Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #15 Dato: Nov 22, 2023, 09:07 »
Hej Sophus

Arh! Havde ikke set at I allerede havde svaret på det med pladen. Jeg får en jeg har liggende skåret til.

Men ellers synes jeg at jeg har ændret de andre ting du nævnte?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #16 Dato: Nov 22, 2023, 12:23 »
Når du har uafbrændte piller liggende en time efter fyret er stoppet og har renset, har de heller ikke været afbrændt efter 360 sekunder ("stop for træpiller" - under kompressorens).

Der foreslog jeg til 400 men tror også det er for lidt, men som jeg skrev det skal ikke tunes før fyret kører ordentligt.

På mit tidligere fyr 30kW, rensede fyret 3-5 gange om dagen og skulle gerne hurtigt i drift igen, her stod mit stop til 450sek. På mit nuværende fyr som sjældent kører og som kun kompressorenser ved nedlukning (og derfor ikke skal i gang igen hurtig) har jeg stop stående på 600sek, så er alle piller helt sikkert brændt af.

Men når man ser din herd og det er en time efter nedlukning med stop på 360, samt dine uafbrændte piller i skuffen, tror jeg der har ligget et bjerg på herden da den stoppede. det skulle kompressorensen have skudt i askeskuffen, hvorfor jeg er overbevist om at den ikke virker.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #17 Dato: Nov 22, 2023, 17:04 »
Øhhh, ser det ikke ud til herden slet ikke passer?
Altså, jeg mener der er store huller på siden, der hvor brændehovedet er skrå er der jo slet ikke lukket af, så luften kan ryge den vej ud.
Eller vender herden forkert? Det er ikke nemt at se på billederne når de forstørres, men umiddelbart ser det forkert ud, hvilket passer med hvad der sker.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #18 Dato: Nov 22, 2023, 20:18 »
Det er da ærgerligt at du ikke hører efter..

I baggrunden kan ses at du har RTB... altså skal du have iltstyringen til at virke..

Da du har Uherd skal du have skamolpladen på toppen.. købe færdig, eller selv lave en magen til den originale det må du ganske selv om..

De to parametra skal på plads, gider du ikke det, så må andre hjælpe dig. jeg stopper her.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #19 Dato: Nov 22, 2023, 20:52 »
Hej Kenneth

Skamolplade laver jeg i morgen, og så ser vi hvordan det hjælper!

Som jeg skrev, så aner jeg ikke om der overhovedet er lambdasonde på fyret. Hvordan kan jeg tjekke det?

Hvis ikke : kan jeg købe en sonde og tilslutte, eller skal jeg ud og have et helt udvidelsesprint / iltstyring? Synes det er svært at greje, da jeg umiddelbart her kan se en O2 udgang? https://www.hedestoker.dk/6672-ombytningsprint-rtb-v7.html

Prøver at lytte, men det er nyt for mig, så det er små skridt 😃
« Senest Redigeret: Nov 22, 2023, 20:53 af srnsn »

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #20 Dato: Nov 22, 2023, 20:57 »
Øhhh, ser det ikke ud til herden slet ikke passer?
Altså, jeg mener der er store huller på siden, der hvor brændehovedet er skrå er der jo slet ikke lukket af, så luften kan ryge den vej ud.
Eller vender herden forkert? Det er ikke nemt at se på billederne når de forstørres, men umiddelbart ser det forkert ud, hvilket passer med hvad der sker.

Ja, det er lidt dumt med de billeder. Tror du kan se det på det her link : http://www.stokerforum.dk/index.php?action=dlattach;topic=11233.0;attach=6762

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #21 Dato: Nov 22, 2023, 21:41 »
Øhhh, ser det ikke ud til herden slet ikke passer?
Altså, jeg mener der er store huller på siden, der hvor brændehovedet er skrå er der jo slet ikke lukket af, så luften kan ryge den vej ud.
Eller vender herden forkert? Det er ikke nemt at se på billederne når de forstørres, men umiddelbart ser det forkert ud, hvilket passer med hvad der sker.

Ja, det er lidt dumt med de billeder. Tror du kan se det på det her link : http://www.stokerforum.dk/index.php?action=dlattach;topic=11233.0;attach=6762

Nope, det kan jeg ikke, men prøv lige selv at finde nogle tegninger/billeder og se om det ser rigtigt ud.
Hvordan opstod problemerne? Har de været der hele tiden eller kommet til efter det har kørt ordentligt?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #22 Dato: Nov 23, 2023, 15:07 »
Vi har kun boet her et par måneder, og i de varme måneder har det bare kørt. Det har dog heller ikke kørt på fuldt tryk indtil nu her, så det er nok først nu at problemerne har vist sig..

Skamolplade sat i - allerede forbedring. Har også skiftet kompressoren, og det ser også ud til at have gjort en forskel.

Har købt modul til iltstyring ved hedestoker som burde komme i morgen. Så håber jeg det kan gøre en forskel.

Røgtemp og kompressor føler viser 0, så de skal nok også skiftes. Men nu ser jeg lige hvordan det kommer til at se ud med iltstyring 👍

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #23 Dato: Nov 23, 2023, 15:54 »


Røgtemp og kompressor føler viser 0, så de skal nok også skiftes. Men nu ser jeg lige hvordan det kommer til at se ud med iltstyring 👍

Der er meget stor forskel på opfattelsen af hvad iltstyringen kan, og ikke mindst kan, her på siden.
Eller måske rettere, jeg er en af de eneste der mener den ikke, nødvendigtvist, gør noget som helst godt. Nærmere tvært imod, hvis du har en dårlig forbrænding og sætter O2 regulering på, ja så gør den alt for at FASTHOLDE forbrændingen. God som dårlig.

Samtidigt får "man" et parameter mere at justere på, eller der blander sig når du justerer. Med O2 reguleringen i drift kan "man" ikke regne med noget som helst når der justeres blæser f.eks.

Så det absolut eneste en O2 styring kan er at fastholde forbrændingen, og til dem der påstår andet.
Hvordan skal den forbedre forbrændingen, den ved jo ikke noget om hvilken O2 værdi der passer (bedst) til piller, fyr og forhold generalt. Dem er man nød til selv at fortælle styringen.

Jeg tror simpelthen ikke på O2 regulering kan hjælpe dig fri af de problemer fyret har. Slet ikke, desværre, men den kan fastholde den gode forbrænding du kan få ved at finde de andre fejl og afhjælpe dem.
Ærligt talt har jeg ikke du har gjort noget endnu, pillet kompressor af, fundet tegninger af brænder og hvordan den skal være samlet osv. men egentligt kan jeg være ligeglad, for mit fyr køre fint, både med og uden O2 styring iøvrigt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #24 Dato: Nov 26, 2023, 11:48 »
Så fik jeg sat iltstyring på. Har kørt siden kl. 1 i nat, så dagens forbrug passer meget godt (umiddelbart passer det fint med afvejningen - stemmer overens med den mængde jeg fylder på).

Det ser også ud til at korrektionen er minimal, så som jeg forstår det skulle fyret egentligt køre nogenlunde optimalt?

Røgtemp og kompressor sonde er i udu, og afventer nye fra hedestoker så vi kan få lidt flere tal på.

Kompressorrens ser umiddelbart ud til at køre fint, og nu tjekker jeg asken senere i dag og ser hvordan forbrændingen ser ud.

Synes stadig forbruget er ret højt, men ved ikke om det er normalt. Vi er kun to voksne, og ingen lange bade, og vi har ikke det højeste varme på.

Prøvede at ændre I-værdi på temp regulering i tirsdags, men nu har jeg vel (når jeg får røgtemp på) de bedste forudsætninger for at indstille fyret 100% optimalt?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #25 Dato: Nov 26, 2023, 15:36 »

Det ser også ud til at korrektionen er minimal, så som jeg forstår det skulle fyret egentligt køre nogenlunde optimalt?

Røgtemp og kompressor sonde er i udu, og afventer nye fra hedestoker så vi kan få lidt flere tal på.


Nej, det er en misforståelse, det absolut eneste billede du har på om fyret køre ordentligt er ASKEN!

Du kan sagtens have fine O2 tal der ikke giver korrektion, men en elendig forbrænding.

O2 styring kan lave det hele endnu værre, korrektion eller ej, det eneste den gør er et fastholde forbrændingen som den er, som udgangspunkt.
Det er IKKE et mirakel middel der kan rede en ringe indstilling eller forkert samling af delene.

Og hvis du/vi/man ikke tror på det, så spørg lige "jer selv" Hvordan skal O2 reguleringen gætte sig til den korrekte og bedste indstilling?
Svaret er det kan den ikke, så det skal "man" selv fortælle den!

Men dine tal ser rimelige ud, men 58 grader på kedlen er der intet argument for overhovedet. Det giver ikke mindre forbrug af betydning.
Røgtemperaturen er lidt i overkanten til min smag for optimering, men det er bedre end for lav, forbrændingsmæssigt, men jeg vil tro du har luft nok på lige nu.
« Senest Redigeret: Nov 26, 2023, 15:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #26 Dato: Nov 26, 2023, 17:00 »
Kedeltemperaturen er som jeg overtog den. Den er sat til 68 (ikke 58?). Kigger du på den rigtige stokercloud? For som det er nu, indtil jeg modtager ny sonde, så står røgtemperatur til 0.

Asken er stadig miserabel, med mange udbrændte piller. Se fotos.

Ved godt at O2 styring ikke er et mirakelmiddel, men som jeg forstår det gør det det lettere at optimere på driften 😬

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #27 Dato: Nov 26, 2023, 17:23 »
Kedeltemperaturen er som jeg overtog den. Den er sat til 68 (ikke 58?). Kigger du på den rigtige stokercloud? For som det er nu, indtil jeg modtager ny sonde, så står røgtemperatur til 0.

Asken er stadig miserabel, med mange udbrændte piller. Se fotos.

Ved godt at O2 styring ikke er et mirakelmiddel, men som jeg forstår det gør det det lettere at optimere på driften 😬

UPS, nej jeg kiggede på en forkert cloud, jeg beklager.

Ja asken er stadigt helt af helvede til, jeg tror stadigt der er et eller andet der ikke passer sammen, eller er samlet forkert. Hvis ikke så alt for høje blæser tal, men det hjælper ikke noget at justerer dem ned med O2 reguleringen sat i drift! De passer iøvrigt også nogenlunde  med standardtal, så det er nok ikke helt galt.

Dit lys flakker helt vildt, så enten er blæseren ved at blæse bålet ud, ellers blæser den så lidt der ikke er ordentligt bål på.
lejerne i blæseren går til, så det er en reel mulighed den yder for lidt, blæseren altså, men så syntes jeg pillerne skulle være mere sorte end grå.

Igen, efter min mening nej, O2 styringen gør det ikke nemmere at optimerer, tvært imod. Det absolut eneste O2 styringen kan er at fastholde forholdet mellem luft og piller, så hvis du har et dårligt udgangspunkt fastholder den bare det, uanset hvad du så justere, så vil den (forsøge) at holde det ringe udgangspunkt.

Derfor skal udgangspunktet være en ordentlig forbrænding UDEN O2 reguleringen sat til, så den ikke blander sig.

I min verden er optimering med O2 til rent held hvis det lykkes, og hvis det så gør er der ingen der ved hvorfor det virker, og når det så ikke gør igen, tjaa, så er det samme lort igen.

Jeg vil overhovedet ikke tænke i O2 før asken er ligesom pudder og der ikke er uforbrændte piller I den.
Som i overhovedet ikke tænke på O2, som helt at glemme O2 selvom jeg godt ved der er andre der mener det er vidundermiddel, det er dog ikke lykkes bare en enkelt af dem at forklare mig hvorfor og hvordan styringen skulle kunne gætte sig til det optimale, så jeg fastholder min metode om at få tingene til at spille maks. UDEN O2 sat i drift, og lader andre regulerer ind efter O2 så fyrene kommer til at køre lige ringe.
« Senest Redigeret: Nov 26, 2023, 17:38 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #28 Dato: Nov 26, 2023, 20:51 »
Øhh tidligere stod dine blæser meget højere, de er ændret til noget mere normalt nu, hvad skete der lige der?

Men hvis de er korrekte nu kan du godt sænke blæs under kompressorens til 25  (lige under det som blæs er ved 50%) og stil bare tiden op til 500, så er vi sikre på at den ikke blæser piller i asken.

Hvor har du de ilttal du satte ind kl. 18:34 fra? samt dem der stod der før kl. 18:34 - de er meget langt fra noget jeg har set tidligere - men måske jeg bare ikke er med på noderne?

Men omkring ilt på en RTB mener jeg du er nødt til at stille dem efter standard eller efter en røggas tester, andet gætværk giver ikke rigtig nogen mening, slet ikke i det tidsrum der her er tale om.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #29 Dato: Nov 26, 2023, 20:59 »

Kompressorrens ser umiddelbart ud til at køre fint, og nu tjekker jeg asken senere i dag og ser hvordan forbrændingen ser ud.


Du postede et billed forleden, som var af brænderen taget en time efter fyret var slukket. Den var ikke blevet renset af kompressoren - hvad har du gjort for at det tilsyneladende virker nu?

Hvis din her ser sådan ud i drift, skal der falde uforbrændte piller i skuffen, da den r helt overfyldt og der ikke kan komme luft til forbrændingen.
Indtil det virker, vil alle andre tiltag være nytteløse. jeg skrev dengang, hvad du skulle fejlsøge vedr. rens af herden.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt