Forfatter Emne: Scotte styring 4.99 vs 6.15  (Læst 23970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #15 Dato: Jan 27, 2010, 20:35 »
Jeg regner med at tage en lille dans med dem i morgen.  :)

Hvordan er display egentlig på 6.xx? Er det stadig de klodsede røde tal med mangel på fejlkoder?
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #16 Dato: Jan 27, 2010, 20:39 »
Hej,

Forskellene i mellem v4.x og v6.x samt Scotte og Woody er:

Generelt v4.x til v6.x
5 ekstra følerindgange
2 ekstra 230 V udgange
Grafisk display også på Scotte

Indgangene er til:
 - Flowmåler
 - Retur temperatur
 - VVB temperatur
 - Ude temperatur
 - Inde temperatur

Udgangene er til:
 - Pumpestyring
 - VVB prioritering
 - Kompressorrens
Kun 2 af funktionerne kan bruges samtidig, da der kun er 2 udgange.

Scotte v4.x mod Woody v4.x
Woody har grafisk display mod Scotte's 4x7-segment
Woody har autoberegning og tilgang til flere parametre direkte fra styringen

Scotte v6.x mod Woody v6.x
Woody har en bedre grafisk præsentation af data (billeder)
Woody har magasinfunktion (kan vise indholdet af magasinet)
Woody har vejr kompensering (til sommerdrift)

Hilsen
Michael


I woodyen ver. 6.xx er der en del føler muligheder m.m., men hvad der er i scotten ved jeg ikke.
« Senest Redigeret: Jan 27, 2010, 20:40 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #17 Dato: Jan 27, 2010, 20:55 »
Hej MHES. Mange tak for det.  ;)
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #18 Dato: Jan 27, 2010, 21:01 »
hvis du går ind på Pelletsburner.dk under pillfyr og igen under Downloads kan du finde manualen over en
scotte vers. 6.xx og prøve at holde den op mod 4.99'eren...

Det giver også et ret godt billede af hvad forskellen er...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #19 Dato: Jan 27, 2010, 21:30 »
I version 6 styrer en evt. iltstyring på blæseren, mens i en version 4 styrer iltstyring på den eksterne snegl.

Muligvis er der væsentlige pilleøkonomiske fordele ved version 6's iltstyringsmetode.

Iltstyringen i langt dyrere anlæg (f.eks. Baxi) styrer vist ofte som i version 6.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #20 Dato: Jan 27, 2010, 21:33 »
Iltstyring på blæseren findes nu også i v4.x  :)
Det blev indført på de seneste versioner af 4.x og findes i hvert tilfælde på v4.99 versionerne.

Hilsen
Michael

I version 6 styrer en evt. iltstyring på blæseren, mens i en version 4 styrer iltstyring på den eksterne snegl.

Muligvis er der væsentlige pilleøkonomiske fordele ved version 6's iltstyringsmetode.

Iltstyringen i langt dyrere anlæg (f.eks. Baxi) styrer vist ofte som i version 6.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #21 Dato: Jan 27, 2010, 22:05 »
Den blev købt ved forhandleren på den måde, at jeg kom med en annonce fra den Blå Avis, hvor der var et tilbud på en 16kw scotte med 320l silo samt 6.xx styring til 18.000,-
Forhandleren sagde at det kunne han også klarer. Der var ikke snak om, at han ville smide en gammel styring i pakken. :'(

Jeg vil prøve at argumenterer for den vvb føler, samt fremtidens lir til den. ;D

Ang. blæser, så har jeg droslet den noget ned i mellem og høj belastning, men jeg syntes ikke det hjælper meget. Lav har jeg ikke turdet røre ved, da jeg læste et sted at den helst ikke måtte komme under 5.

Det er min annonce du har set kan jeg se :)

Hvis nu ham du har købt anlægget af ikke kan skaffe dig en ny styring, og du vælger at levere anlægget tilbage - så siger du bare til, - jeg kan sikkert godt finde et ekstra Scotte Jubilæumsanlæg til 18000 kr incl. moms og levering, - og med DEN NYE STYRING og Interfacekitt. :)

Der medfølger naturligvis også silo :)

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #22 Dato: Jan 28, 2010, 20:02 »
Hej levi. Det lyder godt. Altid rart at have noget i baghånden. ;)
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #23 Dato: Jan 30, 2010, 09:41 »
Har lige talt med butikken igen. De kan kun skaffe mig en ny 4.99, men de kender en som har tilbudt at ombytte den for 1000,-.
Såe, hvis jeg vil slippe 1000,- så kan jeg godt få den nye styring.  :-\

De påstår desuden, at 6.xx slet ikke kan alle de ting endnu som beskrevet af MHES. Den er kun forberedt for det og man vil først kunne købe tingene til den en gang i fremtiden. Er det korrekt?

Jeg drømte jo om, at kunne lave en god "sommerfyring" ved hjælp af den vvbføler. ???
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #24 Dato: Jan 30, 2010, 10:40 »
Hej
Det er ikke korrekt hvad de påstår, den kan de ting som Michael skriver, og desuden vil du kunne opdatere den et godt stykke ud i fremtiden med en 6.xx styring, det kan du ikke på 4.99.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #25 Dato: Jan 30, 2010, 11:03 »
Hej Fnullermand,

Det lyder som om du har fat i en forhandler, der ikke er helt "ren i kanten"  >:(

I stedet for at komme med dumme påstande og bortforklaringer, skulle han hellere tone rent flag, og fortælle dig at det altså er en ældre model han har solgt til dig og dermed basta.

Jeg synes godt nok ikke at det ville være særlig pænt gjort, men omvendt forstår jeg også godt at han gerne vil sælge ud af de gamle modeller han har på lager.

En fornuftig forhandler (uanset branche) vil sige:
"Jeg kan sælge dig den nye model til kr xxx, men jeg har også nogle modeller med den "gamle" styring til en god pris, hvad kunne du tænke dig ?"

...og når det så er gået som i din sag, så siger man bare:
"Unskyld at du fik en brugt styring, det var en fejl, og som plaster på såret, får du en helt opdateret styring til en favorabel pris af kr xxx"

Men det er jo bare min mening om godt købmandsskab  ;)

Uanset hvad, så  er det måske smart at få en v6.x når nu du gerne vil lave noget smart sommerstyring, og du alligevel er i installationsfasen.

Hilsen
Michael
 
Har lige talt med butikken igen. De kan kun skaffe mig en ny 4.99, men de kender en som har tilbudt at ombytte den for 1000,-.
Såe, hvis jeg vil slippe 1000,- så kan jeg godt få den nye styring.  :-\

De påstår desuden, at 6.xx slet ikke kan alle de ting endnu som beskrevet af MHES. Den er kun forberedt for det og man vil først kunne købe tingene til den en gang i fremtiden. Er det korrekt?

Jeg drømte jo om, at kunne lave en god "sommerfyring" ved hjælp af den vvbføler. ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #26 Dato: Jan 30, 2010, 11:38 »
Ja, jeg er nu heller ikke helt tilfreds. Jeg var nødt til at have weekenden til at tænke over sagen :-[

Men, undskyld hvis jeg spørger for dumt, hvad skal der til af udstyr/stumper for at lave vvbføler og kan det hjælpe mig til en bedre fyring om sommeren? Jeg syntes nemlig ikke, at det lyder som optimalt med 4.99 hvor man så vidt jeg ved, kan sætte fyret til at starte op 3 gange om dagen. Det kan jo godt resulterer i et koldt bad hvis man vælger det forkerte tidspunkt på dagen. :o

Man skal jo helst ha argumenterne i orden, når man har med sådanne typer at gøre.
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #27 Dato: Jan 30, 2010, 11:58 »
Hej,

Der findes ikke dumme spørtgsmål, blot dumme svar  ;)

Du kan lave din egen VVB-styring vha. en termostat i VVB'en.
I styringen er der 2 klemmer mærket "Ekstern kontakt" eller sådan noget (de 2 klemmer længst til venstre i styringen).
I dag har du højst sandsynligt en lus imellem de to klemmer, men ideen er at du kan lave fjernbetjent start/stop via klemmerne.
Når din brænder er startet via trykknappen på styringen, kan du stoppe og starte brænderen fjernbetjent ved at fjerne forbindelsen mellem de 2 klemmer og lægge forbindelsen igen.
Altså du kan montere en kontakt mellem klemmerne,  når kontakten er sluttet, starter og kører bænderen og når kontakten er brudt stopper brænderen.
Stop af brænderen på denne måde giver korrekt nedlukning, først stopper pilletilførsel, så kører den interne snegl konstant og blæseren går på fuld speed.
Efter en tid, stoppe brænderen helt, og er klar igen til ny opstart.

Hvis du monterer en termostat i VVB'en og forbinder kontaktsættet fra den til de 2 klemmer i styringen, vil brænderen starte og køre når termostaten "kalder" på varme, og stoppe når VVB'en er varm nok.

Sætter du så yderligere en termostat på kedlen, der starter og stopper cirkulationspumpen efter kedeltemp, ja så har du din egen VVB-styring.

Men overvej lige om det er det hele værd, når du kan opgradere til v6.x for kr. 1.000,00

Hilsen
Michael

Ja, jeg er nu heller ikke helt tilfreds. Jeg var nødt til at have weekenden til at tænke over sagen :-[

Men, undskyld hvis jeg spørger for dumt, hvad skal der til af udstyr/stumper for at lave vvbføler og kan det hjælpe mig til en bedre fyring om sommeren? Jeg syntes nemlig ikke, at det lyder som optimalt med 4.99 hvor man så vidt jeg ved, kan sætte fyret til at starte op 3 gange om dagen. Det kan jo godt resulterer i et koldt bad hvis man vælger det forkerte tidspunkt på dagen. :o

Man skal jo helst ha argumenterne i orden, når man har med sådanne typer at gøre.
« Senest Redigeret: Jan 30, 2010, 12:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #28 Dato: Jan 30, 2010, 12:02 »
Ja, jeg er nu heller ikke helt tilfreds. Jeg var nødt til at have weekenden til at tænke over sagen :-[
Klart nok.
 
Citér
.........Jeg syntes nemlig ikke, at det lyder som optimalt med 4.99 hvor man så vidt jeg ved, kan sætte fyret til at starte op 3 gange om dagen. Det kan jo godt resulterer i et koldt bad hvis man vælger det forkerte tidspunkt på dagen. :o 
Så galt er det heller ikke, 4.99 og et eksternt ur til at styre køre tidspunkterne er fint nok. og du kan også sætte en termostat på VVB og styre køretidspunkterne med.

Citér
Man skal jo helst ha argumenterne i orden, når man har med sådanne typer at gøre.
Du har jo selv argumenterne iorden her:
Citér
Den blev købt ved forhandleren på den måde, at jeg kom med en annonce fra den Blå Avis, hvor der var et tilbud på en 16kw scotte med 320l silo samt 6.xx styring til 18.000,-
Forhandleren sagde at det kunne han også klarer.
Klart og tydeligt at han kan klare det og det er jo med en version 6.xx styring.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Scotte styring 4.99 vs 6.15
« Svar #29 Dato: Jan 30, 2010, 12:37 »
Både på pelletsburner.dk, hedestoker.dk og scotte.dk kan du finde, downloade og udskrive manualer på vers. 6.xx der viser hvad den kan og ikke kan...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.