hvis man smider olie i pillerne kan det gå helt galt med doseringen.

2. Luft.. Hvis din blæser er 108mm er der kondensator til den, er det 85mm er der ingen kondensator, og så kan den ikke drille. Men dårlige lejer i blæseren, manglende ventilation i fyrrummet, manglende trækstabilisator, noget er beskidt, dårlig skorsten, fyr samlet forkert, herd ligger forkert, det er de fejl muligheder du har her.

3. Lysføler, alt efter type kan den være beskidt eller ødelagt, jeg kan se at du får relativt høj skakt temperatur under drift, den type med plasthus kan glasset godt blive ugennemsigtig og den har svært ved at se ild.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad der driller, men det er bland de ting jeg har skrevet at løsningen er.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #2 Dato: Jun 01, 2021, 07:44 »
Hej. Og tak for svar.

Hvad har det af indvirkning på økonomien hvis man indstiller den på 2,5 kw i 10%? Den nemme løsning er jo at hæve minimumseffekten.

Kondensatorerne er udskiftet inden for det seneste år. Pillerne er uden smuld, så jeg bruger kun sjældent olie.
Hældningen på sneglen er som den altid har været.

Blæseren virker fint, fyret står i en stor garage med ventilation, herden ligger korrekt, der mangler ikke trækstabilisator. Og fyret er nyrenset...

Lux-føleren fungerer som den skal.



Venlig hilsen Lars.


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #3 Dato: Jun 01, 2021, 08:18 »
Det er en fordel at have minimums effekten så høj som muligt, mit fyr er justeret til 2,5kW, men jeg kører ikke med det hvor det går under 4kW, herunder bliver virkningsgraden ganske dårlig, og det minder mest om pause styring i gamle anlæg.

Jeg styrer det med urstyring.

Nu påstår du at alt er i orden, men det er altså ikke rumvæsner og konspirations teori der får dit fyr til ikke at gøre som du ønsker  ;) der er kun de ting jeg nævner, så det er nød til at være én af dem  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #4 Dato: Jun 01, 2021, 08:35 »

Ha ha, det kan du ha ret i...  8)

Hvad sker der i praksis når man hæver minimumseffekten?

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #5 Dato: Jun 02, 2021, 07:12 »

Jeg tror ikke Kenneth kender til den økonomiske side af at hæve effekten...  ;)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #6 Dato: Jun 02, 2021, 07:56 »
I praksis når du hæver minimums effekten... ganske simpelt, fyret laver mere varme  ;)

Jeg var ved et 16kW fyr hvor minimum var justeret til 2kW, der var 2 hovedhaner ind til huset, dem lukkede jeg så fyret ikke kunne komme af med varmen, det stod på 10% i flere timer og da intet aftog varme var virkningsgraden 0%  :'(

Jeg har haft stoker fra 94' til 09' her brugte vi 9,5ton + el til varmt vand om sommeren.
Da vi fik pillefyret trykkede vi bare start og lod det passe sig selv 8ton.
Ved at optimere er vi nu på 6ton.

Den økonomiske side af at hæve effekten... den er samme svar.

Man skal finde det der passer til installationen, hæver man minimums effekten og fyret kommer til at starte og stoppe som et gammelt oliefyr, så er det jo også noget skidt.
Så man skal kigge på alle faktorer og optimere bedst muligt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #7 Dato: Jun 05, 2021, 09:45 »
Det er ganske kloge ord og helt i tråd med virkeligheden  :)

Det er en udbredt misforståelse at lav minimumseffekt giver bedre fyringsøkonomi, det beryder blot at fyret kan køre i lang tid og holde skorstenen varm  :)
Global opvarmning har vi nok af, så lad kun dit pillefyr køre når det er behov for det, og ikke i lang tid på minimumseffekt.

Hilsen
Michael

I praksis når du hæver minimums effekten... ganske simpelt, fyret laver mere varme  ;)

Jeg var ved et 16kW fyr hvor minimum var justeret til 2kW, der var 2 hovedhaner ind til huset, dem lukkede jeg så fyret ikke kunne komme af med varmen, det stod på 10% i flere timer og da intet aftog varme var virkningsgraden 0%  :'(

Jeg har haft stoker fra 94' til 09' her brugte vi 9,5ton + el til varmt vand om sommeren.
Da vi fik pillefyret trykkede vi bare start og lod det passe sig selv 8ton.
Ved at optimere er vi nu på 6ton.

Den økonomiske side af at hæve effekten... den er samme svar.

Man skal finde det der passer til installationen, hæver man minimums effekten og fyret kommer til at starte og stoppe som et gammelt oliefyr, så er det jo også noget skidt.
Så man skal kigge på alle faktorer og optimere bedst muligt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #8 Dato: Jun 16, 2021, 09:30 »
Flammen er bestemt af pille mængden og luft mængden.

Personligt justerer jeg aldrig et fyr ind til mindre end 2,5kW i 10%, bare fordi det kan, er det måske ikke nogen god ide.

Når din flamme varierer er det fordi pillemængden eller/og luft mængden varierer, der er simpelthen ikke andre muligheder.

1. Pilleafvejning.. Her kan kondensatoren til ekstern snegl være slidt så sneglen har sværere ved at trække og dermed kommer der ikke samme pille mængde hver gang sneglen roterer, det kan også være snegl hældningen, piller med smuld, lange og korte piller, og specielt hvis man smider olie i pillerne kan det gå helt galt med doseringen.

2. Luft.. Hvis din blæser er 108mm er der kondensator til den, er det 85mm er der ingen kondensator, og så kan den ikke drille. Men dårlige lejer i blæseren, manglende ventilation i fyrrummet, manglende trækstabilisator, noget er beskidt, dårlig skorsten, fyr samlet forkert, herd ligger forkert, det er de fejl muligheder du har her.

3. Lysføler, alt efter type kan den være beskidt eller ødelagt, jeg kan se at du får relativt høj skakt temperatur under drift, den type med plasthus kan glasset godt blive ugennemsigtig og den har svært ved at se ild.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad der driller, men det er bland de ting jeg har skrevet at løsningen er.



Hvordan finder jeg ud af om det er blæseren den er gal med? Og er det typisk nok at skifte lejerne eller skifter man blæseren? Blæseren er 8 år gammel og med kondensator.

Ekstern snegl giver stort set samme mængder hver gang jeg kører en 6 minutters afvejning, så den er god nok.

Mvh Lars

« Senest Redigeret: Jun 16, 2021, 09:56 af Larsbetzer »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #9 Dato: Jun 16, 2021, 16:30 »
Blæsertal.. er de langt fra de anbefalede så er der noget galt.

Men når det er den gamle blæser med kondensator, så er den en hyppig synder, mine målinger siger mig at den bør skiftes hvert 2. år.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #10 Dato: Jun 17, 2021, 18:00 »
Det nemmeste er at skifte hele blæseren.
Når du så har den gamle på bordet kan du nemt skifte lejer selv.
Det har jeg gjort på min den gamle.
Så har jeg da en i reserve hvis det skulle være noget galt med den nye. :'(
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline Larsbetzer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 100
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #11 Dato: Jun 18, 2021, 14:02 »

Tak for svar.

Min gamle blæser hedder FL085034Y. Så det må jo næsten være en 85mm, ik?

Dem jeg kan købe ligner dog ikke denne. Blandt andet er der spole på min, det er der ikke på de nye 85mm.

Hvordan kan det være?

Mvh Lars.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Komplet umulig 10 % flamme
« Svar #12 Dato: Jun 20, 2021, 10:09 »
der blev lavet nogle med omdrejningstæller det er den spole jeg tror ikke det bruges mere
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat