Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Højt forbrug af træpiller
« Dato: Nov 18, 2023, 16:21 »
Hej,

Mit fyr har den sidste måneds tid haft et (i min optik) kæmpe forbrug af træpiller.

Flyttede ind i august, så det er første sæson jeg kører med det.

Pt. fyrer jeg med de sidste af en palle DLG 6mm piller jeg købte i midten af oktober, og lader dem brænde ud. Så prøver jeg nogle andre, og får dem afvejet.

Men er der nogle ting jeg kan justere på fyret for at gøre det mere effektivt? Har også lagt mærke til med DLG pillerne at der i askeskuffen er nogle der ikke er brændt helt ud.


Fyrer ca 160m2 med middel isolering.

Har lige fået fyret på cloud. Kan se at der det sidste døgn er brugt næsten 40kg allerede 😬
https://stokercloud.dk/v3/#/srnsn/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #1 Dato: Nov 18, 2023, 17:57 »
Hej,

Mit fyr har den sidste måneds tid haft et (i min optik) kæmpe forbrug af træpiller.

Flyttede ind i august, så det er første sæson jeg kører med det.

Pt. fyrer jeg med de sidste af en palle DLG 6mm piller jeg købte i midten af oktober, og lader dem brænde ud. Så prøver jeg nogle andre, og får dem afvejet.

Men er der nogle ting jeg kan justere på fyret for at gøre det mere effektivt? Har også lagt mærke til med DLG pillerne at der i askeskuffen er nogle der ikke er brændt helt ud.


Fyrer ca 160m2 med middel isolering.

Har lige fået fyret på cloud. Kan se at der det sidste døgn er brugt næsten 40kg allerede 😬
https://stokercloud.dk/v3/#/srnsn/main-page

Hvornår har du sidst renset kedlen inden i ?
Passer din pille afvejning 6 min på 1220 gram ?
Din lys måling er noget ustabil, prøv med færre kg mellem kompressor rens.
Er din kompressor på max tryk ?

Det med forbrug af piller er meget forskelligt.
Nogen ønsker meget varme, andre kan klare sig med pingvin temperatur  8)
Måske du skal have noget mere isolering.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #2 Dato: Nov 19, 2023, 15:22 »
Hvordan ser asken ud?

Det er den absolut eneste indikator for forbrændingen du har.
Et forbrug siger intet, eller næsten intet, om hvordan fyret køre. Er de 40 kg. piller målt/påfyldt, eller et det forbrugsmåleren der udtrykker det?
I det sidste tilfælde siger det heller intet om det reele forbrug, da det er udregnet, og er afvejningen "forkert" vi ludregningen også være det.

Et forbrug på 40Kg. piller / døgn vil svare til et varmebehov på, løseligt anslået, 150 Kwh.  /24h hvis fyret køre rimeligt.
Det er så 1Kwh / M2 som så igen er 41W / m2 / h

Det er et højt forbrug, også for højt uanset isolering ect. men igen.

Asken er det eneste billede på hvordan forbrændingen er. Så kommer der rør tab, tab i fyrrum osv. så der er alt for mange ubekendte.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #3 Dato: Nov 19, 2023, 16:30 »
Jeg fyldte de nye træpiller på i nat, og får lige lavet en ny afvejning i dag for at være 100% på at det kører.

Som sagt synes jeg at asken ser ret skidt ud med flere træpiller der ligner de næsten kun er let brændte (se billede).

Skal siges jeg holder det rent, så både brænder, skorsten osv. er renset.

Har lagt mærke til at min kompressor er begyndt at køre ret ofte. Mistænker læk. Kan det have noget at sige..? (Jeg undersøger og får det udbedret).

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #4 Dato: Nov 19, 2023, 16:48 »
Det ser sateme skidt ud, ganske simpelt
Med mindre din kompressor lækker gennem ventilen og dermed ind i herden bør det ikke have noget at sige, men det kunne den faktisk godt gøre som asken ser ud.
Da jeg lige tjekkede dine kurver var ilden nærmest blæst ud, tror jeg, og det er dine blæsertal ikke umiddelbart vilde nok til at gøre.

Så allerførst ville jeg pille slangen af af brænderen for at udelukke en læk den vej som fejlkilde, for som asken ser ud ville første bud være den fik alt for meget luft. Alt for meget.

Desværre er der ingen røgtemperatur, den ville ellers også kunne give en indikation om det er alt for meget luft.

Så aller først, af med kompressor slangen, så er det udelukket.
Umiddelbart kunne "man" (eller i hvert fald mig, modsat andre her som i mange tilfælde) fristes til at tro fyret har kørt og indstillingerne dermed passer rimeligt, så lad være med at pille i vildskab, og undlad at slå en evt. O2 styring til før du er sikker på fyret køre ordentligt og at kompressoren ikke lækker igennem herden.

Umiddelbart er din afvejning meget høj, mit fyr giver 680g piller, også 6mm iøvrigt. Hvis tallet i afvejningen er hør højt vil styringen dossere mindre piller, men så burde der ikke være så mange uforbrændte piller tilbage, umiddelbart.

P og I tallene er også "lidt forkerte" men ikke noget der bør kunne give så ringe aske, og dermed/fra så ringe forbrænding.

 
« Senest Redigeret: Nov 19, 2023, 16:50 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #5 Dato: Nov 19, 2023, 19:36 »
Det ser dælme godt nok skidt ud...

Men det er helt selvforskyldt.

Der står du har et RTB... hvis det passer så er fejl 1 at du kører uden iltstyring, du har ikke en chance for at justere fyret, du kan prøve dig frem, men det går ikke uden iltstyring..

En anden meget stor fejl er skaktalarmen, den skal ændres fra 60 til 50° Det er stadig langt fra hvor der køres, og jeg vil hallere have en alarm end tilbagebrand.

Når iltstyringen virker... Det bedste var at en fagmand lige justerede det med en røggasanalyser, og så lod iltstyringen overtage, men det kan nu fint gøres uden.

Først skal du være sikker på at pilledoceringen er ensartet, så kør i en pose i minimum 15minutter inden du tager en 6min afvejning.

Dernæst skal du have samme tal i autoberegneren og pille korrektioner... sneglen giver altså kun én mængde, har man forskellige tal, så vil den ene jo da være forkert.

Dit forbrug er hvad du putter på tanken, det styringen siger KAN passe, men kun hvis du har optimeret det, og her er afvejning ikke altid helt nok. Mit passer +-50kg om året, så hvis man vil, kan man godt få det rimeligt nøjagtigt.

Men altså, du skal have iltstyring i gang.
Så gode A1 piller på tanken.
Kør til helt ensartet
Så en 6min afvejning
Helt rent grej, blæser, brænder,lysføler, herd, kedel, røgvender, røgrør og skorsten.
Alt samles korrekt og tæt.
En 10kW brænder skal stå til 10kW en 16 til 16 etc etc
På uherden skal der være en skamolplade.
Standard tal som NBE anbefaler ind alle steder, bortset fra 10% den bør stå til minimum 2-2½kW

Så starter du op og ser hvordan det går.
Luften ændrer du nu i O2 styringen ved at hæve og sænke lufttal.
Når asken er fin, (det eneste du har at kigge på så bør man ændre blæsertal.
På forsiden har du 3 tal der står på 100, disse bliver levende når iltstyringen retter, det er klogt at rette blæsertal så tallet er så tæt på 100 som muligt.

Nu har du et fyr der bare spiller MAX, og du kan nu se når det trænger til rens, når lambdasonden skal kalibreres, og du kan endda finde afvejningen uden at afveje når du skifter piller, blot ved at se på iltstyringen og holde det faktiske forbrug op mod hvad styringen siger der bruges...

Alle ting skal virke..
Blæser, her kan lejer blive trætte.
Snegle, her er det kondensatorene der er sliddel, men der er også lejer og gear der kan gå til.
Kompressorrens, her kan slanger mørne, og rørene stoppe til.
Iltstyring, lambda holdes ren og kalibreret.

Som det er nu ser det hele noget forkert ud.
Lyt aldrig til snydere, der leger med forkerte tal i autoberegneren og sådan... gør du det rigtigt som jeg har skrevet, så virker det... over hele linien.  ;)

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #6 Dato: Nov 19, 2023, 23:18 »
Tak for jeres svar begge to! Vil dykke lidt ned i det i morgen og se hvad jeg kan gøre! Måske en god idé at få nogen ud der kan lave nogle målinger, og sikre at det hele er i topform.

Har lige lavet to nye afvejninger (også skiftet piller), og den er sat til 920g nu. Er dog bange for at komme til at smide endnu flere udbrændte træpiller nu hvor den er sat ned.

Er ny i pillefyr verdenen, da vi først lige er flyttet i vores første hus med pillefyr, så sætter stor pris på jeres hjælp!

Jeg lagde i øvrigt mærke til, at der ikke er nogen skamolplade oven på brænderristen. Granskede stregtegningen i manualen, og der er en på. Det må vel også betyde utrolig dårlig forbrænding hvis den ikke er der? (Må købe en ny til den).

Se vedhæftede. Der er også, som det ses, rigtigt mange spildte træpiller i askeskuffen - de er stadig helt hårde 😥

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2023, 02:49 »
Hvis dine blæsertal ellers er nogenlunde korrekte, står din rens på et par punkter forkert.
Tallene ser dog meget høje ud, men måske det er korrekt hvis det er en lille blæser. men står den alt for højt kan det godt give piller i asken.

Blæserens står til 50% blæs men blæser står til 80% ved 100% ydelse. det er der ikke noget rens i, så den bør sættes op til 100% blæs.

Kompressorens står til 100% blæs, hvilket er for meget. den kan sættes ned til 62% og tid evt. op på 400 sekunder.

Dit fyr regulerer også vildt dårligt så her bør der stilles på PI. Da du generelt kører meget høj ydelse ville jeg hæve I til feks 0,2 til en start og se om det hjalp.
Måske når fyret bliver justeret korrekt skal lave mindre, så kan det godt være P skal sænkes i stedet.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #8 Dato: Nov 20, 2023, 07:00 »
Jeg kan ikke se på billederne og herden ligger korrekt, men det er højst tænkeligt den ligger forkert.

Modsat det store O2 jubelkor mener jeg ikke det er løsningen på alt, tvært imod, men din står på "OFF" lige nu. Jeg ville sætte den på "VIS" for at kunne se hvad det er der sker, men uden den "blander sig" i reguleringen. Gør den det, FASTHOLDER den nemlig den forbrænding du har nu, uanset hvad vi ellers gør, og så er du lige vidt.

Det er rigtigt fint med en ny afvejning, så den passer, men der er så lige den hage ved det at en mindre afvejning giver flere piller i herden, og dem har vi tilsyneladende nok af lige nu, men lad det stå, du er nød til at have nogle holdepunkter for at komme videre.

Hvordan rens står har ingen betydning for forbrændingen, forudsat den er iorden. Der kører 1000vis af fyr uden rens og er forbrændingen ok, bør der ikke være noget at rense væk.
Min står f.eks. på 50kg. altså ca. hver 4 dag, og jeg har ikke antydningen af bare EN uforbrændt pille iår, og ligger med en udnyttelse over 4Kwh / kg. piller selvom minimum ydelsen er 1,5Kw Målt i øvrigt.




Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #9 Dato: Nov 20, 2023, 11:30 »
Jeg kan ikke se på billederne og herden ligger korrekt, men det er højst tænkeligt den ligger forkert.

Modsat det store O2 jubelkor mener jeg ikke det er løsningen på alt, tvært imod, men din står på "OFF" lige nu. Jeg ville sætte den på "VIS" for at kunne se hvad det er der sker, men uden den "blander sig" i reguleringen. Gør den det, FASTHOLDER den nemlig den forbrænding du har nu, uanset hvad vi ellers gør, og så er du lige vidt.

Det er rigtigt fint med en ny afvejning, så den passer, men der er så lige den hage ved det at en mindre afvejning giver flere piller i herden, og dem har vi tilsyneladende nok af lige nu, men lad det stå, du er nød til at have nogle holdepunkter for at komme videre.

Hvordan rens står har ingen betydning for forbrændingen, forudsat den er iorden. Der kører 1000vis af fyr uden rens og er forbrændingen ok, bør der ikke være noget at rense væk.
Min står f.eks. på 50kg. altså ca. hver 4 dag, og jeg har ikke antydningen af bare EN uforbrændt pille iår, og ligger med en udnyttelse over 4Kwh / kg. piller selvom minimum ydelsen er 1,5Kw Målt i øvrigt.

Har prøvet at slå O2 visning til, men det kan ikke lade sig gøre, da det ikke er kalibreret. Så skal vel have en ud og få det gjort, eller er det noget jeg kan gøre selv?

Prøver lige at tage brænderen ud senere og tage et nyt billede - for det har altid været sådan - også uden skamolplade.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #10 Dato: Nov 20, 2023, 14:56 »
Sonden skal ud og kalibrere, den skal hænge i frisk luft og blive meget varm, 15min inden du kan kalibrere inde i styringen, bliver den ikke varm er den kaput, selv om den bliver varm kan den godt være kaput.

Du må ikke være bekymret over om afvejningen giver det ene eller det andet..... det er nemlig lige det den gør "autoberegneren" Når du bruger det rigtige tal så kan pillemængden kun passe, og det både til opstart 10% og 100%

Så derfor altid det rigtige tal.   :D

Er der problemer vil det ALTID være luften der ikke passer.   ;)

Og som jeg skriver--- altid skamolplade på Uherden, luften stikker af, forbrændingen dårlig og overskudsluften køler kedlen, og havde du iltstyringen til at virke ville den også måle den falske luft.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #11 Dato: Nov 20, 2023, 19:14 »
Hmm… Er Det sikker at der overhovedet er iltstyring i mit fyr, eller er det et udvidelsesprint? Ellers må jeg lige undersøge om jeg har det.

Men er vi ikke enige om at der skal være en skamolplade i brænderen? For så må jeg lige få købt en.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #12 Dato: Nov 20, 2023, 20:08 »
Jeg har et par Uherder som NBE sendte da den blev udviklet, jeg havde svært ved at holde god forbrænding uden en plade der holdte luften på plads.

Desværre var der en række forhandlere der var så “kloge” at de monterede lukkede fyr uden iltstyring, de mente at man blot tegnede en service aftale og de kom forbi årligt så var det fint.

I min optik går det ikke, der bør være iltstyring på lukkede kedler, og det er mindst lige så genialt på de åbne kedler.

Så det er ikke sikkert du har iltstyring, V6 kræver en ekstra boks. V10 og V7 kræver ekstra boks eller udvidelsesprint.
V4 V13 og V16 kan sonden vist kobles direkte til.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #13 Dato: Nov 22, 2023, 07:58 »
Nu fik jeg stoppet fyret så i kan få et billede af brænder og herd. Da jeg tog den ud var der en kæmpe klump og stadig gløder i piller - vel at mærke en time efter jeg havde slukket anlægget...?!

Det er kun 3 dage siden jeg har haft alt renset og blæst igennem - det stod som nyt. Og se hvordan det ser ud nu?

Billederne er fra brænderen taget direkte ud fra fyret - altså ingen skamolplade i toppen. Skal jeg få købt en?

Ved ikke rigtigt hvad der ellers skal gøres. Vi brænder bogstaveligt talt piller af i vildskab 🤥


Kender I nogen på Fyn omkring Aarup der er dygtige?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #14 Dato: Nov 22, 2023, 08:40 »
Skamol pladen er der svaret på, så du behøves ikke spørge igen. svaret vil være det samme. (og du kan skære den selv af en plade fra nærmeste pejecenter, silvan eller bauhaus mfl.)

Ja, jeg foreslog også at du skulle stille tid for stop af træpiller op, det har du ikke gjort.

Men vedr. kompressorens har du 2 fejl -
1. det virker ikke. (enten er rørene stoppede eller luften ikke frem til brænder eller også er der ikke nok af den)
2. tiden for stop af træpiller skal op men hvor den skal stå må du undersøge når du har lavet de andre ting.

Men noget kunne indikere at din blæser ikke fungere optimalt, men du er nødt til at rette de andre fejl først ellers risikere man at skulle skifte hele fyret fordi man er uheldig at få fat i nogle dårlige piller.


Kenneth spurgte om det var en RTB?
Fik du kalibreret iltstyringen?, hvis det er en RTB.
Er det ikke en RTB skal den bare justeres!

Klumpen på herden, er den "hård" for så kan det være slagger, hvilket indikerer at blæsertal er for høje (så kan den også blæse piller af herden og ned i askeskuffen). Er klumpen porøs, kalder vi det askekage og er lidt mere udbredt med u-herd og med nogle piller. Eneste sikre løsning er en velfungerende kompressorens.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2023, 08:53 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt