Forfatter Emne: Tillægstemp til VVB drift ?  (Læst 2454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Tillægstemp til VVB drift ?
« Dato: Okt 19, 2021, 10:18 »
Hej igen fra spørge Jørgen :)

Jeg har lige lidt jeg ikke forstår, igen..

Jeg har VVB temp sat til 56, med en diff under på 8. Jeg har kedeltillæg sat til 16, dvs den skulle køre 72 grader kedel i VVB drift. Min kedeltemp er sat til 67, hvilket fyret holder ret godt i normal drift, og det giver mig en retur på omkring de 60.

Men under VVB kørsel, kommer det ikke altid op på 72 grader?

Den seneste VVB er her idag kl 10.45 til 11:15, men her ligger kedel temp stadig stabilt omkring 67, selvom jeg kan se den beder om 72. Ydelsen makser ud på 67%, hvordan kan det være den ikke giver mere gas for at komme på de 72 grader ?

Er det fordi der ikke er større forskel på min VVB temp, og at den måler på hvor hurtigt VVB temp stiger osv ? Dvs den "ved godt at det nok skal gå hurtigt, så ingen grund til at gå amok" ? :)

Mvh
Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #1 Dato: Okt 19, 2021, 12:32 »
Hvis jeg vil køre 100km/t i min bil og den kun kommer op på 80km/t kan det være strækningen ikke er lang nok, eller at jeg ikke giver gas nok, (eller at skrammelkassen ikke har kræfter nok  ;D )

Gassen er PI controlleren. P er afstanden til setpunkt i formlen, i er et tillæg eller fradrag i forhold til tiden. En ren P controller ville aldrig nå i mål..
ønsket 70°
aktuel 60° P+10%
aktuel 65 P+5%
aktuel 67,5° P+2,5%

Tallene er fiktive men forklarer hvad der sker, derfor har du også tillægget I for at nå i mål.

Egentlig findes der også en modsat rettet kraft D-led, men det er pillet ud af de nyere styringer, fint nok, for det er ikke til noget i et pillefyr.

Opgaven er at justere kontrolleren så den reagerer hurtigt nok og nok power til at nå ens ønsker på den tid der er til rådighed, og det uden at det skyder over mål og rammer så højt at det slukker fyret inden ens ønsker er nået.

I dag kan du godt give lidt gas da NBE har indbygget en rampe start som holder styringen tilbage under start, før den var det lidt svært at ramme noget som både passede drift og start.

Håber det giver mening  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #2 Dato: Okt 19, 2021, 12:50 »
Hvis jeg vil køre 100km/t i min bil og den kun kommer op på 80km/t kan det være strækningen ikke er lang nok, eller at jeg ikke giver gas nok, (eller at skrammelkassen ikke har kræfter nok  ;D )

Gassen er PI controlleren. P er afstanden til setpunkt i formlen, i er et tillæg eller fradrag i forhold til tiden. En ren P controller ville aldrig nå i mål..
ønsket 70°
aktuel 60° P+10%
aktuel 65 P+5%
aktuel 67,5° P+2,5%

Tallene er fiktive men forklarer hvad der sker, derfor har du også tillægget I for at nå i mål.

Egentlig findes der også en modsat rettet kraft D-led, men det er pillet ud af de nyere styringer, fint nok, for det er ikke til noget i et pillefyr.

Opgaven er at justere kontrolleren så den reagerer hurtigt nok og nok power til at nå ens ønsker på den tid der er til rådighed, og det uden at det skyder over mål og rammer så højt at det slukker fyret inden ens ønsker er nået.

I dag kan du godt give lidt gas da NBE har indbygget en rampe start som holder styringen tilbage under start, før den var det lidt svært at ramme noget som både passede drift og start.

Håber det giver mening  :)

Jeg ville ønske jeg kunne sige ja ;)

Men det du siger, er at jeg skal justere på P/I under VVB regulering ? Og min logik i forhold til hvad du forklarer, er at jeg kan justere I op fra 0.1 til 0.5 f.eks, for at få mere kraft på kortere tid ? Eller skal P med ind i ligningen også ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #3 Dato: Okt 19, 2021, 13:08 »
Du ser ret hurtigt resultatet hvis du ændrer tal.

Tallene er individuelt så du må prøve dig frem, huske hvad du lavede og se på graferne om det matcher dine ønsker.

Prøv at hæve P fra 5 til 10 i første omgang.
Næste forsøg kunne være I 0,1 til 0,15 eller 0,2, jeg gætter på at 0,5 som I vil gøre at den skyder langt over og slukker, men det er et gæt.. der skal eksperimenteres.  ;)
« Senest Redigeret: Okt 19, 2021, 13:32 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #4 Dato: Okt 19, 2021, 14:01 »
Du ser ret hurtigt resultatet hvis du ændrer tal.

Tallene er individuelt så du må prøve dig frem, huske hvad du lavede og se på graferne om det matcher dine ønsker.

Prøv at hæve P fra 5 til 10 i første omgang.
Næste forsøg kunne være I 0,1 til 0,15 eller 0,2, jeg gætter på at 0,5 som I vil gøre at den skyder langt over og slukker, men det er et gæt.. der skal eksperimenteres.  ;)

Ok, tak :)
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #5 Dato: Okt 20, 2021, 07:26 »
I min optik er den funktion ikke særlig anvendelig., og som jeg husker det er den lavet om, fra god til ringe, men fred med det.

Min erfaring med at bruge den, eller rettere, jeg brugte den indtil jeg fandt ud af hvad der skete, i hvert fald på V13

Mit fyr har kedelsetpunkt på 70 grader, og jeg køre ikke med vvb priotering. (I det tilfælde vil jeg tro det går endnu mere "galt") og VVB på 55 grader

Når VVBèn er i drift, (og over P & I tallene) ryger kedelsetpunktet ned på 55 grader. ( I hvert fald som jeg husker det for et par år siden, da jeg forsøgte at bruge det)
For at opretholde kedeltemperaturen på 70 grader skulle der så et "kedeltillæg" til på 70 grader.

Så "overtog" de nye reguleringstal bare. Det ville være fint nok, så kommer kedlen hurtigere op i temparatur fordi den skruer hurtigere op for effekten på kedlen.

Hvis "man" så sætter "kedeltillæg" til 20 grader, altså kedeltemperatur til 75 grader, og kombinerer det med temperaturfald og en mere aggressiv regulering i P & I hisser fyret sig rimeligt voldsomt op.

Så stiger effekten rimeligt kraftigt, og VVBèn stiger i temperatur rimeligt hurtigt. Når den så opnår temperatur slår den fra og over på den gamle regulering. Det kunne også være fint nok, men jeg konstaterede det kedlen løb langt over temperatur fordi den gik rimeligt aggressivt efter de 75 grader.

Så slår den tilbage til 70 når VVBèn falder fra og inden brænderen er kommet ned i effekt fortsætter kedeltemperaturen yderlige op og rammer (måske) stoppunktet, hvorefter brænderen lukker ned.

Hvis det kombineres med VVB`prio bliver det så endnu mere uheldigt, så fyre kedlen jo løs på VVBèn der (I langt de fleste tilfælde, ikke kan aftage mere end 4Kw
Hvis effekten på brænderen så når 10Kw, udfra hissig PI på VVB stiger temperaturen voldsomt, og skyder igen over.

Så funktionen skal, i mine øjne, bruges med en vis opmærksomhed, og jeg ville aldrig vælge en VVB`temperatur og et tillæg der kommer over oprindelig kedeltemperatur, men måske kombinere det med en lidt mere hissig PI, men nu bruger jeg slet ikke fyret til at styre VVB mere, og har opnået en langt roligere regulering, både på fyr og VVB. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Tillægstemp til VVB drift ?
« Svar #6 Dato: Okt 23, 2021, 03:00 »
Jeg tror bare du ser at NBE normalt har en meget stor andel af P på VVB reguleringen. Og det forklarer Kenneth fint hvad gør. Så det er grunden til at den aldrig kommer højere op. Så må jeg spørge om det er nødvendigt at den kommer højere op, når det kun tager 30 min at lave varmt vand?, Hvis det er ville jeg langsømt øge I andelen, hvilket jeg også kan se du har gjort. Det gør diu så til det går i selsving eller du synes den kommer højt nok op i temperatur. Selv ville jeg når det ikke tager længere tid, ændre tillæget så drift og VVB havde sammem temperatur (65grader) og så justere PI så VVB gav tilstrækkeligt gas.
Husk at fyret jo husker indstillingerne fra sidste driftsform, når den aktiveres igen og er offsettet så stor på tidspunktet for skift, så er det en ekstra ting reguleringen skal indhente før fyret kører jævnt igen efter skift af driftsform.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt