Snik Snak > Ordret er frit.

Problemer med pumpe relateret til styring på Scotte?

(1/1)

CBC:
Hej forum
Jeg har en Black Star med Scotte brænder, der har fungeret helt problemfrit i 10-12 år. Nu har jeg fået problemer med at cirkulationspumpen, Smedegaard Simflex 25-60, ikke vil køre, som jeg mistænker har relation til signal fra styring.
Afmonteret drejer pumpens rotor  uhindret rundt, når man drejer den med fingeren. Når fyr tændes drejer rotoren ca 1 cm i omløbsretning hver gang den grønne lampe i enden af pumpen blinker. Ved opstart viser pumpens panel først ”00” og stiger derefter taktvist til ”50”, men der pumpes ikke vand rundt.
Problemet har været der den seneste uge. Så er der sket en for mig underlig ting. Da fyret starter efter pause i sidts på natten begynder pumpen pludselig at køre, så man kan høre det i radiator-rørene. Jeg tjekker fyr og pumpe i nat og alt ser pludseligt normalt ud på pumpen. Til morgen kører pumpen ikke, men er tilbage i samme mode, som beskrevet herunder.

Lidt før problemet opstod, fik jeg problemer med de to nederste knapper ("Set" og "On/Off") på min styring, Version 6.30 og tænker nu om der kan være en sammenhæng? Knapperne klikker godt nok, når man trykker på dem, men styringen reagerer ikke. Først efter 20-30 tryk, reagerer styringen.

Mon der er nogen med erfaring, der har et bud på årsag til problemet?

Heldigvis trækker systemet lige præcis varmt vand nok over til varmtvandsbeholder, og brændeovnen klarer stadig husets opvarmning... -Lidt endnu  :)

xkfc:
Styringen sender 230V ud til pumpen under drift inden for de parametre du har sat..

Der er ikke så meget hokuspokus, enten sender den strøm ud eller gør den ikke, du skal måle strømmen med et måleinstrument.

Det kan være styringens udgang, triac'en der er defekt.

Du har kun 2 udgange hvis du ikke bruger den anden til noget kan du flytte pumpen og se om det hjælper.

Problemet har næppe sammenhæng med de slidte knapper.

Din V6 har haft el langt og godt liv, måske det er tid til en ny.  :)

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version