Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19354 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #60 Dato: Jan 02, 2024, 09:43 »
Hej Sophus

Ja, det undrer mig med den lysføler, for har haft den renset hver eneste gang brænderen er ude.

Du har måske ret i at herden er fyldt. Skal siges, at når jeg har slukket og der er lavet slut kompressorrens, så er herden mere eller mindre blæst rent.. Så forstår ikke at der opbygger sig sådan i drift (det burde det da ikke...?).

Ift. reguleringen, så kan jeg umiddelbart kun ændre i trin a 0.05, så næste I vil være 0.25. Det er måske i overkanten?

Tak for dine input! Har sat det på fyret. 5->10 på ilt P virker dog til en stor ændring?
« Senest Redigeret: Jan 02, 2024, 09:51 af srnsn »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #61 Dato: Jan 02, 2024, 11:16 »
Hej Sophus

Ja, det undrer mig med den lysføler, for har haft den renset hver eneste gang brænderen er ude.

Du har måske ret i at herden er fyldt. Skal siges, at når jeg har slukket og der er lavet slut kompressorrens, så er herden mere eller mindre blæst rent.. Så forstår ikke at der opbygger sig sådan i drift (det burde det da ikke...?).

Ift. reguleringen, så kan jeg umiddelbart kun ændre i trin a 0.05, så næste I vil være 0.25. Det er måske i overkanten?
Prøv på stokelcloud, der kan jeg i hvert fald stille i mindre step

Tak for dine input! Har sat det på fyret. 5->10 på ilt P virker dog til en stor ændring?

Ja men det er nu ikke så galt når vi snakker blæser. og korrigering ofte. Men hvis du tvivler på det er der intet forgjort i at prøve i mindre step og se hvad det gør.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #62 Dato: Jan 02, 2024, 12:36 »
Så fik jeg det ændret på Stokercloud. Lad os vente og se... :-)

I forhold til pilledosering ved snegl, fik jeg ikke svaret dig. Nej - har ikke pillet ved det, det er som det var da jeg overtog fyret. Kan umiddelbart ikke finde standardtal for v7 på disse værdier ved NBE? Men vil du mene at jeg skal ændre dem til de tal du skrev?

Termostat ved kedel er masseret nu. Iltstyring er helt ny, så delene burde være OK :-)

Lysføler..... Den er renset jævnligt, men kan det være en halvsløj føler som skal skiftes? Eller er det fordi, som du siger, at det bygger sig op i brænderen?
« Senest Redigeret: Jan 02, 2024, 12:42 af srnsn »

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #63 Dato: Jan 02, 2024, 17:21 »
Hmmm... Har lige konstateret at røgsuger faktisk ikke har kørt.. I indstillinger var der ikke valgt udgang til den. Den har jeg sat på nu, men det ser ikke ud til at den kører særligt jævnt..?

Intet i logs, og har ikke selv pillet med den indstilling, så går ud fra det har været fra før jeg overtog det..

Hvor meget tror I at det har indvirkning for forbrændingen? 😬

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #64 Dato: Jan 02, 2024, 18:22 »
Hmmm... Har lige konstateret at røgsuger faktisk ikke har kørt.. I indstillinger var der ikke valgt udgang til den. Den har jeg sat på nu, men det ser ikke ud til at den kører særligt jævnt..?

Intet i logs, og har ikke selv pillet med den indstilling, så går ud fra det har været fra før jeg overtog det..

Hvor meget tror I at det har indvirkning for forbrændingen? 😬

Hvis du har dårligt skorstentræk kan det have noget at sige, men de fleste kører jo uden. så prøv at se om det giver noget, hvis den er begyndt at køre kan flere ting jo pludselig opføre sig lidt anderledes.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #65 Dato: Jan 02, 2024, 18:29 »
Fik du stillet pumpe på fast tryk?

Hvis du kigger grafer fra kl 18:23 har du et normalt driftsbilled herfra (før det er opstarts PI aktiv). Så det er her du skal kigge om rettelserne giver noget.
Hvis lysføleren begynder at svinge skal du holde op med at kigge og så måske sætte kompressorens ind efter det antal kilo?

Du kan se at nu begynder iltstyringen at regulere i korrektionen.

Men med det korte tidsrum  (1 time) ser det ud som om I kan tåle lidt mere, men vent lige en times tid mere.
« Senest Redigeret: Jan 02, 2024, 18:30 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #66 Dato: Jan 02, 2024, 18:33 »
Hmmm... Har lige konstateret at røgsuger faktisk ikke har kørt.. I indstillinger var der ikke valgt udgang til den. Den har jeg sat på nu, men det ser ikke ud til at den kører særligt jævnt..?

Intet i logs, og har ikke selv pillet med den indstilling, så går ud fra det har været fra før jeg overtog det..

Hvor meget tror I at det har indvirkning for forbrændingen? 😬

Det er absolut et gæt, tror, er det rigtige ord...

Hvis der er fuld flow og masser af skorstenstræk betyder det ikke alverden... men minsker det lysningen og nemt bliver beskidt, så er vi jo også ude i manglende rengøring...... rengøring er at sørge for det er rent fra blæser til top af skorsten. ;)

Jeg har sagt det hele tiden, lad regulatoren være i første omgang og få installationen til at virke...  ;) og ja, jeg har arbejdet med kontrollere i 30år.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #67 Dato: Jan 02, 2024, 19:04 »
Yes. Pumpe sat til fast tryk (2/3).

Og alt er renset og pinligt rent - havde skorstensfejer ude for 1,5 måned siden også.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #68 Dato: Jan 02, 2024, 20:03 »
Yes. Pumpe sat til fast tryk (2/3).

Og alt er renset og pinligt rent - havde skorstensfejer ude for 1,5 måned siden også.

Lysføler  får problemer efter ca 4,5 kg - det er altså meget hurtigt. Jeg har en gang i et 30kW fyr med strøelsespiller kørt med kompressoren efter 12kg, men de var godt nok også ringe de piller!!!!

Ellers regulere fyret altså rimeligt nu, men begynder at kæmpe lidt da lysføleren får problemer - så hvad der hvad er nok for hurtigt at konkludere - det er for kort tid.

Iltstyrinen har korrigeret din piller til 66% i Midt og Høj (lav er ikke reguleret da fyret ikke har kørt lav). de 66% er præcis det som styringen må (30%).
Hvis din afvejning ikke er gået fløjten, betyder det at dine blæsertal er 30% for lave (til de ilttal du har sat ind), men da de ikke bliver reguleret gør styringen det på pillerne i stedet. så enten får fyret 30% for mange piller eller 30% for lidt luft (mindst).
 

« Senest Redigeret: Jan 02, 2024, 20:06 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #69 Dato: Jan 02, 2024, 21:25 »
Ja, så godt at korrektionen er ret høj nu - den siger da også "Brændsels korr. i O2 styring høj er uden for område".

Piller er lige afvejet, efter jeg skiftede kondensator på ekstern snegl. Så den burde være præcis. Men kan lige køre endnu en i morgen.

Det stormer helt vildt herude nu... Ved ikke om det gør noget 😬😅

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #70 Dato: Jan 02, 2024, 23:49 »
Ja, så godt at korrektionen er ret høj nu - den siger da også "Brændsels korr. i O2 styring høj er uden for område".

Piller er lige afvejet, efter jeg skiftede kondensator på ekstern snegl. Så den burde være præcis. Men kan lige køre endnu en i morgen.

Det stormer helt vildt herude nu... Ved ikke om det gør noget 😬😅

Det kan det sagtens gøre. Du kan prøve at hæve korrektion fra 30 til 50 i alle 3 niveauer. Så kan iltsyringen korrigere noget mere.
Men vent bare og se, men jeg tror du skal have mere blæs på. og måske sænke ilten lidt i høj (det sidste er gætværk fra min side)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #71 Dato: Jan 03, 2024, 00:01 »
Dine iltgrafer viser at korrektionen stiger med tiden fra sidste kompressorens.

Så enten er det nogle lorte piller, vinden i dag eller også står din blæserens forkert.  (herden er stoppet og der kommer ikke nok luft igennem)
Så hvorfor står blæserrens som den gør?
Både tiden og mængden er lille.

Hvis du spurgte mig uden jeg vidste noget om dit anlæg ville jeg sige
10 minutter imellem
5 sekunder                (din står til 3)
48% (1½*høj blæs)   (din står til 40%)

Og som jeg husker det, yder dit fyr når pillerne korrigeres, nu kun 60-70% dvs at det ikke længere er et 16kW fyr men et 10,5kW
« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 00:19 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #72 Dato: Jan 03, 2024, 00:16 »
I forhold til pilledosering ved snegl, fik jeg ikke svaret dig. Nej - har ikke pillet ved det, det er som det var da jeg overtog fyret. Kan umiddelbart ikke finde standardtal for v7 på disse værdier ved NBE? Men vil du mene at jeg skal ændre dem til de tal du skrev?

Ja dem ville jeg ændre - start evt. med 6 kørsler og 12 gram  (så kan du altid hæve mere hvis det er)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #73 Dato: Jan 03, 2024, 06:49 »
Synes det ser ud til på grafen at gå amok med korrektion omkring tidspunktet hvor jeg rettede en del tal. Se vedhæftede.

Har rettet pilledosering og rens nu.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #74 Dato: Jan 03, 2024, 10:55 »
Synes det ser ud til på grafen at gå amok med korrektion omkring tidspunktet hvor jeg rettede en del tal. Se vedhæftede.

Har rettet pilledosering og rens nu.

Jeg mener nu ikke du har ret i at det går amok. Det du ser er at det regulerer, det gjorde det ikke før, pga. af i delen på blæsertal.

Dog svinger korrektionen cyklisk op og ned, jeg kan dog ikke gennemskue om det er P på blæser eller I på pillekorrektionen der er problemet, altså har for meget vægt. Så jeg ville prøve at sænke I på pillerne fra til 0,20 til 0,15.

Hvis det bliver værre ville jeg rette tilbage og så sænke P på blæser lidt i stedet.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 10:56 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt