Forfatter Emne: Ustabil drift  (Læst 1352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tel70

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Ustabil drift
« Dato: Jan 09, 2022, 11:55 »
Jeg har problemer med at få fyret til at køre jævnt. BS1016, minisilo, styring v. 10.0527. Det kan til tider køre jævnt 2-3 timer og går så nærmest i selvsving. Jeg har renset , afvejet og justeret blæser. Ny blæser monteret og kondensator til intern snegl skiftet. Afvejning ligger mellem 870 og 880 gram på 6 kørsler. Blæsertal 19,23,29. P =1.0 I=0,12. Under justering af blæser virker den ustabil ved 50%, svinger mellem en ok flamme og mager.
Har i dag observeret at den ved 80% gav for meget luft. Jeg prøvede at køre den manuelt få sekunder, og da jeg skiftede tilbage både lød og så det ud til at den kørte rigtigt. Jeg spekulere på om det kan udgangen der er defekt, men en triac kan vel ikke fejle på den måde ?
Der er ingen gulvvarme og vvb bliver styret med returventil.
Hvad er "normalt" sving i ydelse og temperatur under drift, bare sådan at jeg ikke jagter noget der ikke kan lade sig gøre ?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: Ustabil drift
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2022, 12:09 »
Jeg syntes bestemt ikke dine udsving der voldsomme ud på graferne.

I hvert fald er de set meget voldsommere, også på fyr der skulle køre godt.
Hvor store udsving der er acceptable/normale vil jeg mener er meget individuelt. Både i forhold til installationen og indreguleringen.

Groft sagt kan du vælge mellem et roligt bål og en stabil temperatur. Hvis du vil have en stabil temperatur er du nåd til at regulerer forholdstvist aggressivt og må accepterer lidt større forbrug.

Omvendt, hvis du ønsker en rolig drift svinger temperaturen mere

Jeg har sat en kedelregulering på mit så frem aldrig kommer over 65 grader mens jeg køre 70 på kedlen. På den måde kan jeg køre roligere på kedlen uden så store udsving.
I går var der f.eks. mange lange bade, der ryger min kedel  helt ned under 50 grader inden en ekstern styring slår vvbèn fra så den kommer op igen.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ustabil drift
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2022, 15:37 »
Når både flamme og grafer svinger kunne det godt tyde på at pille doseringen er ustabil.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html