Forfatter Emne: Højt forbrug af træpiller  (Læst 19346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #75 Dato: Jan 03, 2024, 10:59 »
Og dine regulering er blevet noget mere jævn nu. Den svinger 1-2 grader over og 2-4 grader under setpkt.

Forskellen på over og under kommer af at styringen fordobler P og beregningen af Diffsum (I delen) over setpkt, så her reagerer den hurtigere ned end den gør når den regulere op.

Men du kan prøve og rette I til 0,23 og se om det får udsvingene til at blive endnu mindre.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #76 Dato: Jan 03, 2024, 11:12 »
Nu har jeg lige læst lidt på tråden.

Du har vist ikke svaret på hvilket fyr der er tale om. (Kenneth skrev at stokercloud viser en RTB. Er det en RTB?)

Dine blæsertal i høj er fra trådens start stillet fra 80% og står nu til 32%. Hvis det er en RTB  hvorfor er de stillet ned og hvor kommer tallet fra?

Har du bare rettet alt til standard tal og monteret iltstyring?
Eller er fyret justeret ind på anden måde?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #77 Dato: Jan 03, 2024, 14:06 »
Det er et RTB 16kW V7 jeg har stående.

Blæsertal er nulstillet og reguleret ind af en tekniker. Men O2 tallene ved jeg ikke. Ved at han satte dem, og så med visning slået til regulerede blæs ind. Asken er da også blevet pænere (ikke mange udbrændte piller), men føler stadig der er vej igen. Især som du også kan se, er reguleringen meget svingende.

Han har ikke pillet ved PI værdier.

Jeg har sat træpille I til 0,15 som du skrev. Hvilken I tænker du skal på 0,22? Temp regulering I står allerede på 0,22 nemlig :-)

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #78 Dato: Jan 03, 2024, 15:10 »
Det er et RTB 16kW V7 jeg har stående.
OK

Blæsertal er nulstillet og reguleret ind af en tekniker. Men O2 tallene ved jeg ikke. Ved at han satte dem, og så med visning slået til regulerede blæs ind. Asken er da også blevet pænere (ikke mange udbrændte piller), men føler stadig der er vej igen. Især som du også kan se, er reguleringen meget svingende.
OK - problemet er at ilttal og blæsertal ikke længere harmonerer.
Brugte han en røggas tester, eller hvordan? (jeg leder efter om han brugte ilttal fra styringen til at justere blæser eller om det blev gjort korrekt, hvor man også bruger CO tal) hvis det var det første kan du jo selv gøre det igen.


Han har ikke pillet ved PI værdier.

Jeg har sat træpille I til 0,15 som du skrev.
Det har også hjulpet på udsvingene, så det er fint. prøv lidt mere 0,01 pr. gang og følg selv med på graferne under magasin (indhold skal slåes fra da skalaen ellers bliver for grov.)

Hvilken I tænker du skal på 0,22? Temp regulering I står allerede på 0,22 nemlig :-)
Skrev 0,23 ;-), men vent bare med at stille det, fyret kører maks nu, så der er ikke rigtig noget der regulerer (maks er 60% af 16kW, så det bruger ikke flere piller end normalt.)

Hvis han har stillet blæser efter ilttal fra styring og alt stadig fungere og der ikke er kommet andre fejl til (dårlig blæser, tilstoppet herd, snavset røgsuger, stoppet røgrør eller noget andet).
Så burde du kunne stille blæsertal op med 30% i mellem og høj (og måske også i lav). Men måske du skulle starte med 15%
Forstået sådan at du i dag har
Mellem 22      + 15% = 25,3  (denne ville jeg runde op til 26, da den blæserkurve ikke er linær, hvilke de normalt er meget tæt på)
Høj 35           +15% = 40,25  (denne ville jeg sætte til 40)

Hvis det virker skal blæser rens ligeledes hæves til 60.

Hvis det virker tror jeg du skal kalibrere iltsonden inden du stiller mere. hvis kalibrerbingstallet er rykket lidt på en helt ny sonde, kan det have en del at sige.

« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 15:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #79 Dato: Jan 03, 2024, 17:42 »
Jeg mener ikke at han brugte noget udstyr andet end fyret selv.

Men nu prøver jeg at justere blæs, og så ser vi lige. Så får jeg stoppet fyr, kalibreret og afvejet igen i morgen tidlig👍

Tusind tak for din hjælp indtil videre.

20:47: Synes allerede det ser noget pænere ud efter justering af blæsertal
« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 19:47 af srnsn »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #80 Dato: Jan 03, 2024, 20:23 »
Jeg mener ikke at han brugte noget udstyr andet end fyret selv.

Men nu prøver jeg at justere blæs, og så ser vi lige. Så får jeg stoppet fyr, kalibreret og afvejet igen i morgen tidlig👍

Tusind tak for din hjælp indtil videre.

20:47: Synes allerede det ser noget pænere ud efter justering af blæsertal

Ja nu stiger korrektions tallene så vi må formode at forbrændingen er bedre. Men det kan jo både være herden der er helt stoppet eller lamdasonden der er ude af kalibrering. Så når du har renset mm. så skal du holde øje med om korrektionstallene går over 100% for så er de nye blæsertal måske for høje!

Nu ligner det at du godt kan hæve I værdien til de 0,23

Og så tror jeg at jeg har fået sat din iltstyring for aggressivt, så den skal vi også have på plads når det kører igen.
Tænker når du kommer til det, at du skal skrue I for træpiller ned i bitte step til bedst opnåelige korrektionskurve. og derefter lidt ned for både P i blæser og så lidt mere på pillerne. Når det kører perfekt skal tiden måske hæves fra 5 til 10 sekunder.  Derudover skal du aldrig justere på iltstyring når det blæser så meget som nu, det kan smadre alt hvad der hedder skorstenstræk og derfor drille helt vildt.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2024, 20:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #81 Dato: Jan 04, 2024, 10:56 »
Det ser ud som om at de ændrede blæsertal i går kl. 18 gør noget for, det jeg tror, er ophobning på herden. I løbet af aftenen bliver lux bedre og efter kompressorens i nat har lux været klippe stabil. De plejer at blive dårlige 1-2 timer efter kompressorens.

Så med mindre det bare bliver stabilt når du er færdig med at tune, ville jeg prøve nogle andre piller næste gang du køber piller.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #82 Dato: Jan 04, 2024, 15:03 »
Er ikke kommet omkring rens og afvejning endnu i dag - sneen har skabt lidt ekstra arbejde :-) Men det ligner, at det nu kører meget bedre allerede!

Men I er nu rettet til 0,23.

Har lige fået en ny sending træpiller af andet mærke, så det passer med at jeg får lavet afvejning på dem i morgen.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2024, 17:10 af srnsn »

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #83 Dato: Jan 07, 2024, 18:18 »
Så kom jeg endelig omkring fyret. Alt er renset og nye piller afvejet 3 gange - med få grams forskel imellem dem, så virker til at sneglen kører fint jævnt.

Lux har været klippestabilt, så det er fantastisk.

Synes forbruget er ret højt - 60kg dagligt (har styr på hvor meget jeg fylder på siloen), men asken er super fin, så forbrændingen virker OK. Så ved ikke hvor meget der mere kan gøres der.

Må måske bare erkende at huset er gammelt og utæt 😬

Jeg tror der er nogle lavthængende frugter i at få isoleret rør endnu bedre.

Men noget jeg har bidt mærke i er, at temperaturen falder ret drastisk ved kompressorrens - omkring 20-25 grader i det korte tidsrum. Synes det virker voldsomt sammenlignet med andre fyr jeg kan se på Stokercloud...? Tænker varmen må fise hurtigt ud, så det er nok næste step.

Men næsten 2t piller om måneden synes jeg stadig er voldsomt...

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #84 Dato: Jan 07, 2024, 18:29 »
Ved fyret drejer det sig kun om 'en ting, og det er forholdet mellem piller og luft.

For lidt luft og gasserne bliver ikke rigtigt futtet af, for meget luft køler kedlen, i begge tilfælde kan man have en fin røg temperatur, så den siger ikke alt.

Når forbrændingen er i top, vil næsten alle fyr ligge omkring 80-85% i virkningsgrad.

Her efter drejer det sig om den mængde energi man hiver ud, rør i stald, gennem jord, på loft, er trods isolering og lovprisning ofte meget dyrere end man regner sig frem til. Min genbo er et Blackster, mens jeg har den gamle OpOp kedel... hans står i værkstedet og rør i jorden, mit inde i det der varmes.. hans hus er mindre men han bruger flere piller..

Hvis du bor i nærheden af 6683 så har jeg et termografi kamera, men man ser for det meste blot ting man ikke lige kan gøre noget ved  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #85 Dato: Jan 07, 2024, 19:05 »
Tak for buddet, Kenneth! Men det er alligevel en god tur fra Fyns land 😬 havde faktisk reserveret et ved Del-Pin i sidste uge, så jeg i frost kunne se lidt mere på huset, men grundet snevejret var jeg nødt til at kaste håndklædet med at køre til Fredericia efter det.

Tror dog jeg får det gjort i næste uge imens der stadig er koldt ude.

Offline srnsn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #86 Dato: Jan 07, 2024, 23:00 »
Eneste jeg har bidt mærke i er at fyret har lidt svært ved at komme helt op i temperatur i dag. Men det er selvfølgelig også koldt.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #87 Dato: Jan 08, 2024, 00:29 »
Så kom jeg endelig omkring fyret. Alt er renset og nye piller afvejet 3 gange - med få grams forskel imellem dem, så virker til at sneglen kører fint jævnt.


Men noget jeg har bidt mærke i er, at temperaturen falder ret drastisk ved kompressorrens - omkring 20-25 grader i det korte tidsrum. Synes det virker voldsomt sammenlignet med andre fyr jeg kan se på Stokercloud...? Tænker varmen må fise hurtigt ud, så det er nok næste step.

Men næsten 2t piller om måneden synes jeg stadig er voldsomt...

Fise hurtigt ud? hvor mener du den fiser hen?

Temperaturen falder 20 grader på 10min. der er 36L vand i kedlen.
36L 20 grader er0,8 kWh på 10 min er 4,8 kW. I drift levere fyret lige nu omkring12kW
Så nej, temperaturen falder faktisk lidt langsomt.

Din pumpe stopper ved 50 grader så temperatur faldet efter 50 går noget langsommere.
« Senest Redigeret: Jan 08, 2024, 00:49 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #88 Dato: Jan 08, 2024, 00:37 »
Eneste jeg har bidt mærke i er at fyret har lidt svært ved at komme helt op i temperatur i dag. Men det er selvfølgelig også koldt.

Fyret levere lige nu omkring 12,8kW, da dine blæsertal stadig er for lave.

Men har det sidste døgn kørt 90-100% ydelse. Så stopper du det i en time (så er du 12kWh bagud). Så derfor kører fyret 100% i 5 timer for at indhente de 12kWh dit hus blev kølet ned i den time. da du i snit ca har 5% tilovers af 12kW  (0,6kW) har det faktisk ikke taget langt tid da fyret kommer op i temperatur. 
5,5h * 0,6kW = 3,3kWh og du manglede 12kWh
« Senest Redigeret: Jan 08, 2024, 00:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Højt forbrug af træpiller
« Svar #89 Dato: Jan 08, 2024, 00:44 »
Kan se at fyret kører 100% og kun lige præcis følge med. Men med Pille korrektion på 80% yder fyret jo kun 12,8kW.


Men hvis du vil være sikker på at kunne holde varmen skal du nok give blæseren 10% mere
Så 29 i mellem og 44 i høj (siden ville jeg også hæve røgsuger med 20%, men gøre en ting ad gange, så du kan se om røgsugeren ændrer noget)

Og når du er inde og stille ville jeg sænke tallene i iltstyringen , da jeg som jeg skrev tidligere tror jeg har foreslået noget for aggressivt til dit fyr.
Iltregulering blæser          til  8
regulering træpiller I led til   0,10
« Senest Redigeret: Jan 08, 2024, 00:55 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt