Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #30 Dato: Nov 27, 2023, 00:41 »
Jeg har gået alle fittings igennem og fået styr på en læk. Derudover var kompressoren nok ikke blevet tømt i 8 år, så den var ret fuld 😬

De sidste par gange jeg har haft stoppet fyret har herden været helt ren 👍

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #31 Dato: Nov 27, 2023, 06:05 »
Jeg har gået alle fittings igennem og fået styr på en læk. Derudover var kompressoren nok ikke blevet tømt i 8 år, så den var ret fuld 😬

De sidste par gange jeg har haft stoppet fyret har herden været helt ren 👍

Tjek, men som djævlens advokat må jeg jo så sige at fyret kan køre fint uden kompressorrens. Faktisk hjælper den kun med at rydde op efter en dårlig forbrænding, groft sagt.
Der bør absolut ikke være slagger eller sammenbrændt aske.
Men fint der er styr på lækken, så er det ikke den der giver for meget luft gennem bålet.

Hvis afvejningen passer, herden er samlet rigtigt, og O2 er SLÅET FRA, er der kun et parameter tilbage. (Igen, O2 reguleringen blander sig i din optimering så du ikke ved hvad resultatet er af justeringerne foretaget manuelt)

Blæseren, om den så er defekt, forkert indstillet stoppet eller hvad der er galt er svært at fornemme gennem tasterne, men jeg ville ikke blive overrasket hvis den havde slidte lejer, og hvis du vil bestille en ny, så få en temperaturføler til røgrøret med i samme omgang.


« Senest Redigeret: Nov 27, 2023, 06:06 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #32 Dato: Nov 27, 2023, 08:15 »
Et andet bud kunne være defekt kondensator på ekstern snegl. Så vil du få en rimelig afvejning med den vil dosser for lidt under drift. Det passer bedre med asken er hvid da det mest tyder på for meget luft på bålet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #33 Dato: Nov 27, 2023, 15:04 »
Er der nogen mulighed for at teste blæser? Eller er det bare at købe en ny og se om det forbedrer?

Har haft den tændt med manuel styring; og der er blæs på. Men det fortæller selvfølgelig ikke om den får den rigtige mængde luft ud..

Har en røgtemp sonde på vej i posten. 👍

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #34 Dato: Nov 27, 2023, 19:31 »
Umiddelbart vil "man" kunne fornemme hvis der er noget galt med blæseren, eller evt. høre det fordi lejerne hyler, så når der er "blæs på" vil jeg umiddelbart tro den er iorden. Ikke mindst set i lyset af asken er hvid/grå og ikke forkullet og sort.

Det er nemlig tilfældet hvis der er for lidt luft på, altså det er "kulsort" uden der er endegyldige svar, eller dem der er endegyldige lader jeg andre (her på siden) om.

Så er der pillerne tilbage. Hvis luften passer (blæseren er ok) er der for få piller. Det kan der komme hvis ekstern snegl yder for lidt, og det kan den gøre hvis kondensatoren (der er en driftkondensator og ikke start) er slidt.   
Så vil du kunne få en god ydelse når sneglen køre længe, men alt for lille ydelse når den kører kortvarigt.
Tilmed er kondensatoren en slidgenstand og den er næppe skiftet så det gør muligheden endnu mere sandsynlig, og det passer med den er ved at blæse bålet ud, så lyset blafre for meget.

Igen, der er jo kun 2 forhold at skrue på, piller og luft, og hvis luften passer er det jo pillerne der er problemet.



Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #35 Dato: Nov 27, 2023, 23:44 »
Tak! Det kunne måske give mening med sneglen. Jeg prøver at åbne op i morgen og se hvilken kondensator der sidder :-)

Hvis den bliver mere stabil i tilførslen, så den rent faktisk giver de piller fyret forventer, så vil det vel alt andet lige betyde bedre drift og mindre forbrug, da pillerne så vil brænde helt ud?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #36 Dato: Nov 28, 2023, 03:56 »


Hvis den bliver mere stabil i tilførslen, så den rent faktisk giver de piller fyret forventer, så vil det vel alt andet lige betyde bedre drift og mindre forbrug, da pillerne så vil brænde helt ud?

Om forsyningen bliver mere stabil er ikke sikkert, men den bliver som styringen forventer.
Hvis kondensatoren er slidt leverer den mindre end styringen forventer, så bliver forbrændingen forringet, og dermed falder effektiviteten.
Her ville O2 regulering kunne have hjulpet i en vis udstrækning, forudsat forbrændingen havde være/er perfekt før den bliver forringet. Kondensatoren, altså.
Den ville jo have forsøgt at FASTHOLDE udgangspunktet som var godt, men du vil aldrig kunne trimme O2 reguleringen hvis/når der er andet der er ik stykker eller ikke fungerer.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #37 Dato: Dec 29, 2023, 09:26 »
Lige en lille opdatering herfra. Fyret er blevet indstillet og kører noget mere stabilt i driften, og ikke mindst er asken perfekt... Så nu kasserer vi ikke træpiller på samme måde.

Afventer stadig kondensator, så den kan blive udskiftet, den kommer i morgen.

Når det er sagt, så synes jeg stadig vores forbrug virker højt. Vi har brændt 1300kg af siden 6. december - så godt 3 uger.

Sammenlignet med bekendte i lignende huse ser det ud til at vores forbrug rent energimæssigt er 4-5 gange højere?

Sparenergi skriver også at typisk forbrug er 82 kWh/m2/år (nu valgte jeg bare det værste bindingsværkshus). Vores forbrug er 430kWh/m2/år.

Javist, det er energimærke G, men har da tolags termoruder og 200-300mm isolering på loft. Uisoleret hulmur ved jeg godt ikke er det bedste - men det burde stadig ikke være nok til et så højt forbrug.

Tænker I der er mere jeg kan gøre på fyret, eller skal jeg takke med at asken er fin, og se efter løsninger andetsteds?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #38 Dato: Dec 29, 2023, 10:47 »
Lige en lille opdatering herfra. Fyret er blevet indstillet og kører noget mere stabilt i driften, og ikke mindst er asken perfekt... Så nu kasserer vi ikke træpiller på samme måde.



Når det er sagt, så synes jeg stadig vores forbrug virker højt. Vi har brændt 1300kg af siden 6. december - så godt 3 uger.

Sammenlignet med bekendte i lignende huse ser det ud til at vores forbrug rent energimæssigt er 4-5 gange højere?

Sparenergi skriver også at typisk forbrug er 82 kWh/m2/år (nu valgte jeg bare det værste bindingsværkshus). Vores forbrug er 430kWh/m2/år.

Javist, det er energimærke G, men har da tolags termoruder og 200-300mm isolering på loft. Uisoleret hulmur ved jeg godt ikke er det bedste - men det burde stadig ikke være nok til et så højt forbrug.

Tænker I der er mere jeg kan gøre på fyret, eller skal jeg takke med at asken er fin, og se efter løsninger andetsteds?

Hvis asken er fin vil jeg være glad og lade det køre.
1300kg. piller er 5200KwH hvis fyret køre tæt på absolut optimalt, så lad os sige forbruget har været 4800KwH siden du startede målingen.

Om det er lidt eller meget er jo ikke til at sige, vi kender jo intet til forholdene.
Jeg bruger ca. 75KwH/døgn når det er koldt på at holde et helt almindeligt husmandssted på 110m2 med termoruder og hulmursisolering varmt ink. varmt vand og ventilation og jeg fryser ikke, og værdierne er målt med kalibreret udstyr.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #39 Dato: Dec 29, 2023, 10:58 »
Lige en lille opdatering herfra. Fyret er blevet indstillet og kører noget mere stabilt i driften, og ikke mindst er asken perfekt... Så nu kasserer vi ikke træpiller på samme måde.

Afventer stadig kondensator, så den kan blive udskiftet, den kommer i morgen.

Når det er sagt, så synes jeg stadig vores forbrug virker højt. Vi har brændt 1300kg af siden 6. december - så godt 3 uger.

Sammenlignet med bekendte i lignende huse ser det ud til at vores forbrug rent energimæssigt er 4-5 gange højere?

Sparenergi skriver også at typisk forbrug er 82 kWh/m2/år (nu valgte jeg bare det værste bindingsværkshus). Vores forbrug er 430kWh/m2/år.

Javist, det er energimærke G, men har da tolags termoruder og 200-300mm isolering på loft. Uisoleret hulmur ved jeg godt ikke er det bedste - men det burde stadig ikke være nok til et så højt forbrug.

Tænker I der er mere jeg kan gøre på fyret, eller skal jeg takke med at asken er fin, og se efter løsninger andetsteds?

Hvis fyret er godt indstillet og korrekt samlet, så kan du ikke optimere meget mere på det... det er som det er, og virkningsgraden vil være så god som praktisk muligt.

Og så er det ikke det der tager dine piller, fyret tager typisk 10-20% men kan ved forkert indstilling nappe 50%, og ved meget lav ydelse tæt på 100% altså en virkningsgrad omkring 0%.

Noget der også koster er hvis fyret ikke er i den del der varmes, og rør i jorden æder meget mere end tabellerne siger, min genbo har sit i værkstedet, justeret af mig så begge brænder perfekt  ;D
Han bruger væsentlig flere piller end vi gør.

Fyret er genialt, er det på Stokercloud kan vi jo se hvad det gør, og prøve at optimere hvis noget er helt skævt.

Vi bruger, det er lidt svært da noget er værksted og ikke altid er varmt, men omkring 150kWh pr m2 og det er incl det varme vand om sommeren.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #40 Dato: Dec 29, 2023, 11:04 »
Nå, fik lige læst starten, og kigget lidt på din Stokercloud.

Din iltstyring er meget levende, det er et resultat af dårlig drift, din ydelse svinger også helt enormt, fyret finder aldrig ro.. det er nok noget i installationen der driller, for tallene i styringen er umiddelbart fine.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #41 Dato: Dec 29, 2023, 11:32 »
Hej Kenneth

Tak for kigget! Det er mig også en gåde hvorfor det kører som det gør.

Har som skrevet først lige overtaget ejendommen, så det er min første fyringssæson. Men kigger jeg på det historiske forbrug (som jeg ved ikke kan være 100% retvisende), så ligner det at fyret de sidste 9 år har kørt med ca. samme forbrug. Så er der noget galt i installationen, så har det nok altid været der.

Synes jeg har været det hele igennem, og alt ser ud til at være samlet fint. Eneste jeg har bidt mærke, er at der ikke sidder nogle retarder i kedlen. Men ifølge tidligere ejer (og hvad jeg umiddelbart kan læse mig frem til), burde det ikke være noget der får det til at være sådan helt hen i vejret?

Når du siger installation, tænker du så fyret i sig selv, eller er det et andet sted?

Jeg har ved indflytning fået lagt helt nye varmerør ind til huset pga. renovering af badeværelse, så jeg ved at varmen ind til huset burde være i skønneste orden og velisoleret. Der er også ny VVB (66l).

Jeg bruger gode piller, og afvejningen er gennemgået et hav af gange. Så tænker ikke der er problemer dér.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #42 Dato: Dec 30, 2023, 06:26 »
Energi aftaget er meget svingende, eller produktion af energi svinger.

Hvis pilledoceringen ikke er ensartet så vil det svinge som vi ser, når sneglen drejer skal mængden af piller komme jævnt, jeg har tit set at sneglen drejer, der kommer ingen piller, for næste gang at give dobbelt, det kan være smuld, dårlige piller, snegl hældning, kondensator, dårlige lejer, ting i den retning.

Det kan også være en ventil i installationen..

Noget får hvert fald sat det i sving.

Man kunne prøve at lege lidt med kontrolleren (PI) men jeg er mest til at man fikser det hvor problemet er i stedet for at prøve at glatte ud elektrisk.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #43 Dato: Dec 30, 2023, 07:15 »
Jeg har som det eneste sat I-led ned til standardværdien 0.1 fra 0.2 som den stod på. Ingen nævneværdig forbedring.

Ikke meget smule i pillerne (har kørt med Højlund og DLG som har set fine ud). Har også i sidste uge haft hele silo tømt, kørt snegl tom og støvsuget alt for smuld.

Så nu prøver jeg ny kondensator så snart den kommer, og ellers må jeg prøve at gå videre derfra.

Tak!

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #44 Dato: Dec 30, 2023, 07:25 »
Jeg gætter på det kommer fra installationen, det svinger hele tiden, men nogen gange helt vildt.. jeg tror man skal prøve at observere hvad der sker samtidig med graferne, det kunne være gulvvarme, termostater, pumpe det ikke er optimalt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html