Og når alle de ting jeg nævner i første indlæg er på plads og forbrændingen er på plads, så bør man rette blæsertal.
Om det betyder noget eller ej!
Iltstyringen klarer jo forbrændingen, men med rette tal så starter fyret rigtigt og skal ikke vente på at iltstyringen retter det og går lambdasonden kaput kan man slå iltstyringen fra og klare sig til en ny kommer hjem. Er det pil skævt kan det være meget uklogt at køre videre, mine tal ligger som regel meget tæt på 100% men 10% er inden for det acceptable.
Disse tal retter du ved at stille på blæsertal.
Hej Kenneth
Dine antagelse om at iltstyringen klarer det eller om "det betyder noget eller ej" er altså forkert.
Afvejningen skal være korrekt, fordi det styrer effekten.
Blæsertallene skal være korrekt og dermed mest effektiv afbrænding af pillerne.
Ilt procenterne skal angives korrekt (og da RTB kom frem skulle det gøres med en røggas tester, som jeg ser det gøres det i dag efter standard tal, så tænker de har konstateret at de sjældent afviger).
Hvis afvejningen ryger fløjten, så er det korrekt at så klarer iltstyringen det ved at korrigere pillerne.
Men iltstyringen gør det samme, hvis blæsertallene er forkerte, altså korrigerer pillerne og så betyder det altså noget.
Derfor skal man normalt ikke acceptere at iltstyringen korrigere en helt masse, med mindre man ved grunden og grunden ikke er blæsertallene.
Lad os antage at blæseren står helt forkert (50 procent for lavt).
Så korrigere iltstyringen ved at korrigere først luften op, men siden pillerne ned med 50%
Nu yder et 10 kw fyr kun 5,5 kW, men med 8% iltoverskud (standard tallene for en 10kW BS+ eller RTB er 12 procent iltoverskud ved 5,5 kW)
Derfor må vi forvente at fyret kører alt for fed med deraf lavere udnyttelsesgrad.
Ved man at sneglen kører lige i skabet skal man altså stille sin iltstyring til kun at justere luften og ikke pillerne, hvis man vil have effektiv forbrænding.
Men i de 8 år jeg var fyrbøder på en BS30 var det langt oftere sneglen og ikke luften der skulle justeres, så tænker det er derfor man antager at sneglen ændrer sig mest/oftest.
Så grundlæggende skal iltstyringen ikke korrigere for meget, gør den det, risikere man at fyret har en lavere udnyttelsesgrad end det er muligt.
Så iltstyring er ikke en fire and forget, men et værktøj til korrigere driften samt fortælle hvis noget er OFF.
Er det OFF bør man justere fyret
Når det er sagt, kørte jeg med iltstyring i 5 år og kalibrerede sonden langt oftere oftere end jeg vejede sneglen af (som i 10 til1).
Så når man kender det, er det skide godt, hvis man altså husker at kigge på korrektionen, asken og evt. soden i kedlen.
Og når noget fejler opdager man det ofte hurtigere, men det kan også være lidt mere kompliceret at fejlrette.
Jeg anbefaler hvis man vil have iltstyring at læse Mhes vejledning, den forklarer det godt og har man forstået det er man godt på vej.
https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%CC%8A%20NBE%20br%C3%A6ndere%20v1.2.pdf