Snik Snak > Ordret er frit.

Blandingsventiler til pillefyr/solvarme

(1/1)

JesperFS:
Nogen der kender til varmtvands blandingsventiler til høje temperaturer? Jeg har en stor akkumuleringstank, der opvarmes af pillefyr og solvarme. Brugsvandets temperatur reguleres af to ESBE-blandingsventiler, men de "brænder sammen" fra tid til anden pga. den høje vandtemperatur i tanken. Min VVS'er har ikke kunnet anbefale et godt alternatv, der kan holde til temperaturer op til 100 grader.

383CI:
Øhh, det er lidt ved siden af, jeg ved det. Men brugsvand der nærmer sig 100 grader lyder helt tosset, så en anden løsning kunne måske være at regulerer "på den anden side" altså så det ikke bliver varmere end godt 50 grader.

Af flere hensyn, dels så ventilerne ikke brænder af som du beskriver, dels for at undgå mindre kalk udskillelse fra vandet, og sikkert også andre hensyn.

Dog vil jeg sige at det er meget svært at gennemskue med så beskeden beskrivelse af installationen. Alene det at en tank holdes varm af et pillefyr skurre umiddelbart som et underligt valg, og hvis forbrugsvand bliver 100 grader tænker jeg installatøren og vvs eren har gået på en andne skole end flertallet af førnævnte.

xkfc:
Der findes masser af ventiler hvor 100 grader slet ikke er noget problem, jeg har arbejdet i olie industrien i 30år og der er masser der klarer mange hundrede grader.

Men de koster, og selv om de er piv dyre går de også kaput fra tid til anden.

Det er dog lidt vildt at du skulle have 100 grader, det er jo lige omkring damp, og så stiger trykket jo eksplosivt.

Det er ulempen ved dårligt dimentioneret solvarme, man producerer alt for meget energi uden at have et sted at putte det hen.
Faktisk fantes der engang et smart anlæg, Sol&Vind lavede et tømme anlæg, det var blot vand op i elementerne, når der så var for koldt eller for varmt blev det blot i tanken.

Dit problem er i en periode hvor vi bruger sølle 1,3kg piller i døgnet på vores 2stk VVB, en 160L og en 110L.
Spørgsmålet er måske om det overhovedet har værdi at køre med solcellerne når det blicer så varmt, eller om det ikke var billigere at sætte en stor forbruger op der køler overskudsforbruget, frem for at skifte ventiler hyppigt.
Selv om du ofrer en formue i ventiler der kan klare varmen, så ændrer det ikke på at det er tosset at have så varmt vand i systemet.

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version