Snik Snak > Ordret er frit.

Solceller

(1/2) > >>

NK:
Hej
Vi er i gang med at planlægge en større renovation af huset, nyt tag mm, og har indhentet foreløbig den første udkast til de samlede udgifter.
Ind til videre er solceller ikke med, som vi havde en tanke om at de skal være med.


Mit spørgsmål er, inden vi ringer til fagfolk: Hvornår kan det egentlig betale sig at etablerer solceller?


Jeg har lige fundet ud af, af de sidste 24 måneder, altså 2022 og 2023, at vores samlede el forbrug er på 8000 Kwh, hvilke det giver ca 333 kwh pr måned.


Jeg har på fornemmelsen af, at vi ikke er en storforbruger af el? eller hvad?
Hvordan beslutter man sig til/finder ud af, at en solcelle anlæg kan betale sig?


Giver det mening?


vh
/nick

383CI:
Det store problem ved solceller, og solvarme, er at det er tilstede når vi ikke skal bruge det.
Groft sagt.

Der er, absolut, ikke noget ved solceller i dag. Den gamle gruppe6 er fuldstændigt udhulet, men det er også lige meget for nye anlæg, for de kommer på en anden afregning nu.
Den kender jeg ikke helt, men skal I investerer i solceller skal det være med batteri, ellers er det intet værd.

Om der er noget ved det vil sikkert afhænge af forbrugsmønster, der er ikke meget ved at have et kæmpe anlæg og en elbil hvis batteriet ikke kan gemme nok til bilen er hjemme f.eks.

Nu kender jeg mit forbrug på månedsbasis de sidste mange år, så jeg ville kunne optimerer meget ved et nyt anlæg, men skulle jeg købe i forbindelse med nyt hus idag, uden de data, tror jeg jeg ville forberede til solceller og logge forbrug i en periode for at se hvor stort det er og hvornår forbruget ligger, og evt. have tanker om elbil i baghovedet.


Men der bliver solgt utroligt mange anlæg, så umiddelbart må det jo tages som udtryk for der er fornuft i det, så der sker sikkert ikke det vilde ved at købe et anlæg "som alle de andre" men jeg vil tro at hvis I vil noget specifikt bør "man" tænke sig om.

Som med så meget iøvrigt.

NK:

--- Citat fra: 383CI efter Jan 18, 2024, 20:45 ---Det store problem ved solceller, og solvarme, er at det er tilstede når vi ikke skal bruge det.
Groft sagt.

Der er, absolut, ikke noget ved solceller i dag. Den gamle gruppe6 er fuldstændigt udhulet, men det er også lige meget for nye anlæg, for de kommer på en anden afregning nu.
Den kender jeg ikke helt, men skal I investerer i solceller skal det være med batteri, ellers er det intet værd.

Om der er noget ved det vil sikkert afhænge af forbrugsmønster, der er ikke meget ved at have et kæmpe anlæg og en elbil hvis batteriet ikke kan gemme nok til bilen er hjemme f.eks.

Nu kender jeg mit forbrug på månedsbasis de sidste mange år, så jeg ville kunne optimerer meget ved et nyt anlæg, men skulle jeg købe i forbindelse med nyt hus idag, uden de data, tror jeg jeg ville forberede til solceller og logge forbrug i en periode for at se hvor stort det er og hvornår forbruget ligger, og evt. have tanker om elbil i baghovedet.


Men der bliver solgt utroligt mange anlæg, så umiddelbart må det jo tages som udtryk for der er fornuft i det, så der sker sikkert ikke det vilde ved at købe et anlæg "som alle de andre" men jeg vil tro at hvis I vil noget specifikt bør "man" tænke sig om.

Som med så meget iøvrigt.



--- Afslutning på citat ---
Hej, og tak for svar.
Er med på, at det med at få betaling i tilfælde af for meget produceret El, ikke længere er så rentabelt, hvis overhovedet, som før.
Det var nu hellere ikke det vi havde i sigte men tanke omkring investering.

Vi tænker i første omgang mere ift at boligens energimærke jo stiger, hvis jeg har forstået div. info på nettet korrekt.
Dernæst, at vi kunne reducere noget af el-regningen, selvom det måske? ikke er i den høje ende.

Det vi ikke er sikker på er, hvor meget skal man som tommelfingerregel gå ud fra at kunne spare ift ens regning, før det kan betale sig at investere i et anlæg?
20%? 30%? 50%?
eller sagt på en anden måde, nu når vi bruger ca. 4000 kwh pr år, skal vi så investere i et anlæg som potentielt vil kunne producere ca. et sted fra 800 til 2000 kwh strøm?

Det med batteri giver god mening, også ift hvornår på dagen produceres meget strøm, og hvornår man forbruger den.

NK:
Vi er kommet så langt henne, at der er styr på hvilke størrelse anlæg vi skal have osv.
vi får en løsning hvor det både er med batteri og derudover hvad der produceres af overskud sælges videre.


Men noget helt andet, jeg kan ikke finde hoved og hale i, hvordan den kommende solcelle anlæg skal kobles til fyret og styringen.
Er der et sted man kan se videoer eller man kan læse noget om?


Jeg har fundet denne manual
NBE Sun Comfort version 6.001
men jeg aner ikke hvor meget jeg selv skal skaffe og hvor meget jeg kan sige montørerne skal sørge for.


er der nogen der kan guide en noget forvirret ejer af snart solceller?

383CI:
Solceller laver strøm, enten til nettet, batteri eller øjeblikkeligt elforbrug. At de skulle kobles på fyret kan jeg, på ingen måde, forestille mig.

Sol(varme)rør laver varme. Den varme kan enten bruges til at hjælpe fyret, lave varmt vand, og/eller meget andet.
Så definer hvad du mener?

Jeg ville heller ikke koble solvarme på fyret, styringen er god til at styre forbrændingen, men er alt for specifik til solvarme, i min optik, skal det styres af sig egen styring. 

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version