Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #45 Dato: Dec 30, 2023, 11:08 »
Det man ser de sidste 6 timer er ikke svingende forbrug, men alt for lav "I" andel. Kunne også være for høj "P", men når du kører 65% ydelse i snit lige nu mener jeg ikke PI ikke stå lavt.

Og en justering fra 0,2 til 0,1 er en meget stor justering. sandheden kan sagtens ligge ind i mellem. Jeg tror nu du skal over 0,2 i I værdi.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #46 Dato: Dec 30, 2023, 17:20 »
Hej Sophus

Måske du har ret! Nu ville jeg bare lige tilbage til en "ren" indstilling med PI reguleringen.

Har fået ny kondensator på her til aften og lavet ny afvejning. Lader det lige køre til i morgen.

Ville du prøve at skrue på I i step op mod måske 0.3 over en periode og se hvad der sker?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #47 Dato: Dec 30, 2023, 19:17 »
0,3 er også store spring, men jeg mener du er langt fra lige nu. så forsøg med 0,13 og så 0,02 i tillæg og måske endda 0,01 derefter.

Hvis du når 0,2  - skal du herefter tænke på om du vil skrue ned for P eller videre op for I eller lidt af begge dele.

Forklaret er der jo flere PI settings der kan passe i den samme installation.
Det har lidt at gøre med om man har store udsving samt om størrelsen på fyret i forhold til aftaget.

feks. har men et fyr på 10kW men aldrig aftager med en 5kW vil man i teorien, for at have samme kurver, skulle køre med ½ PI i forhold til hvis man aftager 10kW. altså at når fyret skal fra 0 til maks ydelse på samme tidsinterval.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #48 Dato: Dec 31, 2023, 08:04 »

feks. har men et fyr på 10kW men aldrig aftager med en 5kW vil man i teorien, for at have samme kurver, skulle køre med ½ PI i forhold til hvis man aftager 10kW. altså at når fyret skal fra 0 til maks ydelse på samme tidsinterval.

Den korte kommentar er at det simpelthen ikke er korrekt, hverken rent matematisk og styreteknisk. Ganske simpelt.

PI(D) regulering er utroligt kompliceret, så overordnet er reglen at der ikke er nogen regel. Forholdet mellem de 2/3 faktorer er afhængig af alt for mange forhold, bare en ting som "hvor tit man opdaterer" har kæmpe betydning for resultatet i den sidste ende.

Dog vil den store hoved regel være at P skal være +1 og at I er 10% af P og det D vi ikke har med her er 1% ad P værdien.

Hvis "man" fordobler(eller halverer) P som skrevet vil du opleve at styringen skyder langt over, eller aldrig kommer op på det ønskede setpunkt (temperatur) groft sagt, men igen er der ingen faste regler.

Desuden er P & I afhængig af hvad det er du ønsker.
Ønsker du en jævn kedeltemperatur skal styringen reagerer hurtigt på udsving i belastningen. Så skal P være forholdstvist stor i forhold til I

Ønsker du en meget jævn forbrænding og dermed større udsving i temperaturen skal P være forholdstvist lille i forhold til I.

Så Igen der er ingen enkle sandheder i P&I regulering, og den med en halvering må være en hjemmeteori jeg i hvert fald aldrig, trods flere år i El og reguleringsskolen har hørt om.

Mine værdier er iøvrigt 1,4 og 0,11 og jeg går bevist efter en langsom regulering og accepterer udsving i temperaturen, der med et setpunkt på 70 grader ligger mellem 66 og 71 overordnet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #49 Dato: Dec 31, 2023, 11:35 »

feks. har men et fyr på 10kW men aldrig aftager med en 5kW vil man i teorien, for at have samme kurver, skulle køre med ½ PI i forhold til hvis man aftager 10kW. altså at når fyret skal fra 0 til maks ydelse på samme tidsinterval.

Den korte kommentar er at det simpelthen ikke er korrekt, hverken rent matematisk og styreteknisk. Ganske simpelt.

PI(D) regulering er utroligt kompliceret, så overordnet er reglen at der ikke er nogen regel. Forholdet mellem de 2/3 faktorer er afhængig af alt for mange forhold, bare en ting som "hvor tit man opdaterer" har kæmpe betydning for resultatet i den sidste ende.
Jeg tror (læs ved) at NBE kører med samme opdaterings frekvens uanset hvilken I værdi man sætter ind. Så nej, det absolut ingen betydning her, men er bare tom snak.

Dog vil den store hoved regel være at P skal være +1 og at I er 10% af P og det D vi ikke har med her er 1% ad P værdien.

Hvis "man" fordobler(eller halverer) P som skrevet vil du opleve at styringen skyder langt over, eller aldrig kommer op på det ønskede setpunkt (temperatur) groft sagt, men igen er der ingen faste regler.

Desuden er P & I afhængig af hvad det er du ønsker.
Ønsker du en jævn kedeltemperatur skal styringen reagerer hurtigt på udsving i belastningen. Så skal P være forholdstvist stor i forhold til I

Ønsker du en meget jævn forbrænding og dermed større udsving i temperaturen skal P være forholdstvist lille i forhold til I.

Så Igen der er ingen enkle sandheder i P&I regulering, og den med en halvering må være en hjemmeteori jeg i hvert fald aldrig, trods flere år i El og reguleringsskolen har hørt om.

Mine værdier er iøvrigt 1,4 og 0,11 og jeg går bevist efter en langsom regulering og accepterer udsving i temperaturen, der med et setpunkt på 70 grader ligger mellem 66 og 71 overordnet.

2 ting:
1. Jeg har ikke skrevet fordoble eller halvere P men PI (det betyder både p og I skal fordobles/halveres) og med det du selv skriver vil I så stadig være 10% af P

2. Hvis det er det du har læst forkert så fred være med det.
Men er det ikke, er det trist at du har læst på det i flere år og stadig ikke forstår det jeg skriver. Det kunne tyde på at du har lært noget udenad, men mangler den grundlæggende forståelse.

Ønsker du på et 10kW fyr med et givent offset at ramme 5kW (50% ydelse) på 10min kræver det "en" PI værdi, ønsker du derimod at ramme 10kW (100% ydelse) med samme offset igen på 10min kræver det en dobbelt så høj PI. og kører du med et 20kW fyr kan du med samme PI som den første igen ramme 10kW (50% ydelse). Så størrelse på fyr og aftag er vigtigt når man justere PI.

Og det kræver ikke at man har læst på det i flere år eller synes det er "utroligt kompliceret". Det er faktisk meget simpelt!
det er bare at lave regneeksemplet i hånden.

Og det har jeg forklaret for dig før, hvordan man gør  http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=8747.0
« Senest Redigeret: Dec 31, 2023, 13:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #50 Dato: Dec 31, 2023, 13:25 »

Desuden er P & I afhængig af hvad det er du ønsker.
Ønsker du en jævn kedeltemperatur skal styringen reagerer hurtigt på udsving i belastningen. Så skal P være forholdstvist stor i forhold til I

Ønsker du en meget jævn forbrænding og dermed større udsving i temperaturen skal P være forholdstvist lille i forhold til I.


Her har du misforstået din udenadslære.

Forholdet mellem P og I skal være rigtigt uanset om du ønsker en hurtig eller langsom reaktion.

Det eneste tidspunkt der kan være en ide i at have en for større andel af P kan være hvis du har meget kortvarige udsving i aftaget eller kortvarig ændret driftsform.
Feks. ved skift til VVB drift. Dog mener jeg VVB skal være meget lille med stort aftag (hvilket så godt som aldrig forekommer, små tanke har oftest også lille aftag).

Men gør man det, altså piller ved forholdet mellem de 2, får man en regulering der risikere at gå i selvsving eller som minimum har svært ved at falde til ro, selvom aftaget er jævnt.

Så selvom du gerne vil opnå det du skriver (jeg vil kalde det ønsketænkning), er bivirkningen det Mhes har vist på vedhæftede billed, som jeg har sakset fra hans hjemmeside (mhes.dk) i dokumentet om PI.
« Senest Redigeret: Dec 31, 2023, 13:49 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #51 Dato: Dec 31, 2023, 19:45 »
Hej srnsn

Så fik du leget med PI i dag, kan jeg se! men tror du fejltolkede lidt du skruede i hvert fald videre til noget værre end du havde mellem 7:30 -12:30.

Derudover lukker fyret nu ned på overtemperatur da tallene er lave og P derudover er for lav i forhold til I, bremser fyret simpelthen for langsomt.

Jeg tror du skal prøve ,med P=2 og I=0,2.

Derudover kunne du massere din kedelshunt så du ved den ikke driller. Hvis den hænger lidt forstærker den udsving i aftaget.
og din cirkulationspumpe, står den på autoadapt eller proportional styring? det kan nemlig også forstærke udsving.
« Senest Redigeret: Jan 01, 2024, 12:56 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #52 Dato: Jan 01, 2024, 09:15 »
Det giver ingen mening at kommenterer mere på. Ganske simpelt, (men hvem der ikke forstår, bare en smule) af PI(D) regulering er ikke lige en debat jeg vil indgå I.

Hvis jeg begynder at forsvare/forklare mig vil jeg jo give anledning til at tro det er nødvendigt, men det er det simpelthen ikke, ganske simpelt, så nu vil jeg give mig til at lede efter "Ignorer bruger" som jeg en enkelt gang eller 2 har brugt til stor glæde og i kampen mod det direkte fordummende.
« Senest Redigeret: Jan 01, 2024, 09:22 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #53 Dato: Jan 01, 2024, 12:35 »
Tak fordi du ikke svarer mere, det er træls at høre på. og det eneste du har bidraget med ar at du mener det er "utrolig kompliceret".

Og med tanke på hvor lange indlæg du bruger din tid på, hvor du bruger det meste på at skælde på alt og alle , er sidste indlæg vel det tætteste vi kommer på nogen som helst form indrømmelse eller i bedste fald at du har lært noget. Selvom tonen er den samme.

I så fald - velbekomme.

så nu vil jeg give mig til at lede efter "Ignorer bruger" som jeg en enkelt gang eller 2 har brugt til stor glæde og i kampen mod det direkte fordummende.

Det har du lovet mig tidligere, uden held, håber det lykkes for dig.

For selv når du har noget at bidrage med forgår det oftest i en bedrevidende, nedladende og for os andre træls tone. Kunne du ikke gemme den attitude til facebook mm. og så prøve at opføre dig som de fleste andre herinde.
« Senest Redigeret: Jan 01, 2024, 13:12 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline famriis23@gmail.com

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-9
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #54 Dato: Jan 01, 2024, 15:42 »
Hej, læser med interesse spørgsmål og svar.
Mit problem er at fyret har kørt perfekt i 10-11 år, har fået ny blæser for 3 år siden, men pludselig er der luftunderskud.
Har ikke rens og ikke O2.
Blæser står som den har gjort i 11 år på 20-35-60%.
Afvejning er ok.
Kan det tænkes at blæseren har reduceret kapacitet nu ?
Jeg kan desværre ikke måle på pulsstyringen.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #55 Dato: Jan 01, 2024, 16:36 »
Hej Sophus

Tak! Har rettet reguleringen nu - lad os se..

Pumpen kører på proportionalt tryk 2/3.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #56 Dato: Jan 01, 2024, 16:38 »
Hej, læser med interesse spørgsmål og svar.
Mit problem er at fyret har kørt perfekt i 10-11 år, har fået ny blæser for 3 år siden, men pludselig er der luftunderskud.
Har ikke rens og ikke O2.
Blæser står som den har gjort i 11 år på 20-35-60%.
Afvejning er ok.
Kan det tænkes at blæseren har reduceret kapacitet nu ?
Jeg kan desværre ikke måle på pulsstyringen.

Du burde oprette en ny tråd med dit problem, det kan blive ret uoverskueligt at have mange emner i samme tråd.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #57 Dato: Jan 01, 2024, 16:46 »
Hej Sophus

Tak! Har rettet reguleringen nu - lad os se..

Pumpen kører på proportionalt tryk 2/3.

Husk også at massere kedelshunten.
Og sæt også pumpen på fast tryk. (jeg har på mit tidligere fyr set at proportional ved nogle ydelser kunne sende driften i selvsving)
« Senest Redigeret: Jan 01, 2024, 16:48 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #58 Dato: Jan 01, 2024, 17:11 »
Du skal også have fejlrettet omkring fotoføleren. Den viser ofte 0 lux og efter et par minutter holder fyret op med at dosere piller( så vidt jeg husker) og så skal reguleringen gå fløjten. hvis fyret kører 100% men der ikke doseres piller.

Din pille dosering står til 5kørsler/minut (intern snegl) og 8g pr/kørsel (ekstern snegl). Er det bevist eller har du eksperimenteret?

Normalt er vist 6 og 15g for et 16kW fyr. Og små doseringer fra ekstern snegl kan godt drille hvis fødningen ikke er helt stabil.

Update:

At slåes med PI lige nu, vil ikke gavne noget som helst og der kan ikke læses noget af det.
Hvis du kigger på dine grafer drilller din lux og din ilt så meget at både luxføler og Iltstyringen jævntligt blokerer for træpiller. Det sker hvis ilten i mere en 3 minutter er 2% under target eller hvis der ikke har været lys på luxføleren.
Disse ting modarbejder fyrets regulering konstant og det kan PI regulering intet gøre ved.

Så det skal fejlrettes. Luxføleren skal kunne se lys og når det er løst skal iltstyringen justeres.
« Senest Redigeret: Jan 01, 2024, 17:37 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #59 Dato: Jan 02, 2024, 00:07 »
Efter kompressorens kl. 19 virker luxføler bedre i ca 4 timer. Så din herd bliver nok stadig fyldt med askekage?

Men i det tidsrum ser det ud til at din I faktor stadig er i underkanten, så den kan du vist godt give et nøk mere, prøv med 0,22.


Så driller og regulere din iltstyring ikke så godt, prøv evt. at læse her https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%CC%8A%20NBE%20br%C3%A6ndere%20v1.2.pdf   

Forslag til rettelser i din iltstyring med udvidet indstillinger på on kunne være:
                            Gamle værdier  -  Nye værdier
Blokeringstid                  3                       10
Opdateringstid              30                       5
Iltregulering blæser        5                       10
Regulering blæser I-led  0,2                      0
Korrektion                       Ingen ændringer
Iltregulering træpiller     0,1                      0
Regulering træpil. I-led   0,05                  0,2
« Senest Redigeret: Jan 02, 2024, 00:39 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt