Forfatter Emne: Ubrændte piller trods afvejning  (Læst 954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mungojerrie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Ubrændte piller trods afvejning
« Dato: Jan 22, 2024, 16:01 »
Hej, jeg bøvler lidt med ubrændte piller trods nylig afvejning og med disse indstillinger aktiveret:
"Snegl Indstillinger" -> Autoberegning = "ja"
 og
"O2 Styrings metode" = "ON"
Nogen har gode bud på ændringer til indstillingerne?
https://stokercloud.dk/v3/#/mungojerrie/main-page
Mvh Jan

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #1 Dato: Jan 22, 2024, 16:29 »
Når man har iltstyring har forbrændingen intet med afvejning og blæser/suger tal at gøre.

Det er bestemt af.
Hvor rent fyret er
Hvor gode piller
Kalibreret lambdasonde
Og ilttal.

Og så skal man opsætte fyret korrekt.

Du har 2 forskellige tal, et i autoberegneren, og et i pille korrektioner.  Sneglen giver jo da kun én mængde, så enten passer pilleforbruget ikke eller autoberegneren.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #2 Dato: Jan 22, 2024, 19:22 »
Prøv at søge lidt rundt herinde. Der er rigtigt mange der har haft helt de samme problemer, og det er de samme råd hver gang, og det er ikke nok at afveje og slå O2 reguleringen til, og/eller endnu værre begynde at rode med O2 tal hvis ikke der er helt styr på hvad det betyder, og gør, så lad være med det, i første omgang. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline mungojerrie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #3 Dato: Jan 22, 2024, 19:52 »
Hej Kenneth
Ja, det er en fejl at de to tal ikke er ens, det er nu rettet
Men er det dumt at både Autoberegn og O2 styring "ON" er sat til?
Mvh Jan

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #4 Dato: Jan 22, 2024, 20:21 »
Nej, begge skal være sat til "on"

De påvirker ikke hinanden, Autoberegneren tilpasser pillemængden til brænderen. Har du en 16kW brænder skal den også stå til 16 i styringen, og så vejer man piller i 6min, indtaster resultatet.... og i et splitsekund er autoberegneren i aktion, det udregner pillemængder i styringen.. intet andet er er blot en regnemaskine.

Gør du det rigtigt passer pillemængden, og du må ikke tænke i for mange eller for få piller.... det kan kun passe.  ;)

Og så bliver det nemt, for nu har vi kun én ting tilbage, det handler nemlig kun om forholdet mellem piller og luft.

Så ja, nu drejer det sig kun om luften.

Det der kan drille er de ting jeg nævnte i første indlæg.

Men ellers er der kun lufttal, og det er ikke kun for eksperter, det er lige nøjagtig det eneste du har at skrue på når du vil ændre forholdet mellem piller og luft.

Så giv dem endelig et tal eller mere op og se hvad der sker.

Når forbrændingen så er på plads, så er det klogt at rette blæsertal.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mungojerrie

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #5 Dato: Jan 23, 2024, 08:30 »
Hej kenneth

Ok, så hvis jeg forstår dig rigtigt, så skal jeg skrue på tallene under dette punkt?!
https://stokercloud.dk/v3/#/main-page/boiler/o2
Hvis nej, hvilke tal er det så?

Mvh Jan

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #6 Dato: Jan 23, 2024, 14:38 »
Linket strander i en blank skærm, men hvis jeg kan sætte et billede ind, så er det her, det er disse 3 tal der bestemmer forbrændingen når man har iltstyring-
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #7 Dato: Jan 23, 2024, 14:45 »
Og når alle de ting jeg nævner i første indlæg er på plads og forbrændingen er på plads, så bør man rette blæsertal.

Om det betyder noget eller ej!

Iltstyringen klarer jo forbrændingen, men med rette tal så starter fyret rigtigt og skal ikke vente på at iltstyringen retter det og går lambdasonden kaput kan man slå iltstyringen fra og klare sig til en ny kommer hjem. Er det pil skævt kan det være meget uklogt at køre videre, mine tal ligger som regel meget tæt på 100% men 10% er inden for det acceptable.

Disse tal retter du ved at stille på blæsertal.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #8 Dato: Jan 23, 2024, 20:27 »
Og når alle de ting jeg nævner i første indlæg er på plads og forbrændingen er på plads, så bør man rette blæsertal.

Om det betyder noget eller ej!

Iltstyringen klarer jo forbrændingen, men med rette tal så starter fyret rigtigt og skal ikke vente på at iltstyringen retter det og går lambdasonden kaput kan man slå iltstyringen fra og klare sig til en ny kommer hjem. Er det pil skævt kan det være meget uklogt at køre videre, mine tal ligger som regel meget tæt på 100% men 10% er inden for det acceptable.

Disse tal retter du ved at stille på blæsertal.

Hej Kenneth
Dine antagelse om at iltstyringen klarer det eller om "det betyder noget eller ej" er altså forkert.

Afvejningen skal være korrekt, fordi det styrer effekten.
Blæsertallene skal være korrekt og dermed mest effektiv afbrænding af pillerne.
Ilt procenterne skal angives korrekt (og da RTB kom frem skulle det gøres med en røggas tester, som jeg ser det gøres det i dag efter standard tal, så tænker de har konstateret at de sjældent afviger).

Hvis afvejningen ryger fløjten, så er det korrekt at så klarer iltstyringen det ved at korrigere pillerne.

Men iltstyringen gør det samme, hvis blæsertallene er forkerte, altså korrigerer pillerne og så betyder det altså noget.
Derfor skal man normalt ikke acceptere at iltstyringen korrigere en helt masse, med mindre man ved grunden og grunden ikke er blæsertallene.

Lad os antage at blæseren står helt forkert (50 procent for lavt).
Så korrigere iltstyringen ved at korrigere først luften op, men siden pillerne ned med 50%
Nu yder et 10 kw fyr kun 5,5 kW, men med 8% iltoverskud (standard tallene for en 10kW BS+ eller RTB er 12 procent iltoverskud ved 5,5 kW)

Derfor må vi forvente at fyret kører alt for fed med deraf lavere udnyttelsesgrad.

Ved man at sneglen kører lige i skabet skal man altså stille sin iltstyring til kun at justere luften og ikke pillerne, hvis man vil have effektiv forbrænding.

Men i de 8 år jeg var fyrbøder på en BS30 var det langt oftere sneglen og ikke luften der skulle justeres, så tænker det er derfor man antager at sneglen ændrer sig mest/oftest.

Så grundlæggende skal iltstyringen ikke korrigere for meget, gør den det, risikere man at fyret har en lavere udnyttelsesgrad end det er muligt.
Så iltstyring er ikke en fire and forget, men et værktøj til korrigere driften samt fortælle hvis noget er OFF.
Er det OFF bør man justere fyret

Når det er sagt, kørte jeg med iltstyring i 5 år og kalibrerede sonden langt oftere oftere end jeg vejede sneglen af (som i 10 til1).
Så når man kender det, er det skide godt, hvis man altså husker at kigge på korrektionen, asken og evt. soden i kedlen.

Og når noget fejler opdager man det ofte hurtigere, men det kan også være lidt mere kompliceret at fejlrette.

Jeg anbefaler hvis man vil have iltstyring at læse Mhes vejledning, den forklarer det godt og har man forstået det er man godt på vej.
https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%CC%8A%20NBE%20br%C3%A6ndere%20v1.2.pdf
« Senest Redigeret: Jan 23, 2024, 20:31 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Ubrændte piller trods afvejning
« Svar #9 Dato: Jan 25, 2024, 08:17 »
Jeg har styr på iltstyringen og kan læse at det har du næsten også.  ;)

Desværre har du ingen link til dit fyr i din profil.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html